Geld verdienen met kostenbesparing

Een niet alledaagse franchiseformule: geld verdienen met kostenbesparing. Met de garantie aan de opdrachtgever dat je geld voor hem of haar bespaart, anders komt er geen rekening.

Het lijkt een avontuurlijk concept, maar Expense Reduction Analysts (ERA) bewijst sinds 1992 dat er wel degelijk een markt voor is. Senioriteit, grijze haren of misschien zelfs geen haren. Het zijn misschien geen alledaagse aanbevelingen voor een franchisenemer. Toch zijn dat juist aantrekkelijke voorwaarden voor een potentiële franchisenemer van ERA. Directeur Bert Hummel: “Het niveau waarop onze franchisenemers zaken doen is de CEO (chief executive officer) of diens financieel directeur. Dan maak je als senior toch meer indruk dan wanneer je als twintiger in een hip pak op een stel gymschoenen binnenkomt”, vertelt hij.

En hij kan het weten want hij maakte zelf acht jaar geleden de overstap naar het onzekere bestaan als franchisenemer. “De entreefee van vijftigduizend euro leek veel, maar dat geld had ik al in het eerste jaar terugverdiend.”

De formule is gebaseerd op drie uitgangspunten: goodwill, de methode en het onderling uitwisselen van ervaring. Bert Hummel legt uit: “Het is geen hogere wetenschap die wij bedrijven. In de loop van de jaren hebben wij een methode ontwikkeld waarbij het mogelijk is om kosten te besparen. Het is een hard franchiseformule. Het is namelijk in de dienstensector belangrijk dat alle franchisenemers hetzelfde hoge niveau waarborgen. Onze inzet is dat wij de kostenbesparing met de klant delen. Omdat we werken volgens de ‘no cure, no pay’-systematiek, is het voor klanten een aantrekkelijk concept. Want als ze niets besparen hoeven ze ook niets te betalen.”

Charisma

“Wij bewegen ons op het slappe koord tussen management en franchise”, vervolgt hij. “Wij zijn geen McKinsey die een analyse maakt om kosten te besparen en de uitvoering daarvan aan anderen overlaat. Maar onze franchisenemers zijn ook geen interim managers bij opdrachtgevers. Het zit er in feite net tussenin. Een brede managementervaring is belangrijker dan een gedegen financiële achtergrond. Ervaren managers weten ook hoe ze een balans of een spreadsheet moeten lezen. Je moet als potentiële franchisenemer over charisma beschikken, mensen kunnen overtuigen.”