Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder

Interesse in een verhaal over ondernemerschap binnen een succesvolle, goed georganiseerde franchiseformule? Dan is het verhaal van Brigitte van Beurden interessant. Zij werd onlangs gekozen tot ‘Ondernemer van het jaar’ van Olympia uitzendbureau en we snappen wel waarom. Samen met haar dochter Romy Denissen runt ze de Olympia-vestigingen Roosendaal-Etten Leur en Oosterhout.

Op het Olympia-kantoor in Roosendaal leggen moeder en dochter uit hoe zij te werk gaan. Elf jaar geleden had Brigitte een goede functie bij een collega-uitzendbureau, maar het ondernemersbloed begon toch te borrelen. ‘Mijn moeder kocht een kleine Ford K waarmee ze langsging bij bedrijven om business binnen te halen,’ zegt Romy. Zelf studeerde ze Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Tilburg en één keer in de week hielp ze haar moeder met de administratie. ‘Ik ben na mijn afstuderen aan de slag gegaan bij een detacheerder, maar ik miste de praktijk en ben bij mijn moeder gaan werken.’

Er is een duidelijke rolverdeling afgesproken: Brigitte is verantwoordelijk voor commercie en Romy voor de operationele uitvoering. Samen bepalen ze de koers die gevaren wordt. Brigitte is er ook heel blij mee. ‘Ik zeg altijd; alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Daarom werk ik ook graag in een formule samen met Olympia.’    

Mensen

Brigitte vertelt vol passie over haar vak. ‘Het mooie aan de uitzendbranche is dat het een dienst is en geen product, het gaat altijd om mensen. Een Pizza Margherita is nu hetzelfde als over tien jaar, maar in onze branche gebeurt er van alles.’ Ze bedoelt dat de behoefte bij werkgevers en dus haar klanten constant verandert. ‘Je moet investeren in lange termijn relaties, wij willen altijd precies weten waar de behoefte van onze opdrachtgevers ligt. Vanuit partnership kunnen wij dan een toegevoegde waarde leveren. Ik geloof absoluut in het leveren van maatwerk zowel richting opdrachtgever als kandidaat. Daarom is het contact met onze klanten zo intensief en dat geldt ook voor het contact met de kandidaten. Om de juiste match te kunnen realiseren is het belangrijk de behoeften en drijfveren van kandidaten te kennen. Een persoonlijk gesprek op kantoor is dan ook standaard onderdeel van de sollicitatieprocedure. Met de juiste informatie kan de perfecte match gerealiseerd worden.’  

Geef werk betekenis

De slogan van de franchisegever is ‘Olympia geeft werk betekenis’ en die is Brigitte op het lijf geschreven. Olympia richt zich op de segmenten logistiek, afvalverwerking, klant contact centers, industrie en overheid. ‘We zijn er voor praktisch opgeleide mensen in uitvoerende beroepen. Mensen die iets maken, mensen die iets doen. De waarde van werk is voor onze kandidaten heel belangrijk, dit moet niet onderschat worden. Door middel van werk kunnen onze flexkrachten hun eigen leven of dat van het gezin weer op de rails krijgen. Wij hebben hier mensen op kantoor gehad met serieuze problemen - zoals drugsgebruik en schulden - maar werk kan hen er weer bovenop helpen. Het geeft mensen een bepaalde identiteit en daar moet je serieus mee omgaan. Ons uiteindelijke doel is het verbinden van mensen met werk waar zij gelukkig van worden, waar ze goed in zijn.’

"Olympia geeft werk betekenis."

Rol Olympia 

Toen Brigitte elf jaar geleden startte als zelfstandig ondernemer koos ze bewust voor de samenwerking met Olympia als franchisegever. ‘Daar heb ik nooit spijt van gehad, morgen zou ik opnieuw dezelfde keuze maken’ Er zijn veel redenen dat ze de samenwerking perfect vindt, maar het menselijke aspect is het belangrijkste. ‘Olympia geeft je de ruimte om te ondernemen op je eigen manier en blijft ook bij tegenslag achter je staan, Door de ondersteuning kunnen wij ons 100 procent richten op het ondernemerschap.’ Zo neemt Olympia bijna alle backoffice werkzaamheden van ons over. Ook dragen de landelijke klanten van Olympia sterk bij aan onze lokale omzet. Daarnaast heeft Olympia een duidelijk visie, strategie en ambities.

Netwerk franchisenemers

Romy legt ook uit dat het netwerk van franchisenemers heel waardevol voor hen is. ‘De groep van franchisenemers is heel divers, maar we hebben dezelfde passie en drijfveren. We helpen elkaar waar nodig. Er is veel vrijheid om een mooi en gezond bedrijf op te bouwen binnen een van de topspelers van de uitzendbranche.  We ondernemen echt met elkaar. Er heerst een prettige, open bedrijfscultuur.’ Brigitte voegt daaraantoe dat de ondernemers altijd voor elkaar klaarstaan. ‘Als ik iemand kan helpen, stap ik ook direct in de auto. Zo zit ik nu eenmaal in elkaar want je moet het echt samen doen.’

Olympia gelooft in de kracht van het lokale ondernemerschap en wil haar vestigingen netwerk uitbreiden met nieuwe ondernemers die interesse hebben in het opbouwen van een mooi bedrijf in een geweldige sector. Er zijn meerdere gebieden beschikbaar om aan de slag te gaan. Meer informatie over de gebieden op: www.ondernemenmetolympia.nl

Meer weten over Olympia uitzendbureau?