Het fundament van franchise: vertrouwen, communicatie en groei!

Franchisegevers staan voor de uitdaging om niet alleen een bloeiende, zakelijke onderneming in franchise te creëren, maar ook om een community van succesvolle franchisenemers op te bouwen. Dit vereist meer dan alleen het verstrekken van een merk en een bedrijfsmodel; het draait om het opbouwen van een sterke vertrouwensrelatie, het bevorderen van open communicatie, het uitvoeren van regelmatige evaluaties en het streven naar voortdurende groei en verbetering binnen de franchiseorganisatie.

Een van de belangrijkste pijlers van het succes is de vertrouwensrelatie die franchisegevers opbouwen met de franchisenemers. Vertrouwen is de basis waarop alle aspecten van de samenwerking in franchise rusten. Het is de lijm die de relatie tussen franchisegever en franchisenemer bijeenhoudt en de organisatie in staat stelt om te groeien. Door een sfeer van wederzijds respect en integriteit te creëren, leg je een solide basis voor een succesvol partnerschap. Dit is gebaseerd op vertrouwen en gedeelde waarden.

Communiceren

Een essentieel onderdeel van het opbouwen en behouden van deze vertrouwensrelatie is goede communicatie. Open en transparante communicatie is van cruciaal belang om misverstanden te voorkomen en ervoor te zorgen dat beide partijen op één lijn zitten. Het is de verantwoordelijkheid van franchisegevers om ervoor te zorgen dat franchisenemers altijd op de hoogte zijn van belangrijke ontwikkelingen binnen de organisatie, en dat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. Het bevorderen van een cultuur van open communicatie, voorkomt conflicten en creëert een omgeving waarin zowel franchisegever als franchisenemer kunnen gedijen.

Een andere cruciale component van het partnerschap is het uitvoeren van regelmatige wederzijdse evaluaties. Deze evaluaties maken het mogelijk om de prestaties van franchisenemers te beoordelen, sterke punten te identificeren en mogelijke verbeterpunten te bespreken. Het regelmatig geven en ontvangen van feedback, helpt mee aan het bereiken van gemeenschappelijke doelen en het maximaliseren van het succes van de franchiseorganisatie. Bovendien bieden deze evaluaties de mogelijkheid om te leren van successen en mislukkingen, en om het bedrijfsmodel voortdurend te verbeteren en aan te passen aan veranderende marktomstandigheden.

Franchisemanagement

De verantwoordelijkheid van dergelijke evaluatiemomenten ligt bij uitstek bij het franchisemanagement en de aandacht die zij, tijdens bezoeken, aan franchisenemers geven. Voor een efficiënt en effectief bezoek door de franchisemanager aan franchisenemers, is het van belang om vooraf een afspraak te maken en het bezoek goed voor te bereiden door informatie in te winnen over de te bespreken onderwerpen. Tijdens het bezoek is het essentieel om eerst te observeren en te luisteren voordat je oordeelt, en om zowel positieve aspecten als verbeterpunten te benoemen. Houd ruimte voor onverwachte zaken en maak duidelijke afspraken over vervolgacties, waarbij wederzijds respect en vertrouwen cruciaal zijn voor een goede samenwerking. Stel na het bezoek een beknopt bezoekverslag op, waarin je alleen besproken onderwerpen en afgesproken vervolgacties vermeldt, en verstuur dit binnen 24 uur naar de franchisenemer. Het is belangrijk om de vertrouwelijkheid van de inhoud te waarborgen en het verslag zorgvuldig te archiveren voor toekomstige referentie.

Reflecteren op de franchise-relatie

Reflectie, leren en groeien vormen de kern van het partnerschap tussen franchisegevers en franchisenemers. De franchisegever streeft ernaar om voortdurend te evolueren en te innoveren, en om franchisenemers te ondersteunen bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Het regelmatig reflecteren op de prestaties en processen van de franchiseformule, draagt bij aan het identificeren van kansen voor verbetering en het verfijnen van strategieën om tegemoet te komen aan de behoeften van franchisenemers en de markt als geheel. Samenwerken aan gemeenschappelijke doelen en het voortdurend streven naar verbetering, tilt franchiseorganisaties naar nieuwe hoogten.

Er zijn verschillende overlegvormen en -momenten tussen franchisegever en franchisenemer mogelijk die het reflecteren op en leren van elkaar bevorderen. Dit kunnen zowel overlegmomenten binnen de organisatie zijn als met externe partijen. In het artikel van Koelewijn & Partners met betrekking tot overlegstructuren in de volgende nieuwsbrief komt hier meer over aan bod.

Franchise & contractmanagement

Tot slot is het van cruciaal belang dat franchisegever een goed overzicht heeft van de looptijd van contracten, franchiseovereenkomsten en huurovereenkomsten tussen franchisegever en franchisenemer. Een duidelijk inzicht in de contractuele verplichtingen en deadlines draagt bij aan het proactief plannen en voorkomen van mogelijke problemen. Houd als franchisegever een overzichtelijk bestand bij met daarin belangrijke gegevens als expiratiedatum franchise- en/of huurovereenkomst. Dit heeft een goede signaalfunctie waardoor je tijdig met de betreffende franchisenemer in gesprek kunt gaan over een eventuele verlenging van het contract. Zorgen er voor dat alle partijen op de hoogte zijn van de contractuele afspraken en het strikt naleven ervan. Dit vormt een solide basis voor een succesvolle en duurzame samenwerking.

Met een sterke vertrouwensrelatie als basis zijn de mogelijkheden in franchise eindeloos. Zoek jij een vertrouwde partner om je franchise te helpen groeien? Kom in contact via de knop of vul het formulier op deze pagina in!

Lees meer over:
Marjolein Boshuizen Marjolein Boshuizen
Senior Consultant

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Marjolein Boshuizen
CAPTCHA