Vork Fastfood

Vork Fastfood haalt maximale uit zaken en franchisenemers Acht nieuwe zaken per jaar opleveren en uiteindelijk groeien richting honderd vestigingen, zonder grote overnames te doen. Vork Fastfood is nu met 27 vestigingen nog een middelgrote speler in de snackbarmarkt, maar dat gaat snel veranderen, zo lijkt het. De ambitieuze groeiplannen kunnen op eigen kracht worden gerealiseerd, denkt het management achter Vork Fastfood in Nieuwegein. Het maximale rendement uit de vestigingen halen, het maximale uit de franchisenemer halen en het maximale uit je zelf halen. "Dat hoort er ook bij," zeggen Antonio Stroes, Hans Verweij en Taco Janssen. Stroes is directeur, Verweij fieldmanager en Janssen formulemanager. Voor heel Nederland is een witte vlekkenplan voor vestigingen uitgewerkt. De huidige Vork-zaken zijn vooral te vinden aan de westkant van midden Nederland op de lijn Amsterdam-Leiden. De trajecten voor vestigingsplaatsonderzoek, exploitatiebegroting, financieringsaanvraag en zaakinrichting zijn allemaal bij professionals ondergebracht om missers zoveel mogelijk uit te sluiten. "Intern is fors in de organisatie ge?nvesteerd. Ze staat inmiddels als een huis," verwoordt Verweij die inspanning. Nederland telt momenteel nog een kleine 6000 zaken voor de verkoop van snacks. Daarin zijn de circa 400 zaken van de grote marktspelers zoals McDonalds meegeteld. Van al die zaken draait 20% in formules, voor het leeuwendeel in samenwerkingsverbanden of softfranchising. Voor de komende jaren wordt gerekend op een koude sanering binnen de branche. Vooral zelfstandige ondernemers zullen stoppen en alleen de goede formules zullen overleven. Marktanalisten voorzien dat over 5 jaar van alle overgebleven snackbarzaken 40% in een franchiseformule zal draaien. Vork aast op een deel van die groeiprocenten voor zijn formule. Als franchiseketen blaast Vork Fastfood alweer 20 jaar een aardig partijtje mee. In de tweede helft van de jaren negentig, toen de formule door Fast Food Concepts (FFC) werd gekocht, beleefde de organisatie niettemin ook een saneringsronde. Er waren behoorlijk wat problemen. FFC besloot eerst op te ruimen en daarna te groeien. Het aantal franchisevestigingen liep in die periode terug van 22 naar 14. Uit de gemaakte fouten van toen is lering getrokken en de formule is op alle fronten harder geworden en strakker georganiseerd. Even een paar andere naamborden aan de gevel van een bestaande snackbar spijkeren werkt niet, leerde het verleden. "Dat leidt niet tot de beoogde rendementen. Vork-winkels van 100 tot 125 vierkante meter die helemaal opnieuw zijn opgebouwd en ingericht, zitten juist boven de prognoses en veelal ver boven die prognoses," betogen Stroes en Verweij. Volledige verbouwing naar een strakke Vork-stijl is inmiddels een harde eis voor nieuwe franchisenemers, die al een eigen zaak hebben. Toets op ondernemerskwaliteiten De praktijk wijst uit dat vooral jonge ondernemers, die vooruit willen, kiezen voor een franchisenemerschap. Zij staan voor de keus: blijf ik in loondienst of neem ik de stap naar zelfstandig ondernemerschap. "Zo'n stap is goed te maken, maar dan wel met een goede franchiseorganisatie achter je," aldus Antonio Stroes. Gezien de huidige problematiek en eisen vanuit overheid, milieuwetgeving etcetera is dat zelfstandig bijna niet meer te doen.Maar ook ondernemers met een bestaande zaak stappen succesvol over. In een Vork-zaak is een franchisenemer bovenal gastheer, wiens verkooptalent bepalend is voor het succes. Voor inkoop, samenstelling van het assortiment, promotie, acties, inrichting, automatisering, kostenbewaking, opleiding van personeel kan hij allemaal terugvallen op de franchisegever.Van nieuwe franchisenemers wordt, zonder uitzondering, een Persoonlijke Profiel Analyse afgenomen. Dat gebeurt door een onafhankelijk adviesbureau en wijst uit of de franchisenemer beschikt over de juiste ondernemerskwaliteiten. De ideale locatie is te vinden in winkelcentra in nieuwe wijken, het liefst gelegen aan de buitenrand met voldoende parke

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie