FHC Formulebeheer frist formules op

De rebranding van Foodmaster en Family komt op stoom. De formules worden aangesloten op de nieuwste trends en ontwikkelingen en er is gekozen voor een ‘strakkere en meer uniforme lijn’. Daarnaast heeft het formulehuis een nieuwe cateringformule gelanceerd; TGTHR Binded by food. De hoogste tijd voor een gesprek met marketing manager Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer.

“De markt verandert, onze formules moeten mee veranderen. Vandaar dat we in 2016 een rebranding van de formule Family hebben gelanceerd, in 2017 is datzelfde gedaan voor Foodmaster”, begint Van der Meer. De opzet van de formules dateerde namelijk nog uit de crisistijd. Felle kleuren domineerden bij Foodmaster, evenals scherpe prijzen en een basic assortiment. Bij Family was de uitstraling juist iets soberder. “Prima in crisistijd, maar de gasten nu hebben iets meer te besteden. Die kiezen voor premium burgers en frietspecials. En die eten ze tegenwoordig het liefste in een sfeervolle ambiance”, aldus Van der Meer. Dat ‘blijven eten’ is vooral van toepassing op de formule Family van FHC. Van der Meer: “Family is de casual diningformule, de plek waar mensen even snel uit eten kunnen. Net voor een bioscoopbezoek of na een dagje pretpark. Binnen een uur ben je bij ons klaar. De pay-off is dan ook; daar blijf je eten. Iedere vestiging heeft twintig zitplaatsen of meer.” 

Warme kleuren

In de rebranding van het concept is vooral de focus gelegd op het veraangenamen van het verblijf. “Niet alleen ’s avonds, ook overdag moeten gasten het prettig vinden om bij ons te komen voor bijvoorbeeld een lekkere lunch of kop koffie. Daarom hebben we gekozen voor warme kleuren, een industriële uitstraling en een diversiteit aan hoge en lage tafels. Dit in combinatie met comfortabele stoelen en banken, blow-ups met mooie productfotografie en het groen in de huisstijl zorgt voor een huiselijke, knusse sfeer”, weet Van der Meer. Ook is het assortiment gefinetuned en aangepast aan de hedendaagse wensen: een gezonde levensstijl is immers dé trend onder de consument van vandaag. “De gast is op zoek naar gevarieerd, gezond, vers maar bovenal lekker eten. Daarom naast de voor de cafetaria bekende producten als snacks, frites en burgers ook wokgerechten, maaltijdsalades en vers bereide broodjes”, verklaart Van der Meer. 

Referentie aan vroeger

Inmiddels zijn 9 van de 43 Family-vestigingen verbouwd. “Het gaat gestaag, ondernemers moeten de verbouwing zelf financieren. Maar dit jaar gaat er in ieder geval nog één vestiging om naar de nieuwe stijl en worden er diverse nieuwe zaken geopend”, stelt Van der Meer. Bij Foodmaster zijn inmiddels 6 van de 47 zaken om naar de nieuwe huisstijl. Foodmaster is volgens Van der Meer de formule die de Nederlandse frietcultuur een warm hart toedraagt. “De uitstraling van het merk heeft een referentie aan vroeger, iets dat terugkomt in de nieuwe pay-off ‘De lekkerste sinds vroeger’. Verder hebben de nieuwe Foodmaster-vestigingen vaste elementen als een frituurcultuur tijdlijn op de muur, een denim bank en digitale menuborden.” De herkenbare oranje kleur is behouden gebleven, ‘omdat die zorgt voor de nodige stopkracht’. Het zwart is echter ingeruild voor donkerblauw en wit. “Dit maakt de uitstraling minder hard en passend bij deze tijd”, zegt Van der Meer.

Met de rebranding voegen ook veel Foodmaster en Family-vestigingen bezorging toe. “De tegenwoordige gast wil gemak, het thuisbezorgen van de friet speelt daarop in.” Gasten bestellen de producten via het eigen e-foodplatform van FHC Fomulebeheer of via Thuisbezorgd.nl. Van der Meer: “Er is weleens commentaar op Thuisbezorgd.nl, maar wij koesteren de samenwerking. Het zorgt voor traffic, traffic die alleen via ons eigen platform lastiger is te realiseren.” Zij zegt verder dat bezorging een nieuwe doelgroep aanspreekt en dat dit zorgt voor een plus in de omzet van gemiddeld 15 procent per vestiging. Inmiddels bezorgt bijna een derde van alle vestigingen van FHC eten. 

Stevige investeringen

De stappen die de franchisenemers zetten met hun zaken met onder meer de toevoeging van bezorging gaat gepaard met stevige investeringen van ergens tussen de dertigduizend euro en een paar ton. Toch is een overstap naar de nieuwe uitstraling op termijn nodig. Parallel aan de rebranding van de formules maakt FHC zich namelijk hard voor meer uniformiteit binnen de formules. Van der Meer: “Waar onze franchisenemers voorheen veel vrijheden genoten, kiezen we nu voor een strakkere lijn. En nee, het gaat niet van soft naar hard franchise. En we zeggen niet; je moet deze blouse dragen. We bieden keuze; diezelfde polo is er in verschillende kleuren en verschillende modellen met korte en lange mouwen. Het is maar net wat men fijn vindt om te dragen.” 

Nieuw: TGTHR Binded by food

Behalve de twee cafetariaformules beheert FHC Formulebeheer sinds kort ook twee cateringconcepten. Vital4Skool was al bekend, TGTHR Binded by food is de nieuwe loot aan de stam. Deze formule is ontwikkeld in eigen beheer en in eerste instantie specifiek bedoeld voor het ROC van Amsterdam. “We willen eerst kijken of er een verdienmodel in zit alvorens wij het uitrollen en beschikbaar stellen voor franchise”, legt marketing manager Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer uit. Met het concept geeft FHC volgens haar aan dat eten en drinken mensen verbindt. “De verbinding tussen eetgewoonten en culturen, tussen gezond zijn en presteren en tot samen genieten op het MBO.”

Met Vital4Skool richt FHC zich juist op het voortgezet onderwijs. Die formule heeft zich al ruimschoots bewezen, met inmiddels 32 vestigingen die worden gerund door in totaal acht franchisenemers. De formule is dynamisch en wordt samen met ondernemers gekneed en gevormd, benadrukt Van der Meer. “Daarom waren we ook zo blij dat we recent waren genomineerd voor de Franchise Trofee. Dat is toch een blijk van waardering. De nominatie (Vital4Skool was genomineerd met twee andere formules en won de prijs net niet) heeft een positieve boost gegeven, intern. Dat hadden we niet verwacht.” Naar buiten toe heeft het bovendien gezorgd voor de vergroting van de naamsbekendheid. “We stonden toch even in de spotlights, heel leuk.”

Lees meer over: