eazie maakt slagen op gezonde fastservice markt

In 2004 startten twee broers uit een Chinese horecafamilie in Nederland met een antwoord op de dominante fastfoodformules. De gezonde en snelle Aziatische hap van eazie blijkt aan te slaan. De formule groeit niet alleen snel, maar lanceert ook nieuwe concepten.

Inmiddels heeft eazie twintig franchisevestigingen en drie eigen winkels. Met zes openingen in een half jaar zijn het drukke tijden. Ook voor directeur Rob Wolfs. Samen met de broers Shunli en Shengli Huang stippelt hij vanuit het hoofdkantoor in Leiden de strategie uit. Dit alles met het uitgangspunt van de oprichters: “In de grondhouding zijn wij gezond.”

Anderhalve maand geleden lanceerden ze een nieuw bezorgconcept in Zoetermeer. Volwaardige restaurants met een bezorgfunctie in de binnensteden en bezorglocaties in de buitenwijken, is het idee. “Dat doen we omdat we zien dat de markt verandert”, licht Wolfs toe. “De bezorgmarkt in Nederland maakt een enorme vlucht. In korte tijd is die gegroeid van twee miljard naar 3,2 miljard euro. Daarbij willen de mensen meer thuis dineren, maar niet alleen fast food. Ze hebben ook behoefte aan volwaardig ‘healthy food’. En daar zijn wij in gestapt.”

eazie opereert zo op de ‘healthy-food-on-the-go markt’. En dan met een duidelijke Aziatische signatuur. De herkomst van de gerechten bestrijkt vele regio’s van vooral het Verre Oosten. Maar ook India is vertegenwoordigd. 

Steeds persoonlijker

Het concept voorziet in het door de consument helemaal zelf samenstellen van de maaltijd. De gekozen ingrediënten worden door de kok ter plekke binnen zeven minuten bereid tot een gerecht. “En daarmee zijn we echt onderscheidend.”

De persoonlijke factor wordt in het nieuwste restaurantconcept verder ontwikkeld. In samenwerking met diëtiste Naomi Brinkmans, die ook voetbalbond KNVB en PSV voedingsadviezen geeft. Zo zijn er al menu’s voor verschillende behoeftes en situaties. Iemand die nog flink moet doorwerken op kantoor heeft andere voedingsmiddelen nodig dan iemand die gaat sporten, is de uitgewerkte gedachte.        

Daarnaast leert eazie haar klanten steeds meer kennen, zeker wanneer zij ‘member’ worden en hun persoonlijke gegevens achterlaten. “eazie kent Rob al. Dat is een sporter die houdt van kip, gebakken rijst, broccoli, komkommer, courgette en teriyakisaus”, geeft Wolfs zichzelf als voorbeeld. 

Stationslocaties

In Tilburg werd vorig jaar de eerste stationslocatie geopend. En recent volgde een vestiging tussen station Utrecht en winkelcentrum Hoog Catharijne. Wolfs: “We zijn met de NS in gesprek over meer stations. Maar het moeten wel goede plekken zijn. De kwaliteit van de groei staat bovenaan.”

De franchisenemers kunnen zich vinden in de nieuwe concepten, merkt hij. “Ze omarmen onze visie. Het is ook een leuke club mensen van een goed opleidingsniveau. En ze verdienen bij ons een goede boterham.” 

De selectieprocedure voor nieuwe franchisenemers is streng. Een achtergrond in de horeca is echter geen harde eis. “De mensen moeten vooral sterretjes in de ogen hebben en zich thuisvoelen bij ons.”

Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook