Bestelzuilen geven Plaza Gennep flinke impuls

Franchisenemer Henry Geurts heeft duurzaamheid en service hoog in het vaandel staan bij de bedrijfsvoering in zijn cafetaria. Daarnaast blijft hij innoveren. De komst van twee digitale bestelzuilen van NTF (Next to Food) op de counter past helemaal in zijn benadering: een aanwinst voor de gasten, het personeel en de business.

De zaak loopt goed en dat bracht nog wel eens wachttijden met zich mee op piekmomenten, vooral in het weekend. De ervaren horecaondernemer Henry Geurts vroeg zich af hoe het beter, efficiënter en klantgerichter kon. Zijn Nederlandse leverancier van de bestelapp en bestelsite, NTF, reikte hem de oplossing aan.

Bestelzuilen had hij al wel gezien bij een grote hamburgerketen, maar daar was hij niet zo van onder de indruk. “De klanten worden in feite naar een zuil gestuurd en kunnen het daar verder uitzoeken.” Maar een bestelscherm op de counter, leek hem wel wat. “Je spaart ruimte uit in de zaak en als mensen er niet uitkomen, ben je direct voor hulp beschikbaar. Vooral ouderen hebben behoefte aan contact met medewerkers.”

Hij boog zich met directeur Leon Besselink van NTF over de mogelijkheden. Samen kwamen ze tot een voor Plaza Gennep op maat gemaakte bestelzuil. In tweevoud, want Geurts wilde de vernieuwing wel goed aanpakken.

Rust in de keuken

Het product komt uit de keuken van de softwaremakers van NTF in Culemborg. “We zijn altijd op zoek naar innovaties in automatisering om ondernemers in met name de horeca te ondersteunen en te ontzorgen ”, vertelt Besselink. “Anderhalf jaar geleden hadden we al een zuil geïntroduceerd. Die hadden we ontwikkeld met een partij die narrowcasting levert en veel verstand heeft van videocontent. Er zit dus veel kennis achter. We hebben hem zo gemaakt dat de mensen eenvoudig zelf kunnen bestellen, ze worden door het systeem heen geleid.” 

Wanneer ouderen dan toch wat koudwatervrees hebben, zijn er naast medewerkers ook altijd nog kleinkinderen die hen op weg helpen, heeft Geurts vastgesteld. “En een week later gingen opa en oma het zelf met succes proberen.” 

Vliegwieleffect

De voor zijn cafetaria doorontwikkelde versie van de zuil functioneert inmiddels enkele weken. Het is de eerste in deze vorm in Nederland van NTF. Hij ziet dat zijn bedrijf er een impuls door heeft gekregen. “De verkoop en omzet zijn flink gestegen, gasten hoeven niet meer te wachten en het geeft heel veel rust in de keuken. Daar komen de bestellingen op schermen door. Mijn medewerkers vinden het jammer dat we de zuilen niet eerder hebben aangeschaft.” 

Het scheelt hem in feite een medewerker achter de balie. Die kan nu in de keuken helpen. Dat is ook wel nodig want de bakcapaciteit is als gevolg van de grotere bestedingen door de nieuwe verkoopkanalen flink toegenomen. Hij ervaart een waar ‘vliegwieleffect’. Zo heeft hij ook zijn terras uitgebreid en opgeknapt voor een groter publiek. 

En hij noteert opvallende verschijnselen sinds de zuilen er staan. Zoals de spectaculair gestegen verkoop van milkshakes. Dat zal door de presentatie komen. De milkshake staat verleidelijk afgebeeld en wordt als drinksuggestie gedaan. De zuil is sowieso gericht op meerverkoop, er worden allerlei suggesties gedaan. Saus bij het frietje, of liever stoofvlees? Of toch maar die combi-deal? Daarnaast kunnen gasten nu rustig het assortiment bekijken en nieuwe producten ontdekken. 

Populair onder jongeren

Vooral de jongeren lopen weg met het nieuwe technologische hulpmiddel, ziet Geurts. “Ze vinden de bestelzuilen fantastisch. Nieuwe generaties zijn heel visueel ingesteld. Als ze een aantrekkelijk plaatje zien, willen ze dat hebben. De prijs is eigenlijk minder belangrijk voor ze.” 

Er komen vaak groepen jongeren bij hem in de zaak met kleine individuele bestellingen. Dat veroorzaakte dan nog wel eens wachtrijen, waardoor andere klanten werden ontmoedigd. Nu niet meer, sinds de self-servicemogelijkheid. “De wachttijden zijn in stukken gehakt.” De bestelling verloopt immers snel op de twee extra verkooppunten en de gast wacht aan een tafel tot het signaal komt dat de bestelling klaar is. “Het serviceniveau is daardoor echt omhooggegaan”, vindt Geurts. 

Milieuvriendelijke koers

Hij plaatst deze ontwikkeling ook in zijn beleid van duurzaamheid. Het ontlast immers zijn personeel en bespaart zo’n zes dozen (voor het milieu zeer schadelijk) thermisch papier per jaar. Die milieuvriendelijke koers startte hij nadat hij van zijn toen zevenjarige dochter een uitbrander kreeg omdat hij een boom kapte. “De kinderen willen ook nog een planeet overhouden”, besefte hij. 

Hij kocht zijn eerste van de inmiddels 96 zonnepanelen en in 2010 werd hij verkozen tot het op een na meest duurzame cafetaria van Nederland. Inmiddels is hij helemaal zelfvoorzienend qua energie en staat op het punt al het plastic te verbannen uit zijn zaak. Vorkjes van zetmeel, bakjes van rietsuikerpulp en bekers van bamboe gebruikt hij. De toestellen in de nieuwe speeltuin naast het terras zijn gemaakt van duurzaam Europees hardhout. 

De bestelzuilen zijn er precies op tijd, stelt hij. “De mensen moeten rijp zijn voor zulke technologische vernieuwingen, zeker hier in landelijk gebied. De bestelsite liep in het begin ook niet, totdat het ineens omsloeg. Drie jaar geleden hadden de zuilen nog niet gewerkt. In de eerste week na de introductie hebben we onze gasten op weg geholpen en maakten er nog maar dertig mensen gebruik van. Daarna schoten we omhoog. Nu krijgen we 150 bestellingen per week via de bestelzuil.” 

 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur