FlexFirst hanteert “de 7 eigenschappen voor succesvolle franchisenemers!” 

De eigenzinnige en ambitieuze formule FlexFirst groeit dit jaar naar landelijke dekking en gaat daarna Europa in. Het ondernemen met ondernemers is de kracht van de organisatie. Lokale vestigingen worden gerund door franchisenemers die optimaal ondersteund worden vanuit het hoofdkantoor. Samen maken zij het verschil in de uitzendbranche! De franchisenemers zijn hierbij het vaste persoonlijke aanspreekpunt voor opdrachtgevers en uitzendkrachten.

Op basis van ervaringen heeft FlexFirst een blauwdruk/profiel opgesteld voor toekomstige franchisenemers met daarin de 7 eigenschappen benoemd. Iemand die al die eigenschappen in zich heeft is dé ideale franchisenemer, maar zulke types zijn zeer zeldzaam. Een franchisenemer van FlexFirst moet daarom minimaal over vier tot vijf van de eigenschappen beschikken. Ervaring in de uitzendbranche is hierbij een pre, maar zeker geen vereiste!

Aan de hand van de ervaring die een toekomstige franchisenemer al in huis heeft, onderscheidt FlexFirst twee types franchisenemers: de Generalist die het klappen van de zweep kent in de uitzendsector en het bedrijfsleven en de Specialist met bovengemiddelde expertise in een branche. Denk hierbij aan Automotive, Bouw, Asbestsanering of Dental. 

Er is echter nog een belangrijke voorwaarde om met iemand in zee te gaan, benadrukt formule manager Djamella Mies. “Je gaat een samenwerking aan, dus er moet een klik zijn. We zijn als FlexFirst niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk betrokken bij onze franchisenemers. We vormen samen een ondernemend team.” 

Daarnaast wordt van de franchisenemers verwacht dat zij actief meedenken met de formule. Andersom is dat ook het geval, merkt Djamella op. “Wij ondersteunen bijvoorbeeld de franchisenemers met het werven voor functies waar zij zelf niet aan toe komen. Daar hebben we in Best een zelfstandig recruitmentteam voor. Luuk werft mensen in Nederland en Dominika in Europa. Zo sta je er bij FlexFirst niet alleen voor.” Met die werkwijze treedt de formule buiten de gebaande paden in de franchisesector. 

Brede basis

FlexFirst steunt op een ruime ervaring. Oprichter Bart Withagen is meer dan 25 jaar actief in arbeidsbemiddeling. In 2013 ging hij serieus aan de slag met zijn idee voor een franchiseformule. ‘Alles wat te maken heeft met flexibilisering in arbeid’, werd het werkterrein van FlexFirst vanuit de Brabantse thuishaven Best. Daaronder vallen het uitzenden maar ook payrolling, detachering en werving en selectie.

“Als we dit doen, moet het meteen kloppen”, was de insteek. Dus werd er bij het opzetten van de formule veel aandacht besteed aan basiszaken, zoals een formulehandboek, website, franchisecontracten en branchecertificaten (NBBU, SNA, VCU). Daarmee werd de basis gelegd voor toekomstige franchisenemers.  

Duurzame relatie

“Franchisenemers opereren in een markt die veel mogelijkheden kent maar waar de krapte alleen maar verder toeneemt. Daar hoef je geen glazen bol voor te hebben”,  merkt Bart op. “Het vinden van een ideale kandidaat wordt steeds moeilijker. Daarom verlegt FlexFirst momenteel het accent van de werkloze naar de werkveranderaar. Het achterhalen van latente vaardigheden en drijfveren, zoals motivatie en ambitie zijn hierbij van groot belang”, licht Bart toe.

Als stabiele factor in een branche met ruim 13.000 uitzendbureaus in Nederland kan de franchisenemer van FlexFirst met zijn kennis van de lokale arbeidsmarkt en persoonlijke benadering het verschil maken. Want de klant heeft een vast aanspreekpunt en hoeft niet steeds opnieuw hetzelfde verhaal te vertellen. De franchisenemer blijft ook betrokken nadat er een match is gemaakt, zo ontstaat er een duurzame relatie. FlexFirst streeft ernaar dat opdrachtgevers en uitzendkrachten Ambassadeurs worden. Leuk weetje: meer dan 50% van de uitzendkrachten vindt een vaste baan via FlexFirst. 

Toetreden

Toetreden is financieel laagdrempelig. Nieuwe franchisenemers hoeven, naast de entreefee van € 5.000, geen financiële middelen in te brengen. De entreefee zorgt ervoor dat de beslissing om franchisenemer te worden geen impulsieve actie is. Het bedrag wordt overigens geïnvesteerd in een efficiënte opstart van de franchisenemer.

Startende franchisenemers die geen ervaring hebben in de uitzendsector krijgen een gedegen opleiding voor de flexbranche (ARTRA). Eenmaal aan de slag zijn er weinig ondernemersrisico’s. Zo wordt de gehele uitzendperiode van een uitzendkracht voorgefinancierd door de franchisegever. En vanuit de backoffice wordt, naast de complete salarisadministratie, het debiteurenbeheer verzorgd met kredietverzekeraar Atradius als vangnet. Uit analyses is gebleken dat alle aangesloten franchisenemers reeds in hun tweede jaar meer verdienden dan bij de baan waaruit ze kwamen.

Nationaal en internationaal

Eind dit jaar wil FlexFirst landelijk dekkend zijn, voor de organisatie houdt dit in; om de 60 kilometer een franchisenemer. “Er zijn nog veel mooie en kansrijke gebieden te vergeven”, merkt Djamella op. De volgende stap is de grens over, verder Europa in. In de zomer van 2019 wordt geanalyseerd vanuit welke landen de meeste internationale uitzendkrachten komen, alvorens daar een vestiging te openen. Ook dat zal weer gebeuren in samenwerking met lokale ondernemers!

Dankbaarheid als drijfveer

Wim van Herk (52) is als franchisenemer actief in De Kempen en De Peel in het zuiden van het land. Voordat hij in het avontuur van FlexFirst stapte, vervulde hij door de jaren heen diverse leidinggevende commerciële functies. “Ik had veel ervaring opgedaan, behalve in de uitzendbranche”, merkt hij op met een knipoog. En toch hapte hij toe toen Bart Withagen hem het voorstel deed om voor zichzelf te beginnen in de uitzendbranche. “Ik besloot te stoppen bij mijn werkgever en zocht eigenlijk iets waar ik als zelfstandige mensen zou kunnen helpen en daaruit voldoening zou krijgen.” 

Hij keek op de website van FlexFirst en zag dat hij wel een aantal van de zeven eigenschappen van een franchisenemer in zich heeft. Zo beschikte hij o.a. over een netwerk, de gunfactor, senioriteit én is hij van nature ondernemend. Al bij het eerste kennismakingsgesprek ervaarde hij een warm gevoel en een omgeving waarin mensen ondersteund worden bij het werken naar een mooi toekomstperspectief. De entreefee was goed te overzien en hij startte in augustus 2017 als franchisenemer. 

Wim is duidelijk een generalist en voorziet zijn opdrachtgevers in verschillende sectoren van flexibiliseringsoplossingen in diverse vakgebieden, zoals administratie, sales, productie, logistiek en techniek. De balans na de eerste tien maanden is duidelijk. “Ik had hier vijf jaar eerder aan moeten beginnen. Het is heerlijk om zelfstandig ondernemer te zijn onder de vleugels van een sterk merk met een deskundige organisatie en ondersteunende formule. En dat in een voor mij tot voor kort onbekende branche. Er is niets mooiers dan een goede match te realiseren met de daarbij behorende dankbaarheid vanuit de diverse partijen.”