De menukaart: van hoofdpijndossier naar gestroomlijnd proces

De menukaart is het visitekaartje van elke horecazaak en heeft zowel een functionele als marketingrol. Vaak hebben locaties meerdere menukaarten; van lunch- tot diner-, wijn- en drankenkaart, in het Nederlands en wellicht ook in het Engels! Als franchisegever in de horecamarkt sta je voor tal van uitdagingen als het gaat om het managen van de gepersonaliseerde promotiematerialen zoals de menukaart.

Het ontwerpen, produceren en leveren van menukaarten aan alle locaties is een tijdrovend proces. Om nog maar te zwijgen van het afstemmen van alle verschillende versies en talen. Een veelvoorkomend struikelblok is het gebrek aan een efficiënt en geautomatiseerd proces, dat ook kan voorzien in maatwerk, flexibel is in lokale invulling en de merkconsistentie bewaakt. In dit artikel geven we advies voor de ideale menukaart en drie handige tips om het beheer van je menukaart te stroomlijnen.

Ontwerp de ideale menukaart

Een ideale menukaart is als een goed verhaal - het vertelt boeiend over de culinaire identiteit van een restaurant en prikkelt de zintuigen van de gasten. Het begint met een duidelijke structuur en lay-out, waarbij gerechten logisch zijn gegroepeerd en gemakkelijk te lezen zijn. Het aanbod moet niet te uitgebreid zijn om keuzestress te voorkomen, maar wel voldoende variatie bieden om tegemoet te komen aan diverse smaken en dieetvoorkeuren. Kies daarom maximaal 10 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 nagerechten. Omzet verhoog je slim met dranksuggesties bij gerechten en een aantrekkelijke omschrijving. Wil je de aandacht trekken met bepaalde promoties of aanbiedingen? Denk dan aan illustraties die in het oog springen, of omkaderde en onderstreepte teksten waarmee je de aandacht trekt van de lezer. Kijk wel uit dat de prijs niet te veel opvalt en blijf vooral het product in de spotlight zetten in plaats van wat mensen ervoor moeten betalen.

De aandachtspunten op een rij:

  • Duidelijke structuur en lay-out
  • Aanbod moet niet te uitgebreid zijn, maar wel voldoende variatie bieden
  • Maximaal 10 voorgerechten, 10 hoofdgerechten en 6 nagerechten
  • Omzet verhoog je slim met dranksuggesties bij gerechten
  • Plaats visuals die in het oog springen
  • Zorg dat de prijs niet te veel opvalt

Houd ruimte voor lokale invulling

Nu de kaders bepaald zijn door het hoofdkantoor, loont het om in te spelen op lokale omstandigheden en kansen. Denk bijvoorbeeld aan lokale best-sellers, producten of ingrediënten en feestdagen zoals carnaval, kermis, braderieën en pasen, die zich lenen voor een aangepast menu of een promotie. Franchisenemers hebben een hogere mate van betrokkenheid als er wordt geluisterd naar hun wensen. Pas het aanbod en mogelijkheden van menukaarten aan om in te spelen op de unieke behoeften van elke locatie, zonder concessies te doen aan kwaliteit of uniformiteit. Standaardiseer hiervoor het menu ontwerp en de lay-out om het beheer van verschillende versies te vereenvoudigen. Gebruik bijvoorbeeld templates die gemakkelijk kunnen worden aangepast (taal, product en/of prijzen) voor verschillende invulling van locaties.

Kosten besparen door automatisering

Automatiseer zo veel mogelijk het menu-proces, zoals personalisatie, taal- en prijsaanpassingen, om tijd te besparen en menselijke fouten te minimaliseren. Op deze manier wordt het vernieuwen van menukaarten per seizoen ook heel gemakkelijk. Kies voor een tool en/of partner die in staat is om je merkidentiteit te bewaken en te ondersteunen en die tegelijkertijd maatwerk, productie en distributie uit handen kan nemen. Denk daarbij aan een geautomatiseerd systeem waarbij locaties zelf online kunnen inloggen, hun menukaart kunnen personaliseren binnen de vooraf gestelde kaders en daarna direct bestellen in het juiste aantal. De bestelling wordt gecontroleerd op fouten en na goedkeuring pas geleverd bij de franchisenemers.

Menuez als partner voor menukaarten

Menuez begrijpt de complexiteit van het beheren van menukaarten bij meerdere locaties en het waarborgen van consistentie bij franchise. Ze zorgen dat franchise gevers weer grip krijgen op hun locaties door het automatiseren het proces van het opmaken, drukken en leveren van menukaarten op elke unieke locatie in de juiste aantallen, taal, prijs en assortiment.

Menuez biedt franchisegevers de mogelijkheid om menukaarten op maat te leveren aan elke individuele locatie. Dit gebeurt door locaties zelf online te laten personaliseren en bestellen, terwijl Menuez de merkidentiteit bewaakt, de opmaak verzorgt, tekstcontroles uitvoert, inkoop regelt, en zorgt voor hoogwaardige productiematerialen. Dit vereenvoudigt het beheer van menukaarten voor franchisegevers, wat resulteert in tijdwinst, minder verspilling, meer efficiëntie, betere kwaliteit en tevredenere franchisenemers.

Ontdek hoe de automatisering van menukaarten kan leiden tot een gestroomlijnd proces van ontwerp tot levering, en helpt bij het besparen van kosten en verhogen van lokale omzet.

Geerteke Verbaten, Menuez Geerteke Verbaten
Mede-eigenaar, verantwoordelijk voor marketing, sales en new business.

Organiseren, merkbewaking én eigen inbreng van lokale vestigingen. Hoe doet Menuez dat? Dat lees je hier.

Stel je vraag aan Geerteke Verbaten
CAPTCHA