Anytime Fitness: ‘Binnen vijf jaar ook de grootste in Nederland’

Dave Mortensen was eind mei voor de derde keer in zijn leven in Nederland. Ditmaal voor de conferentie van Anytime Fitness in Eindhoven. De fitnessformule die hij zelf in 2002 oprichtte in Minneapolis samen met zijn kameraad Chuck Runyon. Ze wilden een vriendelijker, niet intimiderende fitnessclub. Inmiddels staan ze aan het roer van de grootste franchise fitnessformule wereldwijd. Ook in Nederland groeit Anytime Fitness als kool. Maar dat kan nog sneller. Een interview met de oprichter.

De voorbereidingen zijn in volle gang voor een conferentie waar naast de clubeigenaren uit Nederland en België ook leveranciers van de formule worden verwacht. De zalen in het Van der Valk hotel in Eindhoven kleuren paars. ‘Step into the purple ocean’, worden bezoekers uitgenodigd die via een paarse loper arriveren.

Dave Mortensen staat er ontspannen bij en dolt wat met de mensen van het hoofdkantoor voor de Benelux van master franchise Petro Hameleers. Die samenwerking is een gouden greep, vertelt Mortensen.

“Het is hier een wonderbaarlijke markt met geweldige mensen. Petro kent die markt, de cultuur en de fitnessbranche. We trekken samen met hem op om hier ons businessmodel uit te voeren. Hij heeft zich een sterke ondernemer getoond. De expansie in de Benelux is erg indrukwekkend.”

Volgens planning

Meer dan 4.000 vestigingen in 33 landen op zes continenten en circa vier miljoen leden. Het is hard gegaan in die zestien jaar, beseft Mortensen. Ook in Nederland, waar nu zo’n 65 fitnessclubs van Anytime Fitness zijn. Een groei van veertig vestigingen in de afgelopen vijf jaar. Dat gaat vlot, maar in de ogen van Mortensen ook volgens planning.  “We lopen daarmee precies op schema hier. We zijn de grootste op de planeet en verreweg de grootste in Amerika. Maar nog niet in Nederland. We verwachten ook hier binnen vijf jaar de grootste te zijn. Er is nog ruimte voor driehonderd extra clubs in de Benelux.” Met name in België valt er veel terrein te winnen de komende jaren. Hier zijn nu tien vestigingen van Anytime Fitness. Overigens is op dit moment Basic Fit de te kloppen marktleider in Nederland met 160 clubs.

Drive van weleer

Al dertig jaar zijn hij en Chuck Runyon businesspartner. Een echte rolverdeling is er niet tussen de twee presidenten van Anytime Fitness. De vraag naar de onderlinge verschillen verleidt hem tot een kwinkslag. “We zijn allebei betrokken bij ieder aspect van de business. Het enige verschil is dat hij langer is dan ik en meer haar heeft.” 

De drive van weleer is er nog steeds. “We willen met onze clubs de angst wegnemen die er bij veel consumenten bestaat. Sportscholen komen soms nogal intimiderend over. Daarnaast vormen kosten een drempel voor mensen, en ook daarin zijn wij vriendelijk.” Met die 24/7 toegankelijkheid, de vriendelijke uitstraling en de persoonlijke dienstverlening van een betrokken franchisenemer en zijn deskundige personeel wil Anytime Fitness het verschil maken. De formule spreekt ook wel over ‘een community’ als het over een vestiging gaat.

Kennis van de cultuur

De alom aanwezige gezondheidstrend helpt natuurlijk ook in de opmars van de fitnessformule. Daarnaast geloven beide oprichters dat de sleutel van de snelle mondiale groei ‘het betrekken van slimme individuen bij de business’ is. “Zoals Petro.” Wereldwijd zijn er achttien van zulke partners. Samen met de Amerikaanse franchisegever vormen ze ‘één entiteit’. “Ze zijn essentieel voor het succes van Anytime Fitness. De waarde hebben ze ruimschoots bewezen. Als we de buitenlandse expansie zelf zouden moeten doen, zou dat een veel grotere uitdaging zijn. Het lokale aspect is heel belangrijk.” 

Dat laatste is ook zijn voornaamste tip voor buitenlandse formules die de Nederlandse markt willen betreden: zoek een goede lokale partner, met deskundigheid, een groot netwerk en kennis van de cultuur van het land. Idealiter komt hij of zij uit dat land zelf.

Om de juiste franchisepartner te vinden gaan ze uiterst zorgvuldig te werk. Daarom zijn er in sommige grote landen nog geen vestigingen. Bijvoorbeeld in Duitsland en Frankrijk wordt nog altijd naar de geschikte master franchise gezocht. “Er zijn nog heel veel mogelijkheden in Europa”, benadrukt Mortensen. 

Lancering in China

In China is het sinds kort wel gelukt om een lokale partner te vinden. Hij voorziet in dit land ‘een hele, hele snelle groei’. 

Hij wijst erop dat het deze 30e mei exact zestien jaar geleden is dat de eerste Anytime Fitness het licht zag. In Cambridge, Minnesota. Het is dus een verjaardag en reden voor een feestje. Tegenwoordig worden er 450 clubs per jaar geopend en dat aantal stijgt de komende jaren naar 500 volgens hem. 

De cultuurverschillen in clubs per verschillende landen zijn gering, zegt hij. “In landen als Spanje, Singapore en de Verenigde Staten is de situatie vergelijkbaar. Maar in Nederland zijn de uitdagingen wel omvangrijker, vanwege de zeer actieve en volle markt. Hier is de noodzaak nog groter om meer opties te bieden in de fitnessclub.”

De komende jaren wil Dave Mortensen daarom, niet alleen in Nederland,  ‘de relatie met onze consumenten verdiepen’. “Ook buiten het fitnesscentrum. Want mensen hebben niet altijd de mogelijkheid om naar de club te kunnen. Daarbij helpt de technologie. Via mobiele apps kunnen we bijvoorbeeld trainingsprogramma’s en voedingsschema’s aanbieden.”