Bram Ladage viert 40 jarig jubileum

Bram Ladage, in heel groot Rotterdam en omgeving bekend om zijn verse ambachtelijke patat, viert dit jaar zijn 40-jarig bestaan. Opmerkelijk hierbij is dat deze formule, naast een aantal eigen bedrijven, al twintig jaar zaken door franchisenemers laat exploiteren.

Daarmee  was Bram Ladage één van de eerste ketens in Nederland in de fast servicesector die met franchisenemers zijn organisatie heeft laten groeien tot inmiddels 26 zaken. Het geheim achter de formule Bram Ladage: versgesneden dikke patat uit dagelijks aangeleverde aardappelen. Deze aardappelen worden in elke vestiging ter plaatse gesneden en voorgebakken onder het toeziend oog van de klant.

Bram Ladage begon overigens zelf met een druk bezochte patatkraam op de markt van Rotterdam. Bram’s klantenkring groeide snel, omdat je nergens anders vers voorgebakken en superdik gesneden patat kreeg. De klanten kwamen van ver voor een patatje van Bram! En dat doen ze nog steeds. Want de formule is gegroeid: inmiddels zijn er bijna dertig vestigingen in het zuidwesten en midden van Nederland en is ‘effe een Brammetje halen’ voor menigeen een begrip.

Maar het blijft niet alleen bij de versgesneden patat, de formule heeft naast patat ook nog een (beperkt) aantal snacks, ijs en milkshakes en frisdranken in het assortiment. Ook de twee andere formules, Boterham Express (tien vestigingen) en de Sap Express (zes vestigingen), zijn de laatste jaren flink uitgebreid. En deze groei zal de komende jaren worden voortgezet. Opvallend daarbij is dat men vooral groeit in Zuid-Holland. De enige uitzonderingen zijn de vestigingen van Bram Ladage, Boterham express en Sap express in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht. De gedachte hierachter is dat men als een olievlek wil doorgroeien.

Drive thru

Het corporate imago van het bedrijf is net zo Rotterdams als Ladage zelf, veel roestvast staal aangevuld met een rood-wit-blauwe kleurstelling, robuust en no-nonsense. De bekendste vestiging is die midden in het centrum waar naast de zaak een zes meter hoog blikje fris prijkt. Een echte blikvanger dus. Ook de Bram Drive in Vlaardingen is een opmerkelijke vestiging. Deze vestiging ligt naast een benzinestation en heeft naast de gewone entree ook een speciale drive thru waarbij, net zoals de grote Amerikaanse ketens, gewoon in de auto de typische puntzak frites kan worden genuttigd. Inmiddels heeft een flink aantal benzinestations belangstelling getoond voor deze opmerkelijke variant van de Bram Ladage zaken. Of men nog meer van deze vestigingen zal openen is op dit moment nog niet bekend.

Familietraditie

Bram Ladage zette een familietraditie voort. De vader van Bram verkocht namelijk in eerste instantie frites als zijn moeder met stoffen op de markt stond. Nadat hij eerst zijn vader assisteerde, begon Bram Ladage in 1967 voor zichzelf. Binnen een paar jaar was hij met een aantal patatwagens van de partij op een groot aantal markten in Rotterdam. Later opende hij zijn eerste vestiging in Gouda. Hoewel veel Ladages tegenwoordig in winkels gevestigd zijn, zijn de patatwagens nog altijd van de partij op menige markt en evenement in Rotterdam. Dagelijks worden bij Ladage vrachtwagenladingen met geschilde aardappelen aangeleverd. De zakken zijn verkrijgbaar in drie portiegroottes: een kleine Bram kost 1,50 euro, een normale Bram 1,80 euro en een super Bram 2,45 euro. Deze worden uiteraard geserveerd in de traditionele puntzakken.

Om het imago verder uit de verkeerde ‘vette’ hoek te halen heeft de keten Ladage  een kleine vijf jaar geleden naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond een gezonde koers ingezet. Het Patatje Gezond werd geïntroduceerd. “We willen het publiek er nu ook van overtuigen dat onze lekkerste patat ook de gezondste is”, aldus de keten naar aanleiding van de positieve resultaten van het onderzoek naar frites in de consumentengids. De nadruk werd gelegd op het gebruik van sojaolie en vetarme mayonaise. Ook werd Bram Ladage mede-ondersteuner in de campagne verantwoord frituren, wat zelfs leidde tot een presentatie van hun bijzondere concept bij de Task Force transvetzuren van de toenmalige minister Hoogervorst. 

Gouda was de eerste franchisezaak. Het starten van een Ladage vergt een investering van ongeveer 250.000 euro. De jaarlijkse omzetfee is 6,38 procent, daarnaast is er een reclamefee

van één procent. De meeste franchisenemers starten hun winkel in huurkoop waarbij de ondernemer de mogelijkheid heeft zonder startkapitaal te beginnen.

 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook