Brownies&downieS wint Foodservice Award

"Het is een hele eer dat de consument ons als beste beoordeelt en echt een kroon op ons werk, wij noemen de Foodservice Award op kantoor altijd de grammy’s van de horeca"

De winnaars van de ‘Foodservice Award 2020’ zijn onlangs bekend gemaakt. Brownies&downieS werd, met een 8,14 als eindcijfer, tot het meest favoriete foodservice bedrijf van de consument bekroond en is daarmee overall winnaar van de verkiezing. 

Naast deze franchiseformule namen 11 andere foodservice bedrijven een award in ontvangst tijdens de Horecava in de RAI Amsterdam.

Droom die uitkomt

“Dit is een droom die uitkomt, wij noemen de Foodservice Award op kantoor altijd de grammy’s van de horeca”, aldus Philip Christiaans, formulemanager bij Brownies&downieS. “Als je het lijstje ziet van de bedrijven die hebben deelgenomen aan de verkiezing, dan is het bizar dat wij als overall winnaar zijn gekozen. En het allermooiste is dat deze verkiezing niet door een vakjury wordt beoordeeld, maar door onze gasten.”

Brownies&downieS scoort het hoogst op het aspect klantvriendelijkheid van het personeel. Daarnaast wordt ook de uitstraling en beleving van de koffie & lunchroom erg gewaardeerd. Op deze onderdelen scoort geen enkele andere deelnemende foodservice keten beter. 

“In eerste instantie werd de winnaar van de categorie koffie en lunchrooms bekend gemaakt, waarin we het op mochten nemen tegen Bagels & Beans, Délifrance en Starbucks. Toen we als categorie winnaar werden gekozen, kregen we steeds meer hoop dat we uiteindelijk ook tot overall winnaar werden gekroond”, legt Christiaans uit. 

De ambities van Brownies&downieS zijn om de komende jaren in Nederland door te groeien naar 75 vestigingen met een landelijke dekking. “Dit is een mooie uitdaging voor ons, maar daarnaast bekijken we ook steeds meer de mogelijkheden in andere markten. Wij denken dat het concept erg geschikt is om in meerdere markten actief te zijn. De komende periode gaan we deze opties rustig onderzoeken, met als uiteindelijk doel nog meer bijzondere medewerkers van een werkplek te kunnen voorzien”, aldus Christiaans.

Franchiseformules in de prijzen

Naast Brownies&downieS zijn diverse andere franchiseformules in de prijzen gevallen. Zoals De Beren restaurants. De Rotterdamse keten mag zichzelf namelijk de titel ‘Foodservice Award categorie restaurants’ toe-eigenen met een gemiddeld eindcijfer van 7,62. 

Consumenten beoordeelden de keten het beste op klantvriendelijkheid met een 8,45, gevolgd door een 8,34 voor uitstraling en beleving en een 8,13 voor de kwaliteit van de producten. Melvin van der Wielen, managing director bij De Beren restaurants, reageert: “Geweldig dat we deze award in ontvangst mogen nemen! Het is een hele eer dat de consument ons als beste beoordeelt en echt een kroon op ons werk. We hebben het afgelopen jaar flink aan de weg getimmerd. Zo hebben we vijf nieuwe restaurants geopend, werden we uitgeroepen tot de meest vegan-friendly restaurantketen van Nederland en lanceerden we onze gloednieuwe website. We blijven ons op alle gebieden ontwikkelen om de stap te maken van goed naar beter. Deze award is een mooie waardering van ons harde werk.”

Franchiseformule Kwalitaria wint de Foodservice Award in de categorie 'Snackbars' met een gemiddeld eindcijfer van 7,82. De formule scoort het hoogst op klantvriendelijkheid met een 8,33. “Een mooier compliment kunnen we niet krijgen van onze gasten”, aldus marketing & sales directeur Martijn Boone, die de award in ontvangst nam. “Alle eer gaat naar onze franchisenemers, zij staan tenslotte in contact met de gasten en zetten zich iedere dag in voor een optimale gastbeleving. Juist die lokale verbondenheid maakt dat klanten loyaal zijn aan Kwalitaria.”

Consumenten beoordeling

Van half september tot half november beoordeelden consumenten hun favoriete foodservice bedrijf. Het resultaat? Ruim 20.000 stemmen. Foodservice bedrijven werden beoordeeld op aspecten als winkelgemak, productkwaliteit en uitstraling en beleving. 

Uit de verkiezing blijkt dat horecagasten kwaliteit van de producten het belangrijkst vinden bij hun keus voor een foodservice bedrijf, gevolgd door prijs en uitstraling en beleving.