De ambities van Anytime Fitness

Anytime Fitness dendert door, ook in Nederland. De van oorsprong Amerikaanse fitnessclubformule opent iedere dag een nieuwe vestiging ergens in de wereld. De franchisenemers zijn van diverse pluimage, zoals John Kolthoff (58) en Yusuf Shaibani (26). De een had al een lange carrière achter de rug terwijl de ander nog studeerde toen hij op de trein van de 24-uursfitnessketen stapte. Motivatie, passie voor het vak en ambitie hebben de twee gemeen. Een dubbelportret.

Yusuf Shaibani is nog niet gearriveerd in zijn fitnessclub in Capelle aan de IJssel. Maar alles loopt op rolletjes. Iedere binnenkomer wordt met een hartelijke glimlach ontvangen en begeleid in het moderne en transparante hoekpand door vestigingsmanager Anouk. Zij is een verlengstuk van de franchisenemer, verklaart deze wanneer hij aanschuift. “De leden moeten hetzelfde gevoel krijgen als wanneer ik er ben. Maar ik zoek wel verschillende type mensen, zodat de medewerkers elkaar aanvullen.” John Kolthoff knikt. “Ik geef ook acht tot tien grondregels mee aan mijn clubmanagers.”

De een startte een onderneming op zijn 23ste in een stadse omgeving in de Randstad. De ander was 54 en gepokt en gemazeld in het zakenleven op het moment dat hij een fitnessclub van Anytime Fitness in een dorp in de Achterhoek begon. Ze verschillen dus nogal, maar het enthousiasme en de ambitie hebben ze gemeenschappelijk. Nu ze een aantal jaren ervaring hebben in de branche willen ze doorgroeien, ‘multiclubowner’ worden, net zoals 55 procent van de Anytime Fitness franchisenemers dat al is. 

Begin 2017 wordt het ledental van drie miljoen ergens ter wereld overschreden. Het onderscheidende concept is volgens Kolthoff verantwoordelijk voor dat succes. “De leden worden intensief bijgestaan in het bereiken van hun persoonlijke resultaten en de individuele vestigingen spelen een rol in de lokale markten. Er is een verbondenheid met de doelgroepen. Die verbondenheid uit zich ook in de relatie tussen de franchisegever en de franchisenemers, evenals tussen de franchisenemers onderling.”

Samenwerking

Kolthoff stapte na een werkzaam leven in het internationale zakenleven in het avontuur als franchisenemer van Anytime Fitness. In Neede opende hij in 2012 de eerste vestiging. “Het eerste jaar was het heel hard bikkelen”, kijkt hij terug. “Je legt dan de basis voor je club. Het tweede jaar staan de processen en loopt het goed. Dan kun je doorgroeien naar je volgende club.”

Dat deed hij. In december 2014 kwam er een vestiging in de wijk Glanerbrug in Enschede bij. Met 900 vierkante meter dubbel zo groot als de club in Neede. Hij drijft deze zaak samen met twee andere franchisenemers, Wai-Yip Pang, die al een club van Anytime Fitness in Goor had, en Ferid Bilgic.

Hij roemt de verschillende vormen van samenwerking binnen de formule. Zo is er tegenwoordig een Franchise Advies Raad waarin hijzelf, net zoals Yusuf Shaibani, gekozen is als vertegenwoordiger van een regio. “We geven daarbij vanuit de franchisenemers feedback en advies aan de franchisegever over hoe het concept zich verder kan ontwikkelen. Zo’n orgaan toont ook dat de formule volwassen wordt. Het is professionele communicatie tussen franchisenemers en franchisegever die ons allen beter maakt.” En het geeft volgens hem aan dat de ondernemers er niet alleen voor staan. “Je hebt veel contact met collega-franchisenemers en het hoofdkantoor. Er ontstaan mooie vriendschappen.”

Ommekeer

Samen met de clubmanagers runt hij de dagelijkse fitnessbusiness, zijn vrouw Saskia verzorgt yogalessen in de clubs. Wel even wat anders dan het jachtige leven van reizend financieel specialist voor Amerikaanse bedrijven dat hij twintig jaar lang leidde. Hij prijst zich gelukkig met de ommekeer in hun leven. “Het is een hele mooie branche waarin we nu zitten. We zijn elke dag bezig met iets positiefs. De carrièreswitch heeft naast uitdagend ondernemerschap bovendien een verandering in leefstijl opgeleverd. Met gezondere voeding, dankzij Saskia, en meer fitness en beweging ben ik nu fitter en gezonder dan tien jaar geleden.”

Hij heeft de smaak te pakken. De komende jaren beoogt hij nog vijf fitnessclubs te openen dichtbij huis. “Ik wil met Anytime Fitness de Achterhoek een stuk gezonder en gelukkiger maken. Want als je gezond bent voel je je ook gelukkiger. Ik wil mijn persoonlijke ervaringen heel graag delen. Dankzij het gemak van het concept, de stroomlijning van processen en met de juiste medewerkers is zo’n uitbreiding goed te realiseren.”

Jeugddroom

Yusuf Shaibani doet qua arbeidsvreugde en ambities niet onder voor zijn collega-ondernemer. Maar zijn plannen verschillen wel. Ook hij wil de komende jaren uitbreiden maar doet dat het liefst met zijn huidige team en niet met andere franchisenemers. “Ik ben nogal eigenzinnig en zet graag de lijnen uit. Daarna krijgen mijn teamleden alle vrijheid daar zelf invulling aan te geven.” Kolthoff: “Dat herken ik. Als je je eigen visie en ideeën gaat delen kom je tot compromissen. Je blijft dan in het midden zitten en kunt je afvragen of dat wel het beste is voor de club.”

Ook Shaibani is geworteld in zijn werkomgeving. Hij woont vanaf zijn achtste levensjaar in Capelle. “Ik probeer mij op mijn regio te richten, want hier voel ik mij thuis. Maar in de nabije omgeving is vrijwel geen plek meer om uit te breiden.” Hij oriënteert zich daarom op expansie elders in Zuid-Holland. Daarvoor heeft hij al concrete plannen. Het is een beetje een jeugddroom die aan het uitkomen is. “Sinds de eerste klas op de middelbare school vertelde ik dat ik leiding wilde geven aan een bedrijf in iets wat ik leuk zou vinden.” Zijn vrienden lachten hem bemoedigend toe, maar hij ging doelgericht door.

Hulp van bovenaf

Tijdens zijn eerste studiejaar bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam sprak hij ondernemers die zijn motivatie om te gaan ondernemen versterkten. “Al besefte ik dat het nog veel tijd zou kosten voordat het zover zou komen.” Zolang duurde dat niet. Want nog tijdens zijn studie opende hij een fitnessclub. Zijn ouders hadden daarbij een belangrijke rol gespeeld. Begin een franchisezaak, dan heb je goede hulp van bovenaf, drukten ze hun zoon op het hart. Die hulp van bovenaf kwam van franchisegever Petro Hameleers. “Hij vertelde mij zijn plannen in vijftien minuten en de drive kwam direct over. De klik was er en ik heb snel getekend.” Daarna was Hameleers als een mentor voor de jonge ondernemer. “Hij leerde me alle ins en outs van het runnen van een fitnessclub en van leidinggeven aan een team.”

Tijdens een opleidingsreis in de Verenigde Staten raakt hij nog enthousiaster en geïnspireerder.  Hij ontmoette er oprichter en eigenaar Chuck Runyon. Een CEO die ‘open is voor iedereen’. Hij werd bij diens familie thuis uitgenodigd en was onder de indruk van de hartelijkheid, eenvoud en warmte. “Het zijn echte mensen.”

Eigen draai

Als franchisenemer maakte hij alsnog zijn studie af en vergaarde bedrijfskundige kennis die hem nu goed van pas komt. Hij moet tegelijkertijd hard werken om zijn klanten te blijven boeien en binden. “De formule is enorm sterk maar het ligt aan jou als ondernemer of je daar op de juiste manier gebruik van maakt. Wachten op succes kan niet.” 

De formule zet dan ook stevig in op continue training van franchisenemers en hun personeelsleden. Ook gaat de marketing verder dan louter ledenwerving. Zo worden doelgroepen, die zich soms niet direct tot een fitnessclub aangetrokken voelen, geactiveerd. “Door anders te communiceren, persoonlijker, krijg je de verbinding met de lokale omgeving die je als ondernemer wenst.”

Die persoonlijke benadering noemt hij enorm belangrijk voor zijn bedrijfsvoering. De vele events die hij organiseert helpen om de leden een gemeenschappelijk clubgevoel te geven. Aan barbecues, buurtactiviteiten met ondernemers en acties voor goede doelen geeft Shaibani een eigen draai, ‘passend bij de cultuur in Capelle’. “Je krijgt veel vrijheid van de formule en daardoor komt creativiteit los.”

Wat hij ook bedenkt, het slaat aan. Zoals ludieke groepslessen en thema-workouts, waarbij bijvoorbeeld nieuwe speelfilms centraal staan. Ook spelletjes van weleer als hinkelen en touwtje springen doen het goed. De cultuur in de Achterhoek daarentegen is wat gereserveerder. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dat wist Kolthoff eigenlijk wel, maar dit werd bevestigd toen hij een kookworkshop wilde organiseren. “Soms zijn de mensen gewoon nog niet aan zulke dingen toe. Nu starten we eerst met gezonde recepten.”

Unieke uitstraling

De gunfactor is groot in de fitnessbranche, weten ze. Locals onder je personeel kunnen dan ook goud waard zijn. Betrokkenheid bij de gemeenschap tonen levert ook een win-winsituatie op. Zo schreef Kolthoff persoonlijk de eerste 500 leden van zijn club in Neede in. En met zijn personeel klust hij mee op nationale vrijwilligersdag. “We willen als Anytime Fitness iets terugdoen voor de gemeenschap.”

Yusuf Shaibani nodigt op zijn beurt een paar keer per jaar klassen middelbare scholieren uit om te komen proeven van de fitnessclub en geconfronteerd te worden met het belang van beweging en motoriek. Geld is geen drijfveer, benadrukt hij. “Ik ben in Capelle gestart om de mensen wat te geven en niet om iets te halen.”   
Ze hebben allebei geleerd dat je als drukke ondernemer dagelijks wat tijd voor jezelf moet nemen. Broodnodige ontspanning. De senior doet dat door te starten met een half uur wandelen en zo de dag voor te bereiden, de junior sluit zich af en kijkt een serie op zijn laptop. Daarnaast ‘reflecteert’ Shaibani een half uur per dag en daagt zijn medewerkers uit dat ook te doen. Wat hebben we vandaag gedaan, wat kunnen we verbeteren?  Met de notities gaat hij aan de slag.

Kolthoff: “Er is geen blauwdruk voor succes, je moet een methode vinden die bij jou past. Dan ontwikkel je ook een eigen stijl en krijgt iedere club zijn unieke uitstraling.”