Hoe twee partijen nóg beter worden

Een goede klantrelatie vormt de basis van succes. Toon van Dijk, directeur van Jamin, en Olaf Gockel, salesdirecteur van Lekkerland Nederland, kunnen daar over meepraten. 

“Lekkerland kan voldoen aan de complexiteit van Jamin”, vindt Toon. “Daardoor is de achterkant goed geregeld en kunnen wij ons richten op de voorkant.” En Olaf is tevreden dat hij “een iconische klant als Jamin” tot de klantenkring mag rekenen.

Lekkerland Nederland is behalve groothandel in levensmiddelen ook logistiek dienstverlener. Het streven is om een complex assortiment van verschillende leveranciers – koelvers, diepvries én houdbaar – aan te leveren bij de klanten, zodat die daar geen omkijken naar hebben, vertelt Olaf. Een ander streven is om de relatie met die klanten continu te verbeteren via onder meer digitalisering. Olaf: “Vanuit ons DNA hebben wij gekeken naar onze klantbelofte. Als ‘Your most convenient partner’ beloven we de beste partner te zijn die onze klanten zich kunnen wensen. Daarom kijken we op het gebied van transparantie, snelheid en ontzorgen, hoe we een nóg hogere prestatie kunnen neerzetten.” 

Snoep uit Japan

Een van die klanten is Jamin, dat in september het contract met Lekkerland weer vernieuwde. Directeur Toon van Dijk over de keuze voor Lekkerland: “Jamin is vrij complex en niet iedereen kan dat aan. We hebben in Nederland bijna 95 winkels, van zaken in grote binnensteden tot aan kleinere plaatsen, en we hebben zowel vriesproducten als ons normale assortiment. Verder doet Lekkerland een stuk inkoop voor ons, maar we hebben zelf ook een groothandel die aan hen levert. Zo kopen wij snoep in uit Japan en Lekkerland zorgt weer dat het bij onze franchisenemers komt. Dat hele pakket bij elkaar – logistiek en inkoop – maakt onze positie uniek. En Lekkerland kan daar prima aan voldoen, hun grote kracht zit in die combinatie.”

Succesvol

Hoe helpt Lekkerland Jamin om succesvol te zijn? Toon: “Onze ondernemers bestellen via ons online platform direct bij Lekkerland – waarbij een deel van hun bestelde assortiment gepersonaliseerd is – en Lekkerland doet de logistiek. Daarbij ontzorgt Lekkerland ons ook rondom het hele stuk voorraadbeheer. Omdat die basis is geregeld, kunnen wij ons focussen op andere zaken, zoals creativiteit, marketing, onze ondernemers, nieuwe winkels, het doorontwikkelen van bestaande winkels en bepaalde inkoop – zo is internationaal snoep booming en wij kopen veel in het buitenland in. De achterkant hebben we samen met Lekkerland geregeld, waardoor wij ons dus voornamelijk op de voorkant kunnen richten. Zo helpt Lekkerland ons om succesvol te zijn. En daar zijn we hartstikke tevreden over.”

Projectteams

Olaf realiseert zich dat doordat Lekkerland blijft professionaliseren, dat ook consequenties heeft voor Jamin. Toon: “Het is niet altijd gemakkelijk, maar het is wel noodzakelijk en de verbeteringen ervaren we als zeer positief. Efficiency wordt steeds belangrijker, dat gaat ook om kostenverlaging en duurzaamheid.”
Daarover is veel communicatie tussen de twee bedrijven. Zo zitten mensen van zowel Jamin als Lekkerland samen in projectteams. “Daar bespreken we hoe we samen beter kunnen worden en leren van elkaar”, zegt Toon. “Lekkerland staat daar heel open in.”
Wat wil Lekkerland met de efficiency-slag bereiken? Olaf: “Als we beter inzage hebben in wat de wensen en behoeften zijn op het gebied van bestelfrequenties en voorraden, kunnen we beter afstemmen op de klant – en zorgen dat de juiste producten, in de juiste hoeveelheid op de juiste tijd op locatie zijn. Zo verkorten we bijvoorbeeld de doorloopsnelheid en zo voorziet onze klant de consument in zijn winkel constant van wat hij wil hebben. Verder proberen we de personalisatie op een hoger plan te krijgen, zodat we beter een-op-een met de ondernemers communiceren – uiteraard binnen de afspraken met het hoofdkantoor van Jamin.”

‘Iconische speler’

Wat levert Lekkerland de samenwerking met Jamin op? “Jamin is een belangrijke en iconische speler in de markt, voor ons is het interessant om zo’n klant te mogen bedienen”, zegt Olaf. “Doordat zij zo’n groot assortiment hebben, leren wij welke leveranciers voor Jamin relevant zijn en kunnen wij onze digitale dienstverlening op een hoger niveau brengen.”
De grote kracht van Jamin zit volgens hem in de duidelijke positie als snoepwinkel en de gave om daarbinnen uniek te zijn. “En dat op hartstikke mooie locaties, het zijn bijna attracties”, zegt hij. “Dat doen ze heel goed en wij zijn blij dat we al een jarenlange samenwerking hebben.”

Duitsland

De samenwerking heeft niet alleen vorm in Nederland: samen kijken de twee partijen ook over de grens. “Op dit moment kijken we in ons partnership naar Duitsland. Zo tref je in de grootste winkelstraat in Keulen de vertrouwde Jamin aan. Wij kijken wat de wensen van de klant zijn en hoe wij daar vanuit onze rol in kunnen meedenken. Wij zijn met de Lekkerland Group in meerdere landen aanwezig, zo kunnen we elkaar helpen en versterken. Logistiek gezien maar ook door het uitwisselen van kennis en ervaringen”, aldus Olaf.

“Als ‘Your most convenient partner’ beloven we de beste partner te zijn die onze klanten zich kunnen wensen”

“Omdat die basis is geregeld, kunnen wij ons focussen op andere zaken, zoals creativiteit, marketing, onze ondernemers, nieuwe winkels, het doorontwikkelen van bestaande winkels en bepaalde inkoop”

Meer weten over Lekkerland?

(Foto vlnr: Charlotte Rompelberg (salesmanager Lekkerland), Toon van Dijk (directeur Jamin Nederland), Olaf Gockel (sales directeur Lekkerland), Thijs Hermans (directeur Jamin Nederland), Sjors Verhoeven (key account manager Lekkerland) Jeroen Bonten (directeur Jamin Nederland))

Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur

Lekkerland bestaat al meer dan 60 jaar. Wij zijn uitgegroeid tot een (food)servicepartner met een uitgebreid assortiment in food en non-food én ruim 90.000 verkooppunten in 6 Europese landen. Wij zijn dé convenience-specialist voor ondernemers die hun klanten gemak willen bieden.