‘Het is zo leuk dat het niet voelt als werken’

Micha Schwachöfer startte als franchisenemer bij Fortune Coffee bij het uitbreken van de coronapandemie. Doorzettingsvermogen én alle steun vanuit de centrale organisatie van de formule loodsten hem door woelige tijden. Inmiddels is hij druk om de groei bij te benen.

Hij heeft tropenmaanden achter de rug. Thuis verwelkomde Micha een tweeling en tegelijkertijd ging hij verhuizen met zijn franchisevestiging. Van zijn garagebox naar een gloednieuw bedrijfspand aan de rand van Venlo, ‘zijn’ stad. Nu zit hij ruim in zijn jasje. De tweede bestelbus schafte hij recent aan. De groei wordt verder gefaciliteerd door zijn eerste medewerker die hij recent aannam. “Ik wil doorgroeien en ik merkte dat de tijd voor mijn relaties wat krap werd. En dat is toch je basis”, zegt hij daarover. De eerste maanden met z’n tweeën kreeg de omzet al direct een flinke boost. Vlak voor de coronapandemie startte hij als franchisenemer. Het was ‘even schrikken’, maar al snel nam hij ‘de Cirkel van Invloed’ als leidraad en vroeg zich af: ‘Wat kan ik wél doen?’ Hij maakte zijn nieuwe zaak luid en duidelijk kenbaar op sociale media en door interviews in lokale kranten. Hij ging vastberaden door en voelde daarbij de steun vanuit de centrale organisatie van Fortune Coffee in Zoetermeer. Zo kreeg hij op de dag van de corona-persconferentie van premier Rutte al een telefoontje van eigenaar Ton van der Tang, die de starter een hart onder de riem stak. “We zitten samen in het bootje, het komt goed”, verzekerde Van der Tang. En het kwam goed. Micha: “De ondersteuning vanuit Zoetermeer heeft het verschil gemaakt, zo ben ik corona doorgekomen.”

Gunfactor

De persoonlijke benadering was ook de reden waarom hij voor Fortune Coffee koos. Voordat hij de stap naar het zelfstandig ondernemerschap maakte, werkte hij als manager voor grote bedrijven. Maar hij begon het werk als steeds afstandelijker te ervaren, en dacht met weemoed terug aan de tijd dat hij zijn ouders hielp op de markt met de verkoop van kaas. Toen, als kind, was hij overigens al geïnteresseerd in koffie, en later deed hij verschillende barista-opleidingen. Via via kwam hij in contact met Fortune Coffee en alles viel bij elkaar. De klik was er direct bij het eerste gesprek en het goede gevoel werd alleen maar sterker, zeker toen de franchisegever bij Micha en zijn gezin thuis op bezoek ging. “Ik was verrast door de persoonlijke toon”, memoreert hij. “Het ging gelijk over ons. Ik voelde meteen dat het bij Fortune Coffee om mensen draait.” Nadat de zwaarste lockdown achter de rug was, toog hij naar industrieterreinen in Venlo en klopte aan bij bedrijven om zichzelf en zijn aanbod te introduceren. Hij kwam in de achterhoofden van de ondernemers, ook al hadden ze nog een doorlopend contract met een andere koffieleverancier.“Toen daarna verder werd versoepeld, was er een enorme gunfactor. De gemeenschap ging echt lokale ondernemers steunen.” En hij wordt echt gezien als een plaatselijke ondernemer, al opereert hij met een landelijke formule. “Je spreekt de taal en kent de mensen en de omgeving, dat helpt.”

“Ik voelde meteen dat het bij Fortune Coffee om mensen draait”

Mensgericht

Hij bestrijkt de regio Venlo en ziet daar nog een grote groeimarkt. Omdat er nog maar één andere franchisenemer van Fortune in Limburg is, denkt hij dat er in deze provincie genoeg ruimte is voor nog een collega. Er zijn sowieso nog veel mogelijkheden in Nederland om het aantal van de huidige 25 franchisenemers uit te bouwen, weet hij. Hij levert ‘de kof ieautomaat en alles eromheen’. “En we maken het verschil door het persoonlijke contact en de ontzorging van de klant. Je bouwt een enorme band op met je contacten.” Zijn klanten komen uit het mkb en vaak zit hij bij de directeur-eigenaren aan tafel. “Daar geniet ik van. Het is zo leuk dat het niet voelt als werken.” Geïnteresseerden geeft hij mee goed na te gaan of ze over twee essentiële karaktereigenschappen beschikken voor dit werk. “Je moet wilskracht hebben en mensgericht zijn. Dan helpt de steun vanuit Zoetermeer je verder op weg.” Ook iets van technische aanleg is nodig. En mocht het niet lukken bij een storing, dan biedt een telefoontje naar de technische dienst van Fortune Coffee altijd soelaas. Ook het aannemen van de medewerkster deed hij in overleg met het hoofdkantoor. “Ik kan gebruikmaken van hun kennis en kunde, en ervaar dat als heel prettig. We worden als franchisenemers echt ontzorgd op allerlei gebieden, ook wat betreft de marketing. Het pad wordt voor ons vrijgemaakt zodat wij ons honderd procent kunnen focussen op ondernemen en onze relaties.” Micha Schwachöfer beleeft een ‘familiegevoel’ bij de formule. “De directie en de franchisemanager kwamen ook op kraamvisite. Dat maakt het heel persoonlijk. En als je belt met de centrale organisatie wordt altijd geïnformeerd hoe het thuis gaat. Ze kennen alle gezinsleden bij naam.” Vertrouwen is de basis, ook naar de klanten toe. “We werken niet met contracten. Wel scheppen we een nauwe band en komen onze afspraken na.”