Franchising in Nederland in de lift

De franchisesector heeft in 2016 een boost gekregen. Opvallend is de toename van het aantal medewerkers (+3,8%) en de omzet (+3,2%).

De sector Detailhandel Food is met de meeste medewerkers en een omzet van maar liefst meer dan 14.1 miljard euro het meest opvallend. Dit is gerealiseerd met minder formules en vestigingen. De daling van het aantal vestigingen is ook terug te zien in de sector Detailhandel Non-Food. Daarentegen is het aantal vestigingen in de overige sectoren gestegen evenals het aantal formules en medewerkers. Gezamenlijk realiseren zij een omzet van maar liefst 9,3 miljard euro. Horeca doet het ook dit jaar goed en laat naast een forse stijging in het aantal medewerkers ook een lichte stijging in de omzet zien.

Succes

Dat de economie weer aantrekt bewijst deze Franchise statistiek. Het consumentenvertrouwen en het vertrouwen in het ondernemerschap zijn de grondslag voor dit succes en bewijst het succes van franchising in Nederland. 

Goed uitleggen

Horstink herkent de cijfers zoals die zijn gepresenteerd door de NFV. “Franchise ontwikkelt zich positief, ook in onze organisatie. Ondernemers vinden het fijn om zelfstandig te kunnen opereren met back-up van de franchisegever. Ze hebben de vrijheid, iets dat ze in een grote zorgorganisatie minder hebben. Daar lopen ze tegen muren op, hier niet. Het is hun eigen onderneming.” Het feit dat franchise groeit en bloeit zou kunnen betekenen dat HappyNurse naast de uitzendtak en de thuiszorgtak ook nog andere formules koppelt aan de organisatie. Toch is Horstink daarin voorzichtig. “Ik kan nog wel zes andere franchiseconcepten bedenken die succesvol kunnen zijn voor ons, maar ik geloof sterk in focus. Focus op de huidige twee concepten, waarbij wij als franchisegever en –nemer nauw en succesvol samenwerken.”

‘Positief beeld’

Directeur Jonathan Teoh van Doppio Espresso signaleert dat franchise in de breedte meer en meer in trek is. Daarnaast ziet hij dat het franchisemodel zich positief ontwikkelt. “Er wordt meer en meer constructief samengewerkt.”

Doppio Espresso bestaat dit jaar tien jaar. Het concept dat in 2007 voor het eerst in Groningen aan het grote publiek werd getoond is uitgegroeid tot een vaste waarde in veel steden. Ook dankzij het franchisemodel, erkent Teoh. “De rolverdeling is ideaal. Ondernemers kunnen zich focussen op de klant, op de wensen en behoeften die lokaal worden gevraagd. Wij ontzorgen hem of haar. Zo worden zoveel mogelijk backoffice taken vanuit het hoofdkantoor gecoördineerd. Bovendien profiteert de ondernemer van de schaalvoordelen die worden behaald door gezamenlijk in te kopen en te distribueren.” Steeds meer mensen kiezen om die reden bewust voor franchise, signaleert Teoh. “Dat merken wij heel sterk, er is meer aanwas. Logisch, wil je in een winkelstraat concurrerend kunnen zijn, dan is franchise het middel.” De extra aanwas betekent echter niet direct dat er daardoor sneller ondernemers aan de slag kunnen bij Doppio. Teoh: “De selectiecriteria zijn streng, we zoeken echt een goede match. En hoewel wij zien dat ondernemers gerichter op ons afstappen, merken wij ook dat veel ondernemers zelf tot de conclusie komen dat de match met Doppio niet de ideale is. Dat is volgens ons ook prima. Het is toch een soort huwelijk, dus je moet goed van elkaar weten dat je daar gezamenlijk aan wilt beginnen.” 

Omzet per vestiging

De selectiecriteria zorgen er voor dat veel van de Doppio-ondernemers het erg goed doen. Teoh onderschrijft dan ook de cijfers die door de NFV zijn gepresenteerd. “Ook wij zien de omzetten per vestiging plussen. En daarmee het aantal medewerkers per vestiging.” Teoh ervaart verder ook op een andere manier positiviteit rondom franchise. “De gesprekken in onze formule met de franchisenemers, die zich vertegenwoordigd hebben in een franchiseraad, zijn constructief. We zijn steeds meer een goede sparringpartner.” Teoh wijst er daarbij op dat veel afhankelijk is van de fase waarin een franchiseorganisatie zich bevindt. “Wij zitten hier middenin, anderen zijn hierin al verder. Maar ik zie over het algemeen hele positieve ontwikkelingen, waarbij franchisegevers en franchisenemers gezamenlijk het franchisemodel beter maken. Het beeld is echt positief.” 

‘Succesvol samenwerken’

HappyNurse is een snelgroeiende arbeidsbemiddelaar voor de zorgsector met een brede dienstverlening in tijdelijk en vast personeel. Maar HappyNurse heeft ook een Thuiszorgmodel dat de wind in de zeilen heeft. Dankzij franchise, stelt directeur Marijke Horstink.

HappyNurse Thuiszorg heeft inmiddels 32 vestigingen. “De zorgsector is bij uitstek een sector met veel regelgeving, iets dat het zelfstandig starten van een zorgonderneming complex maakt.” Het is een belangrijke reden dat vele starters bij HappyNurse aankloppen. “Bovendien zien zij in het franchisemodel de mogelijkheid om een echt bedrijf op te bouwen, iets dat als zzp’er toch lastiger is. Dan ben je vooral bezig met de uren die je kunt gaan schrijven”, aldus Horstink. Zij en haar team nemen de startende ondernemers bij de hand, leggen goed uit wat hen te wachten staat. “Een goede voorbereiding is het halve werk, zo denken wij. En dat blijkt ook, de meeste ondernemers zijn succesvol. Omzetten plussen, ook doordat er veel vraag is naar goede zorg.” Maar succesvol zijn is wel verbonden aan een aantal factoren. Zo vertelt Horstink dat het niveau van de franchisenemers die aan de slag gaan bij HappyNurse Thuiszorg minimaal op mbo+ of hbo ligt. “De praktijk heeft uitgewezen dat dit een minimale vereiste is.”

‘Franchise, een model voor de toekomst’

“Eerlijk is eerlijk, ik vind de 3 procent groei nog aan de lage kant als ik naar onze eigen ontwikkeling kijk”, reageert algemeen directeur Bas Holshuijsen van Franchise Friendly Concepts (FFC) op de cijfers. De formule Kwalitaria groeit volgens hem namelijk double digit.

Kwalitaria is een formule met inmiddels bijna 150 aangesloten franchisenemers. “De tendens rondom franchise is heel positief, dat merken ook wij. Mensen gaan graag aan de slag bij ons.” De starters worden dan ook volop ondersteund om er een succes van te kunnen maken. Samen met de regiomanager, collega-ondernemers en de specialisten van het servicekantoor geeft men invulling aan de ondernemersdroom. Zo is de rol van de regiomanager te vergelijken met die van een persoonlijk adviseur. Welk vraagstuk - personeelsbeleid, ontwikkelingen of promotie - er ook speelt, de regiomanager staat de franchisenemer bij. En als het nodig is, dan schakelt hij de specialisten van het servicekantoor in. Of hij brengt de franchisenemer in contact met die ene ervaren collega-ondernemer. Behalve die persoonlijke begeleiding wordt de ondernemer ook ondersteund met een goede formule. Zo zet Kwalitaria volgens Holshuijsen volop in op het nieuwste concept: Kwalitaria 4.0. “Het assortiment van Kwalitaria 4.0 bestaat uit een gevarieerd assortiment, een vernieuwde inrichting en een nieuw logo. Wij willen al onze ondernemers overtuigen dat deze formule de juiste richting is.” Makkelijk is dat niet, erkent Holshuijsen. “De starter gaat er meteen in mee, dat is goed om te zien. Maar de zittende ondernemers die al langer zijn verbonden aan onze formule zijn, wellicht terecht, terughoudender. Daar voeren we dan ook goede en constructieve gesprekken mee.” Kwalitaria heeft het concept namelijk uitgebreid getest. “De consumentenvraag is het uitgangspunt van de invulling. Die gaat steeds bewuster met voeding om, let op wat die eet en drinkt. Wij spelen daarop in met Kwalitaria 4.0.”

Economisch tij

Het feit dat franchise zo in trek is, heeft volgens Holshuijsen ook te maken met het economisch tij. “Het consumentenvertrouwen is groot, dat zien we nu echt terug in de cijfers. Mensen besteden weer meer. Zeker ook in de nieuwste 4.0-winkels, waar de laatste trends en ontwikkelingen in de markt worden gepresenteerd. Dit zorgt er voor dat er een nieuw publiek wordt aangetrokken. Daarnaast zijn deze winkels heel relevant gebleven voor de bestaande gasten.” Voor 2020 hoopt Holshuijsen dat een groot deel van de ondernemers Kwalitaria 4.0 heeft omarmd. “Het is een duurzame formule, waaraan wij blijven bouwen. Een formule voor de toekomst, net zoals het franchisemodel dat is voor ons.”

Lees meer over:
NFV
Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.