Energie voor de toekomst met advies op maat per locatie

FLINK Nederland is een onafhankelijke adviseur voor de zakelijke energiemarkt. De dienstverlener biedt bedrijven, waaronder franchise-ondernemers, inzicht, begeleiding en advies op maat voor alles wat met energie te maken heeft. Recentelijk onder andere voor backWERK, de succesvolle bakery-café formule met meer dan vijftig vestigingen.

We helpen ondernemers met alle vraagstukken rondom de energiebehoefte. Dit betekent dat we eerst de bestaande situatie inventariseren. Waar loopt je organisatie direct tegenaan? Het begint wat ons betreft altijd met een strategisch inkoopverhaal. Je moet eerst zorgen dat je energiecontract op orde is en ruimte biedt om te verduurzamen,” vertelt commercieel directeur Marcel van de Rande. “Het is belangrijk dat je tijdig met ons in gesprek gaat om daarover na te denken. Het liefst een jaar voordat je (vaste) contract afloopt, bij een variabel contract moeten we nog korter schakelen.” 

Onafhankelijk advies

In de adviesfase kijken de FLINK-adviseurs naar de wensen en behoeftes van de ondernemer, maar ook naar wat er op basis van wet- en regelgeving kan en moet worden gedaan aan verduurzaming. “Er zijn heel veel zaken die op het bordje van de ondernemer komen waarvan hij vaak niet de kennis, kunde en expertise heeft. Daar helpen we onze klanten bij. Het inkopen van energie is op een ander level beland dan een paar jaar geleden. Op basis van de mogelijkheden en onmogelijkheden kom je samen met de klant tot een eerlijk en onafhankelijk advies.” Een ‘hot’ aandachtspunt is de Wet milieubeheer, waardoor een ondernemer boven de 50.000 kWh en 25.000 m3 gas verplicht besparende maatregelen moet nemen die hij binnen vijf jaar kan terugverdienen. “Wij kunnen de ondernemer helpen met het opstellen van een energieplan.” Het is vooral belangrijk om met de ondernemer naar de energieprijs van morgen en de toekomst te kijken. “Daarop kun je nog acteren. Aan het lopende energiecontract zit hij vast,” benadrukt Van de Rande. “Het gaat erom dat je kiest voor een betere constructie, de juiste strategie. Daar begint het mee. Als je gaat verduurzamen, wil je daar ook beter van worden in je portemonnee. Dat kan alleen als je in je nieuwe contract de juiste voorwaarden vastlegt, zoals levering van de stroom van je zonnepanelen aan het stroomnet.” 

Energiekosten

FLINK-accountmanager Luke Kolen adviseert backWERK-ondernemers bij vragen over energiezaken. Het eerste contact verliep via een ondernemer die een nieuwe backWERK-vestiging opende. De franchiseformule heeft een breed assortiment aan vers bereide broodjes, warme sandwiches en verse sappen, afgestemd op de behoeften van mensen onderweg. “Samen zijn we naar het hoofdkan- toor in Hilversum gegaan. De behoefte aan advies speelde bij veel meer backWERK-franchisenemers. Veel ondernemers hadden een dynamisch contract, waardoor ze geen inzicht hadden in hun energiekosten. Er was vraag naar een passende oplossing om de grip terug te krijgen. Voor bakkers is dat erg belangrijk. In de periode met hoge gasprijzen hebben ze veel last gehad van de hoge energietarieven.” Zo’n vijftien backWERK-ondernemers zijn inmiddels klant bij FLINK. Het uiteindelijke doel is om voor alle vestigingen de energie-inkoop te beheren, met één aanspreekpunt. “Met zoveel verschillende vestigingen en franchisenemers is het fijn om één partner te hebben die alles regelt,” meent Wouter Roskam van backWERK. Het advies verdiende zichzelf snel terug tijdens de energiecrisis na de Russische inval in Oekraïne. In een tijd van piekende energiekosten zocht backWERK een partner die kon adviseren bij vragen over energiezaken en begreep dat hun winkels weinig flexibiliteit hebben bij het verbruiken van energie. De ovens gaan aan wanneer de prijzen het hoogst zijn; een uitdaging waarvoor een maatwerkoplossing werd gezocht. 

FLINK insight

“We kregen het verzoek om mee te kijken naar het energiecontract. “Momenteel zijn we bezig om alle bakkerijen aan te sluiten op ons monitoringsplatform FLINK Insights, zodat een ondernemer extra inzicht heeft in het gebruik en meer daarop kan gaan sturen,” vertelt Kolen. Verduurzaming is op de backWERK-locaties vaak geen oplossing, waar- door monitoring extra belangrijk is. “De locaties zijn qua oppervlakte min of meer hetzelfde, waardoor je dankzij het FLINK Insights-dashboard snel de verschillen tussen de locaties kunt zien. Als een locatie een hogere energierekening heeft, kunnen we gaan kijken waar dat aan ligt.” 

“Samen maken we energiebeheer eenvoudig, zorgeloos, kosteneffectief en begrijpelijk”

Roskam reageert: “Met het inzicht en advies van FLINK Nederland konden onze vestigingen onverwachte kosten voorkomen. De samenwerking bood ons en onze franchisenemers de gewenste zekerheid in turbulente tijden.” Met 55 vestigingen door Nederland en ruim 350 vestigingen in Duitsland, groeit backWERK gestaag. “Voor ons is de snelle, persoonlijke service en het vermogen van FLINK om snel te handelen bij overnames en veranderingen een toegevoegde waarde.” 

Extra slagkracht

“Wat we vaak zien, is dat de franchiseondernemer individueel zijn energiecontract regelt. Je hebt veel meer slagkracht als je dat centraal vanuit de franchiseorganisatie regelt, zoals we nu voor backWERK doen,” benadrukt Van de Rande. “Je probeert centraal vanuit de organisatie de ondernemer te hel- pen met zekerheid, vastigheid en inzicht in en monitoring van de kosten.” Bij FLINK Nederland begrijpen we dat elk bedrijf uniek is. Onze klanten verdienen maatwerk. back- WERK’s ervaring laat zien hoe onze persoonlijke benadering en deskundigheid de verwachtingen overtreffen. Samen maken we energiebeheer eenvoudig, zorgeloos, kosteneffectief en begrijpelijk.”

Meer weten over FLINK?

Lees meer over:
Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer

Als franchise-ondernemer begrijp je het belang van efficiëntie en toekomstbestendigheid voor jouw bedrijf. FLINK Nederland is dé partner die franchisenemers hierbij ondersteunt, specifiek gericht op hun behoeften. Ze bieden niet alleen energieadvies, maar zorgen ook voor een strategische benadering van energiebeheer en duurzaamheid binnen franchise organisaties.