Voorkom dat jouw marketingboodschap online wordt ‘weg-geswipet'

Terwijl de wereld steeds digitaler wordt en mensen meer en meer tijd achter een scherm doorbrengen, wordt ook de roep om de-digitalisering steeds groter. Surf op de kracht van offline marketing middels drukwerk & print.

En dat is niet zo gek. Gemiddeld kijken we 5,5 uur per dag op een telefoon-, computer- of televisiescherm. Steeds maar wisselende content, altijd diezelfde reclames. De ene banner na de andere en jouw kijker swiped, scroltl of zapt je weer door. De effectiviteit van deze content wordt meer en meer in twijfel getrokken.

De kracht van offline content

De vluchtigheid van online schermcontent brengt echter een groot voordeel met zich mee voor alles wat zich daadwerkelijk offline in real life bevindt: de kracht dáárvan wordt alleen maar groter. Of het nou een poster, roll-up banner of een levensgroot spandoek is; als je zorgt voor het juiste ontwerp én de juiste uitstraling dan wordt jouw boodschap juist niét meer visueel ‘weg-geswipet’. Integendeel: offline content versterkt je merk meer dan ooit. En print en drukwerk spelen daar een essentiële rol in.

Persoonlijk en tastbaar

Een ander voordeel van offline content is dat het persoonlijker en tastbaarder is. Met printmateriaal kun je de ontvanger zich speciaal en belangrijk laten voelen. De ontvanger krijgt namelijk het gevoel dat je bedrijf investeert in de relatie met hen. Hierdoor wek je nieuwsgierigheid op bij de doelgroep en val je op, waardoor je naamsbekendheid groter wordt. Bovendien kun je met offlinematerialen meer zintuigen prikkelen.

Innovaties in drukwerk en print

Drukwerk beperkt zich al lang niet meer tot simpele, vlakke flyers die op straat worden uitgedeeld of simpele stickers voor guerillamarketing. Met de nieuwste drukwerk- en printtechnieken zijn de mogelijkheden eindeloos. Niet alleen voor marketing-uitingen, maar ook voor inrichting, aankleding, merchandise, klantloyaliteit, gifts en branding: ‘the sky is the limit’. Drukwerk én print is de nieuwe standaard. Stap uit je comfortzone en die eindeloze digitale bubble en “druk” je stempel met krachtige drukwerk- en printproducten. Juist nu.

Professionele hulp en expertise

Drukwerk & print opmaken en bestellen is echter een vak apart. Geen wonder dat veel bedrijven dit dan ook uitbesteden aan professionele marketing- of designbureaus, of drukwerk bestellen via een printpartner met grafische professionals die jouw bestelling tot in de puntjes verzorgen. Best intensief, relatief duur en het opmaken van de juiste bestanden is echter slechts de helft van het werk. Continu veranderende materialen, druktechnieken, afwerkingen en effecten en de beschikbaarheid van meer en meer printproducten zorgen ervoor dat je je kan blijven onderscheiden. Dan moet je echter wel op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en beschikken over de juiste expertise. Een behoorlijke uitdaging.

De voordelen van een eigen printportaal

Maar wat nou als je dit alles kan onderbrengen binnen een eigen printportaal, waarin je zelf kan bestellen met de garantie dat jouw print & drukwerk altijd precies zo wordt geleverd zoals jij gewend bent? Elke keer, op elke locatie, wie het ook bestelt? En waar je met hulp van een print-expert in een eigen Print Store alleen die producten ‘vastzet’ die voor jouw formule van belang zijn. Zo’n Printportaal kan centraal door de franchisegever worden opgezet en decentraal door alle franchisees worden gebruikt, en zelfs relatief eenvoudig geintegreerd worden met een DAM-oplossing of merkportaal. Nooit meer zoeken naar producten, eenvoudig producten opmaken, alles en overal hetzelfde (merk-consistentie) en geen gedoe. Uit ervaring weten we inmiddels dat een printportaal over het algemeen de volgende concrete besparingen oplevert:

  • Een directe besparing van 15% op de print-/drukwerkuitgaven
  • Een 25% afname van operationele en administratieve kosten
  • 50% reductie in levertijd

Samenvattend: Online marketing is en blijft een essentieel onderdeel van jouw totale marketing, maar onderschat nooit de kracht van offline. Zorg voor een goede mix en de juiste balans, en focus wellicht iets meer op offline marketing dan je nu doet. Drukwerk en print is daarin wellicht wel belangrijker en toegankelijker dan ooit. Het voordeel van offline-uitingen is dat ze niet weggeklikt kunnen worden, waardoor ontvangers je boodschap eerder zullen opmerken. De ontwikkelingen gaan hard, de mogelijkheden zijn eindeloos en de middelen om jouw leven makkelijker te maken liggen voor je klaar. 

Drukzo sluit perfect aan bij deze interessante ontwikkelingen. Wil jij meer weten over Drukzo?

 

Albert van den Broek Albert van den Broek
Head of Enterprise Sales

Het Nederlandse Drukzo is al ruim 10 jaar één van de grootste printpartijen in Nederland, en zelfs binnen Europa. Met de enorm ruime keuze aan producten is er voor ieder wat wils. 

Stel je vraag aan Albert van den Broek
CAPTCHA