Domino’s CEO Misja Vroom: ‘Ik bied kansen die ik zelf ook heb gehad’

Domino’s bestaat dit jaar maar liefst 35 jaar. Tegelijkertijd viert CEO Misja Vroom zelf zijn 30-jarig jubileum bij Domino’s. Hij groeide van onderaan door naar de top. Bij zijn start waren er 5 Domino’s vestigingen in Nederland. Inmiddels zijn dat er 500 in de Benelux. Dat moeten er 700 worden.

Misja belandde als gesjeesde student bij Domino’s. “Ik zocht in de krant naar werk, en zag twee leuke functies, waaronder Domino’s.” Het sollicitatiegesprek was bij de vestiging in Tilburg, in 1993. “Alles was zo clean, met witte tegeltjes. Maar wat me wel meteen duidelijk werd, was dat je met het concept zoals dat er lag, met plezier en discipline een heel eind kon komen bij Domino’s.” Wat hem aansprak was het vertrouwen dat hij kreeg. Hij begon in het filiaal als winkelmanager. “Ik had een weddenschap afgesloten, dat ik bij een bepaald resultaat in het eerste jaar naar het hoofdkantoor van Domino’s in Amerika mocht. Ik heb een week rondgereisd en een week op kantoor coaching en begeleiding gehad. Dat was echt fantastisch. Dan zie je hoe goed alles omschreven is. Hoe belangrijk een handboek is. Hoe meer is vastgelegd, hoe makkelijker het is om aan de slag te gaan met jonge, enthousiaste mensen die het leuk vinden om een goed product met een vriendelijke service af te leveren bij onze klanten. Dat is gelukkig nooit veranderd.” 

Succesvol worden

Al na één jaar kreeg hij de mogelijkheid om regiomanager te worden. En weer één jaar later operationeel directeur. “Toen heb ik meteen gezegd ‘dat ga ik doen, maar ik wil ook afspreken dat ik, als ik in de toekomst wil gaan franchisen, de financiële middelen krijg om dat mogelijk te maken.” Eind jaren ’90 volgde de overstap met twee winkels in Eindhoven. Met een partner, Ringo Joannes, is dat uitgebouwd naar veertien winkels. In 2012 kwam de vraag om terug te keren bij het ‘moederschip’. In 2014 kreeg Misja de kans om zich op de Belgische markt te richten. “Ik ben opgegroeid in België, ken het land goed.” Met een betrokken team is in vijf jaar tijd, startend met 19 winkels, de mijlpaal van 100 filialen bereikt. “Dat was de kritische massa die we nodig dachten te hebben.” 

In 2019 volgde de leiding over de hele Benelux. “We zien nog steeds genoeg mogelijkheden en ruimte om door te groeien naar 700 filialen in de Benelux.” Daarzijn enthousiaste en straks succesvolle franchisenemers voor nodig. Het overgrote deel – 90 procent – daarvan heeft zelf ‘op de brommer’ gezeten in de jonge jaren, vertelt Misja. “Als je gaat ondernemen moet je je voorbereiden op bepaalde scenario’s. Dat kan alleen als je al aan de praktijk hebt geroken en zaken als voedselkosten, arbeidskosten en financieringskosten je iets zeggen. Daarom gaan onze startende franchisepartners een trainingstraject in, waarin we ze volop begeleiden. Nieuwe partners die nog niet eerder bij Domino's hebben gewerkt, werken dan bijvoorbeeld ook een periode mee in de vestiging van een van onze ervaren franchisepartners. Een afwachtende houding is geen basis voor succesvol ondernemerschap. Je moet gedisciplineerd en klantvriendelijk zijn om succesvol te zijn. Als alleen geld verdienen je drive is, houd je het meestal niet vol.” Hij vervolgt: “We kijken hoe we franchisepartners kunnen helpen om zo goed mogelijk te groeien en succesvol te worden. De formule is sterk. Het concept zit zo goed in elkaar dat je je als ondernemer over veel zaken geen zorgen hoeft te maken. Zodat je je kunt bezighouden met je team en je lokale branding.” De operationele en marketingondersteuning is groot. Domino’s staat er om bekend sterke eigen kanalen te hebben. “Zo komt het merendeel van onze bestellingen binnen via onze eigen website of app. Met een goed handboek en enthousiaste medewerkers kun je relatief makkelijk een team smeden. Domino’s is een formule die al heel lang nummer 1 is in Nederland.” 

My Domino's Box

Er is veel veranderd in 35 jaar. “Toen we begonnen dachten we dat Nederland goed zou zijn voor 100 winkels. Thuisbezorgen stond nog in de kinderschoenen.” Ook de keuze is enorm uitgebreid. “Het is niet alleen maar pizza en cola, zoals in het begin. Thuisbezorgen op zich is niet meer onderscheidend. Je moet zorgen dat je op productniveau extreem innovatief bent. Niet al het eten laat zich makkelijk bezorgen. Wij willen gerechten op ons menu die perfect geschikt zijn om te bezorgen. Je kunt je onderscheiden doordat je meer keuze hebt. Niet alleen maar pizza.” Vorig jaar heeft Domino’s friet aan het menu toegevoegd. Onlangs is de My Domino’s Box gelanceerd, met een kleinere pizza en twee side items, bijvoorbeeld friet en kip. “Dat je ooit naar een pizza maaltijdbox zou gaan, had ik dertig jaar geleden niet kunnen bedenken. Gevraagd naar waar hij het trotst op is, antwoordt Misja: “Zo’n achttien franchisenemers zijn voortgekomen uit de winkels waar ik zelf franchisede. Ik vind het waardevol dat ik anderen dezelfde kans en vertrouwen kan bieden die ik heb gehad, en jongens en meiden die bij ons hebben gewerkt aan een succesvolle onderneming heb geholpen.”

Meer weten over Domino's?

 
Misja Vroom
Misja Vroom
Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook