Franchiseverkiezing: Avontuur mondt uit in hoofdprijs

Tijdens de Franchise & Formule Beurs Onderneem ’t! in Hoevelaken werd Rob Bos gekozen tot Franchisenemer van het Jaar. De Vodafone-ondernemer uit Hoogeveen liet in de finale Lennard Borgers (FEBO, Ede) en Pascal Middleton (New York Pizza, Apeldoorn) achter zich.

“Dit geeft absoluut een boost.” Naast elkaar stonden ze met een gezonde spanning in het lijf te stralen toen juryvoorzitter Theo de Wit de finalisten de revue liet passeren. De filmpresentaties waren stuk voor stuk overtuigend en de loftrompet schalde voor geen van de drie minder luid. “Alledrie hebben zij hun kansen gegrepen en gaan bovendien goed met hun personeel om.” De zes bezoeken van de mystery shopper hadden de indruk die de vierkoppige jury had gekregen van de kandidaten bevestigd, zo hield de voorzitter het verder spannend.

Toch was er een moment later maar één winnaar en twee ondernemers die een teleurstelling - van korte duur - moesten slikken. Rob Bos van Vodafone Hoogeveen ontving de bloemen, champagne, de trofee en een cheque van 500 euro. “De franchisenemer onderscheidt zich door zijn eigen reparatie-afdeling, zijn lokale inzet, zijn personeelsbeleid en door de speciale ruimte die hij heeft gemaakt op de eerste verdieping voor zijn zakelijke klanten”, motiveerde De Wit de keuze van de jury. De uitstekende beoordeling van de mystery shopper was daarbij van doorslaggevende aard.

“Ik ben super, super blij”, was de eerste reactie van de winnaar. “De nominatie was al een verrassing en toen ik eenmaal bij de top-drie zat, begon de spanning pas echt op te lopen.” Ogenblikkelijk dacht hij aan de impact van dit succes. “Dit is van belang voor Vodafone. Op deze manier kunnen wij heel mooi het concept promoten.” Want dit franchiseconcept is nieuw. Bos pioniert als één van de vier eerste franchisenemers van Vodafone. Op 1 april vorig jaar begon hij aan de uitdaging na twaalf jaar loondienst bij hetzelfde telecombedrijf. “Het eerste jaar was heel erg hectisch”, kijkt hij terug. “Ik zag het als een avontuur. Maar tegelijkertijd wist ik wel heel goed wat ik wilde en wat de gebreken waren.”

Als werknemer liep hij immers regelmatig tegen muren op. Er waren te veel schakels om snel iets voor elkaar te kunnen krijgen. Hij was in die rol niet altijd in staat de irritaties van klanten weg te nemen. Nu wel. “Ik heb de ‘lessons learned’ van Vodafone in de praktijk gezet. Zo heb ik een monteur in dienst gnomen die kapotte telefoons direct repareert. En ik geef zakelijke klanten meer aandacht.” Hij geniet van zijn nieuwe bestaan. “Ik zou niet meer terug willen in loondienst. Het is ontzettend leuk om zelf de koers te kunnen bepalen. Deze overwinning geeft daarbij absoluut een boost. Ik heb nu echt zin om een tweede winkel erbij te openen.”

Lennard Borgers: "Tweemaal een acht"

Zo denkt Lennard Borgers er ook over, ondanks dat hij net naast de hoofdprijs greep. “Ik schat in dat ik met mijn helikopterview in staat ben om meerdere bedrijven aan te sturen”, zegt de FEBO-ondernemer die op 5 december 2011 zijn deuren opende in Ede.
Hij heeft het verkiezingsproces als ‘geweldig’ ervaren. “Het begon al toen FEBO mij benaderde voor de nominatie. Dan voel je je gestreeld. Want ik kom niet uit de horeca en ben hartstikke onervaren.” Dan moet hij dus wel over bijzondere kwaliteiten beschikken. “Men vindt dat wij hier op de goede manier bezig zijn”, blijft hij bescheiden. “We zijn hier in een zandbak begonnen. Met een compleet nieuw team in een net opgeleverd pand in het stadscentrum, tegenover de nummer 1 van de wereld, McDonald’s.”

Op de franchisebeurs vorig jaar werden de eerste contacten gelegd. “Toen was er direct een goede klik. De beurs is er om een goed gevoel te laten ontstaan. Daarna zijn we echt gaan kennismaken en is het balletje gaan rollen.” Borgers mag dan wel horeca-achtergrond ontberen, ervaring als franchisenemer heeft hij uitgebreid. In 2010 verkocht hij zijn Plus-supermarkt in Den Bosch die hij jarenlang had bestierd. “Toen ben ik gaan nadenken over wat ik wilde doen. Interesse in de horeca bestond al lang bij mij. Met de FEBO heb ik een hele goede en stabiele club gevonden. Het versconcept was daarnaast een grote drijfveer om voor hun te kiezen.”

Zodra hij vernam dat hij bij de laatste drie zat, speelde hij daar op in. “We hebben gelijk een advertentie geplaatst en een actie gelanceerd met de tweede kroket gratis.” Hij had graag gewonnen maar is toch ‘zo trots als een pauw’, vooral op de output van het verslag van de mystery shopper. “We hebben tweemaal een acht gescoord. Eén keer was ik er niet eens bij. Het is een fijne wetenschap dat ik met goede mensen aan het werk ben.” Hij wil nu verder, om ‘kwalitatief de beste cafetaria van Ede te worden’.

Pascal Middleton: "Blijk van waardering"

Ook Pascal Middleton had zomaar Franchisenemer van het Jaar kunnen worden, maar strandde eveneens in het zicht van de haven. De franchisenemer van New York Pizza in Apeldoorn maakte tijdens het promotiefilmpje nog grote indruk met zijn vliegende pizza’s en dynamische bedrijfsvoering. “Ik zit sinds 1996 bij deze organisatie en pizzabakken verleer je niet”, glundert hij met zijn troostprijs, een kistje wijn, onder de arm. Een beetje teleurgesteld is hij wel, want ‘als je wint heb je echt wat te vertellen’. Toch kijkt hij met voldoening terug op de verkiezing. “Ik ben door New York Pizza voorgedragen. Alleen dat is al een blijk van waardering.” Anderhalf jaar geleden begon hij als franchisenemer van de Nederlandse pizzaformule. Inmiddels heeft hij twee vestigingen, die ook dienen als trainingswinkels voor nieuwe franchisenemers.

Hij kijkt uit naar het rapport van de mystery shopper om naar aanleiding daarvan eventueel verbeteringen door te voeren. Hij is overigens gewend aan deze ‘inspecteurs’ die anoniem de service en kwaliteit in de winkel komen testen. “Vanuit New York Pizza krijgen we al acht bezoeken per jaar. Ik koop daar nog eens acht bij. Je krijgt daarmee inzicht in wat de klant echt ervaart.”

Verkiezingscriteria

De verkiezing tot Franchisenemer van het Jaar werd dit jaar voor de derde keer georganiseerd door beursorganisatoren Franchise+ en First Formula.
Naast voorzitter Theo de Wit hadden Martin van den Berg (Flynth Accountants), Andreas van den Bout (ABN AMRO) en Joost Bos (Koelewijn & Partners) zitting in de jury.
De mysterybezoeken werden uitgevoerd door Store Support. Deelnemers moesten de afgelopen twee jaar gestart zijn als franchisenemer. Daarnaast moesten zij genomineerd zijn en vervolgens zelf stemmen verwerven. De drie finalisten met de meeste stemmen werden tweemaal bezocht, door de mystery shopper en door de jury. Die lette daarbij vooral op de uitvoering van de formule, de invulling van lokaal ondernemerschap en de relatie met klanten en personeel.