Crisisbestendig Kwalitaria groeit door

De cafetaria’s van Kwalitaria hebben zich goed staande weten te houden in de coronacrisis. De bulk van het werk kon gewoon doorgaan en de vruchten werden geplukt van een al jaren geleden opgetuigd online bestelsysteem. Dat kwam nu extra goed van pas, ook voor franchisenemer Michael Schimmel.

Een etmaal zaten ze allemaal in grote spanning bij Kwalitaria. Zowel op het hoofkantoor als in de 134 franchisevestigingen. Kunnen we door of moeten we sluiten? In de namiddag van 16 maart kwam het verlossende antwoord: afhalen en bezorgen mag. “Vanaf dat moment plaatsten we elke dag relevante berichten voor de ondernemers op ons interne platform”, zegt Ricardo Stroes, coördinator recruitment van de formule. “Over de routing van de winkel en waar ze beschermings- en communicatiemiddelen kunnen bestellen. We waren druk met het doorontwikkelen van de ondernemers naar het nieuwe normaal.”

Ander verdienmodel

Michael Schimmel ervaart deze trend van dichtbij in zijn twee buurtcafetaria’s in Emmen. Hij ziet ondertussen zijn omzet voor 60 procent online gerealiseerd worden en in de weekenden ligt dit percentage nog hoger. Voor corona was dit 30 procent. Het leidt ertoe dat hij ‘enorm heeft geplust’ in 2020. “Maar de kosten zijn ook toegenomen door online”, relativeert hij dit zakelijke succes. Het is een geheel andere tak van sport geworden, heeft hij gemerkt. Meer personeel, hogere kosten aan Thuisbezorgd.nl, andere werkindeling (veel ruimere bezorgtijden) en dus ook een forse omzetstijging. In een van zijn zaken zelfs met 18 procent. “Om die bezorgtak zo uitgebreid op poten te zetten was een flinke klus. Het is een hele organisatie er omheen. In de spits hebben we dertien medewerkers lopen. Dat betekent een heel ander verdienmodel.”
Ook hij denkt dat de toename van online business aanhoudt, ook wanneer het ‘eat-in’ gedeelte weer open mag. “Als de consument eenmaal dit gedrag heeft, verwacht ik dat dit voor een groot deel zo blijft.”

Hij stond in het voorjaar eenmaal voor een grote uitdaging. Een medewerker bleek besmet en maar liefst veertien collega’s, waaronder Schimmel zelf, moesten daardoor veertien dagen in quarantaine. “Mijn broer is toen gaan rondbellen naar oud-werknemers en heeft daarna met team B kunnen doordraaien.”

De franchisenemer heeft er een les door geleerd. “In overleg met de GGD zijn we vanaf toen allemaal mondkapjes gaan dragen. Inmiddels is iedereen daar aan gewend. Als er nu een besmetting is, hoeven anderen niet meer in quarantaine en een bijkomend voordeel is dat sindsdien ook niemand meer griep heeft gekregen. De kapjes houden toch de besmettelijke spetters tegen.”

Sterk merk

Vanaf zijn tienerjaren werkt hij in een cafetaria en op zijn eenentwintigste startte hij voor zichzelf. Volgend jaar viert hij zijn 25-jarig jubileum als ondernemer, onder de vlag van Food Franchise Company (FFC). Sinds drie jaar is hij met zijn cafetaria’s verbonden aan Kwalitaria. 

Op 1 december opent hij zijn derde vestiging, ook in Emmen. In de grootste wijk van de stad, De Rietlanden. In de buurten moet je zijn, vooral nu, weet Schimmel. “Daar is het extra druk terwijl de mensen de stadscentra juist mijden.” Het betekent ook dat hij straks zeventig medewerkers in dienst heeft. Om daarmee de zaken in goede banen te leiden heeft hij zijn handen vol. Alles om het personeelsbeleid en het ondernemen heen laat hij dan ook graag aan Kwalitaria over. Met name de marketing. “Als we dat zelf doen is het het allemaal net niet. Nu ziet het er gelikt uit en dat valt de consument ook op. De seizoensacties zijn altijd heel creatief en verrassend, als ondernemer ben ik daar ook steeds door verrast. En ik kan mij volledig focussen op het managen van mijn winkels.”
 
Hij waardeert ook de vernieuwingen richting maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen de formule. “Ze zijn erg bezig met Beter Leven en biologische en lokale herkomst van producten. Dat spreekt mij aan. Daarnaast is Kwalitaria een sterk merk en dat is ook wat de consument wil.”

Michael Schimmel is niet de enige ondernemer die uitbreidt in crisistijd. In het coronajaar is Kwalitaria met drie vestigingen gegroeid, voor volgend jaar staan er vijftien openingen in de planning. Stroes: “We zien dat dit een crisisbestendige formule is, dat was in 2008 en 2013 ook al zo.”

De eerste drie dagen na de lockdown was er toch een flinke dip in de omzet te noteren. Daarna kwam er herstel en in het najaar van 2020 draait Kwalitaria met een kleine min ten opzichte van vorig jaar. De schade blijft dus beperkt vanwege corona, met dank aan de groei van online. “In 2015 zijn we begonnen met investeren hierin”, aldus Stroes. “Nu plukken alle ondernemers daar de vruchten van. Als je hals over kop nog moet beginnen met bezorgen, krijg je te maken met kinderziektes en tegenvallers. Die hadden wij al geëlimineerd.” De verschuiving naar online bestellen is structureel, vermoedt hij. “We gaan er daarom nog meer op inspelen.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook