Deense gezelligheid voert bij Kvik de boventoon

We zijn weer geopend, meldt een bord voor het raam van de showroom van Kvik in Wateringen. En dat heeft niets met een pandemie te maken en alles met een grote verbouwing van de keukenzaak van de franchisenemers Rob Wijsman en Edwin Vliegenthart. Het duo-franchisenemerschap bevalt hen goed.

De koffie wordt geserveerd op een houten plankje en met een luxe truffelbonbon, van Deense makelij. Op de achtergrond klinkt sfeervolle muziek. Het hoort allemaal bij het nieuwe concept van Kvik, gericht op hygge, ofwel Deense gezelligheid. Rob Wijsman (44) en Edwin Vliegenthart (42) hebben er zelfs een boek over in hun zaak staan, waarin ze nog eens kunnen nalezen hoe het leven met hygge eruitziet.
Verder kenmerkt hun vernieuwde keukenwinkel zich door ‘een rustige inrichting waarbij veel aan de details is gedacht’, aldus Rob. Zo is het industrieel vormgegeven plafond nu helemaal zwart, zijn de papieren prijskaartjes vervangen door kleine, digitale tablets met meer informatie dan alleen de prijs, en is er een groot curved screen gekomen waarop de klant eenvoudig en snel allerlei informatie over de keukens kan vinden. Een geursysteem is in aantocht vanuit Denemarken. En hun bureauruimte is beter uitgerust.
In mei dit jaar zagen ze het nieuwe concept voor het eerst bij een bezoek aan Kvik in Denemarken, en ze waren direct verkocht. Dat kwam mooi uit want ze stonden met hun zes jaar oude inrichting op de lijst voor een verbouwing. Op 8 oktober heropenden ze, als eerste vestiging van Kvik in Nederland en België met het nieuwe concept.

Hoge klanttevredenheid

Met z’n tweeën runnen ze de zaak dus, en ze hebben de rollen verdeeld. Edwin neemt de planning en backoffice voor zijn rekening en stuurt de monteurs aan, Rob is meer het gezicht van de winkel en bekommert zich om de verkoop.
“Alles bij elkaar is het veel voor één franchisenemer”, zegt Rob. “Wij kennen onze rollen en dan kun je ook dingen loslaten. Dat is fijn als je een gezin met opgroeiende kinderen hebt, zoals in mijn geval. En we kunnen gewoon op vakantie gaan zonder kopzorgen, want we vervangen elkaar.” Bij de intussen ruim 180 winkels van Kvik wereldwijd zijn er meer duo-franchisenemers, en met succes, weet hij. “Dat zie je terug in de hoge klanttevredenheid.”
Ze draaien van meet af aan goed met hun winkel, ook al startten ze bijna twee jaar geleden in coronatijd. Het was geen ongewis avontuur waar ze aan begonnen, want ze werkten allebei al jaren voor Kvik. Rob startte vijftien jaar geleden in de franchisevestiging in Leiderdorp en kwam later in dienst van de formule om nieuwe franchisenemers te begeleiden. Edwin begon in Naaldwijk, kreeg het vertrouwen van de franchisenemer om die vestiging onder zijn hoede te nemen en runde later met Rob ook nog een periode de zaak in Leiderdorp.
Dat klikte en toen de kans zich twee jaar geleden voordeed om samen de franchisevestiging over te nemen in Wateringen, bij Den Haag, waren ze er snel uit.

Eigen werkplaats

In coronatijd liepen de online verkopen ‘verbazingwekkend goed’. Ook kwamen de mensen langs bij hun showroom om de keukens door het raam te bezichtigen. Na de heropening bleef de sterke online verkoop nog een tijd doorgaan. Edwin: “De mensen waren nog veel aan het thuiswerken. We zien nu dat de situatie aan het normaliseren is, we maken weer veel afspraken.”
Dat betekent ook dat de marketing weer actiever is opgepakt. Ze zijn bijzonder blij met de marketing vanuit het hoofkantoor. “Kvik is heel goed in het scherp schieten in de markt”, aldus Rob. “De zoekmachine-marketing werkt echt, via de trechter komt het uiteindelijk tot een afspraak met de klant.”
Hij merkt dat door de sturing van de marketing de klanten al goed geïnformeerd in de winkel arriveren. “We hoeven niet meer uit te leggen wie we zijn en wat we doen.”
Op de bonnefooi komen klanten sowieso nauwelijks, omdat ze op een bedrijvenpark zitten, niet in een winkelgebied. Naast een kostenvoordeel is vooral de ruimte een pluspunt van zo’n locatie. Ze hebben immers een eigen werkplaats met magazijn onder te brengen. De klant kiest overigens het serviceniveau: zelf de keuken in elkaar zetten of dat op de werkplaats door de mannen van Kvik laten doen.
Ook het door Kvik aangeleverde computersysteem met het tekenprogramma, ervaren ze als prettig. Edwin: “Zo hoeven we zelf niet het wiel uit te vinden.”
Als ze behoefte aan ondersteuning hebben, kunnen ze altijd terecht bij de Nederlandse tak van Kvik met de country manager, drie retailconsulenten, een marketingmanager en een boekhouder. Voor specifieke vragen over de producten contacteren ze het hoofdkantoor in Denemarken.
Ze werken graag binnen de formuleregels, en gebruiken daarnaast hun toegestane vrijheden. Zo richten ze zich met extra inspanningen op klanttevredenheid door klanten te vragen reviews te plaatsen op Google. Rob Wijsman: “En we merken dat mensen hier komen op basis van de goede reviews.”

Edwin Vliegenthart en Rob Wijsman
Edwin Vliegenthart en Rob Wijsman
Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook