Combinatie Leonidas en noten is C’estbon

De eerste C’estbon XL-winkel is een feit. In Zeist heeft ondernemer Edwin Schreff zijn bestaande winkel (met ook een shop-in-shop van Leonidas) fors uitgebreid van 70 naar 300 vierkante meter. En met succes. Hij verkoopt niet alleen meer noten, ook is de Leonidas-omzet verdubbeld. “We doen het goed of we doen het niet.”

C’estbon. Ofwel, het is goed. In het geval van de recent verbouwde en heropende winkel van Schreff betekent dit vers gebrande noten, eigen gemaakte chocolade, jam en andere delicatessen. “Wij zetten in op kwaliteit, in alles. Maar ook op gastgerichtheid. Verkopen is de klanten helpen kopen. Lekker kwekken, communiceren, de behoefte lezen. Daarvoor zijn wij speciaalzaak, daarvoor komen klanten naar ons”, vertelt Schreff enthousiast. Dat ondernemerschap leggen hij en zijn medewerkers ook aan de dag in de Leonidas shop-in-shop. “We verpakken de bonbons en presenteren deze op de balie, een doosje is immers makkelijk meegenomen. Maar we kunnen ook samen met de klant grasduinen in het assortiment en zo een leuke doos bonbons samenstellen die cadeau kan worden gedaan.” Want dat laatste is wat de Nederlander vooral doet als het gaat om bonbons, weet Schreff.

“In België kopen ze bonbons voor zichzelf en eten ze deze de hele dag door. In Nederland doen wij de bonbons meestal liever cadeau, het is het verschil in culturen.” Maar dat betekent niet dat Schreff er minder goede zaken om doet. Hij heeft een flinke schare vaste Leonidas-klanten. “Die komen voor een cadeau of die drinken even een kop koffie in het C’estbon Café met een bonbon. In het café bereiden wij de kop koffie overigens vers, het is echt barista-kwaliteit wat wij serveren.”

Te klein jasje

Dat laatste doet de ondernemer nog maar sinds januari, de maand waarin zijn verbouwde en fors uitgebreide winkel heropende. “Wij zijn de eerste enige C’estbon XL-winkel”, glundert Schreff. Hij vertelt dat hij met zijn zaak in een te klein jasje zat. “Immers 70 vierkante meter is niet voldoende om alles goed te kunnen presenteren en om aan storytelling te doen en beleving toe te voegen. Klanten waren gefocust op de klanten die vóór hen stonden in plaats van op de kwaliteitsproducten om hen heen. Dit belemmerde de omzetgroei.” Schreff’s speciaalzaak heeft volgens eigen zeggen de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt met jaarlijkse plussen in omzet van 15 procent. “Wij hebben enorm geprofiteerd van het feit dat wij in 2014 zijn gekozen tot Beste Notenspecialist van Nederland, dit leidde meteen tot een extra toestroom van met name particuliere klanten. Bovendien is er een sterke toename te zien in de vraag van de horeca en de groothandels die ook kwaliteit willen bieden in hun aanbod.”

Crowdfunding

Op een gegeven moment was het ‘één en één is twee’ voor Schreff. Het pand naast hem stond al enige tijd leeg, die vierkante meters – 230 vierkante meter in totaal - heeft hij er nu bijgetrokken. De immense verbouwing is deels gefinancierd via crowdfunding. “Binnen acht minuten was het beklonken, mensen hebben blijkbaar vertrouwen in ons en onze winkel”, lacht Schreff. En hij schaadt dat vertrouwen niet. “Het gaat goed; wij hebben nu meer klanten en de besteding van de klanten is ook gegroeid.” Dat geldt ook voor de klanten die naar C’estbon komen voor Leonidas-bonbons. “De Leonidas-omzet is verdubbeld”, zegt een trotse Schreff. Hij vertelt dat dit is te danken aan de nieuwe counter, die de Leonidas-shop-in-shop verbindt met de balie waar de eigen C’estbon-chocolade wordt gepresenteerd. “Het is een eenheid geworden, de klant heeft overzicht. Bovendien smoelt het gewoon heel goed en ja, dat stimuleert ook de verkopen.” Schreff erkent dat het Leonidas-meubel het uitgangspunt is geweest in het ontwerp van de langgerekte counter. “Wij wilden geen bij elkaar geraapt zooitje, geen allegaartje. Het moet er netjes en verzorgd uitzien, daar zijn wij erg kritisch op geweest”, vertelt Schreff. Het gaat zelfs zo ver dat de bonbons in de toonbank van Leonidas zoveel mogelijk op kleur worden geselecteerd en symmetrisch aan elkaar liggen. Dit alles volgens de richtlijnen van de Belgische chocolatier.  “Ons motto is ook: we doen het goed of we doen het niet.” 

Complementair

De bonbons zijn complementair aan de andere producten als noten en chocolade die de C’estbon XL verkoopt, zo ver is wel duidelijk. Schreff: “Kwaliteit en beleving; het staat hier centraal. Ik ben een kwaliteitsjunk. Het moet echt goed zijn, daar werken we ook hard aan. Maar daarnaast verkoop je natuurlijk ook een beleving. Ook als het gaat om Leonidas.”

"Aan de ene kant een sterk lokale ondernemer, aan de andere kant een sterk A-merk"

Edwin Schreff (52) begon in 1991 als franchisenemer van C’estbon. De winkel zat toen op een andere plek in Zeist, sinds 1998 is hij met de formule op huidige locatie gevestigd aan de 1ste Hogeweg. “Het ondernemen is mij met de paplepel ingegoten, als 12-jarige begon ik parttime bij de C’estbon-winkel van mijn ouders in Oosterbeek.” Na de afronding van zijn opleiding en wat uitstapjes in de supermarktwereld opende hij in 1991 zijn eerste C’estbon-vestiging in Zeist. Inmiddels is Schreff al 25 jaar actief als zelfstandig ondernemer. Daarnaast is hij sinds 2013 voorzitter van de Coöperatieve In- en Verkoopvereniging C’estbon U.A. In deze franchisevereniging worden de belangen van de leden (alle C’estbon-winkels) behartigd. 

Country manager Manouschka Bouman van Leonidas vertelt dat de samenwerking met Edwin Schreff een voorbeeld is van hoe Leonidas in de breedte in Nederland optrekt met ondernemers. “Deze wijze van samenwerken via een shop-in-shop van Leonidas in de winkel biedt veel kansen en zorgt op meerdere plaatsen voor succes met aan de ene kant een sterke lokale ondernemer en aan de andere kant een sterk A-merk in de vorm van het Leonidas-concept. Dat versterkt elkaar.”