Het gemak van de QR-code

Ondernemers lopen langzaam warm voor 'nieuw' marketinginstrument. Het gemak van de QR-codeNederland heeft de zeventien jaar oude uit Japan afkomstige QR-code ontdekt.

Ineens staat de vierkante streepjescode op verpakkingen, kassabonnen, visitekaartjes, posters en mondjesmaat in tijdschriften en kranten. Retailers blijken daarin voorop te lopen.   De vierkante (meestal) zwart-witte barcodes zijn voor iedereen gratis aan te maken met behulp van software op het internet maar worden vooral door bedrijven ingezet als marketingmiddel. De code speelt namelijk in op de huidige wens van consumenten om snel te kunnen schakelen bij interesse in een dienst of een product. Een scan via de camera van de smartphone brengt de consument in een webwereld van aanvullende informatie en vaak in de mogelijkheid direct te kopen. De codes zijn bij uitstek functioneel om een brug te slaan tussen offline en online informatie. Advertenties in gedrukte media zetten de klant immers niet aan tot directe actie. Met behulp van de QRcode kan dit wel. Toch blijkt in Nederland maar mondjesmaat gebruik te worden gemaakt van de QR-codes bij het adverteren in de printmedia. Onderzoeksbureau Nielsen deed daar afgelopen zomer onderzoek naar en ontdekte dat slechts in 0,5 procent van de uitingen in dagbladen en tijdschriften gebruik werd gemaakt van de codes. Dit lage cijfer heeft geenszins te maken met technische drempels want veertig procent van de consumenten gebruikt inmiddels een smartphone. Een opvallende uitkomst van het onderzoek was dat met een aandeel van meer dan vijftig procent retailers veruit het meest gebruik maken van de QRcode. Matras Direct plaatste de meeste advertenties met een code voor een actie waarbij mensen een boxspring konden winnen. Franchiseketen Primera gebruikte de QR-code om de lezer te laten checken of er een Primera-vestiging in de buurt is.

Mobiele website

Gamma kwam begin dit jaar met zes codes in een folder, vergezeld van korte omschrijvingen als: gipsplaten aanbrengen, ondervloer leggen en geluidsisolatie aanbrengen. Met een druk op de knop van de smartphone konden de lezers naar de website van Gamma gaan om de video over de desbetreffende klus te zien. Alleen was het resultaat daarvan verre van optimaal op de smartphones. Het is een euvel dat vooralsnog regelmatig voorkomt bij het gebruik van QR-codes: de website die aan de code is verbonden, is niet geschikt voor de mobiele telefoon. Het ongewenste effect doet zich dan voor: de gebruiker ergert zich.   De remedie tegen deze kinderziektes is een aparte mobiele site, speciaal geschikt voor depresentatie op mobieltjes. In Amerika is het gebruik hiervan al meer ingeburgerd. Fastfood franchiseformule Taco Bell doet van zich spreken door via de codes op de verpakking van eten en drinken de klanten toegang te verlenen tot een exclusieve mobiele website met video’s van het door de fastfoodformule gesponsorde muziekkanaal MTV. De inhoud hiervan wordt wekelijks ververst.

Vacature

Ook de Nederlandse franchiseformule Fortune hot drinks werkt sinds dit jaar met QRcodes. Aanvankelijk alleen bij presentaties op een groot beeldscherm bij bijvoorbeeld voetbalverenigingen, waarbij wordt doorgelinkt naar de eigen website. In een nieuwsbrief in augustus werd franchisenemers een QR-code aangeboden naar een commercial van een automaat. “Je kunt in een heel klein blokje heel veel informatie kwijt. Toch merken wij dat ondernemers uit eigen initiatief nog niet veel gebruik maken van de code”, zegt marketingmanager van Fortune, Marion Reeuwijk. “Het is nog niet zo bekend. Ik heb er dit jaar ook voor het eerst van gehoord.”

In september plaatste Fortune ook een QR-code bij een vacature in verschillende dagbladen. Geïnteresseerden komen dan bij de webpagina waar de vacature uitgebreid beschreven staat. “Dat scheelt weer dure millimeters tekst. Daarnaast zegt het iets over de kandidaten wanneer ze gebruik hebben gemaakt van de QR-code. Je weet dan dat ze gemakkelijk nieuwe trends volgen”, aldus Reeuwijk.

Fortune linkt nu nog door naar de eigen website, die op sommige smartphones niet optimaal leesbaar is. “We zijn bezig een nieuwe website te bouwen die rekening houdt met kleinere schermen en de I-pad. Het bouwen van een aparte mobiele site hiervoor is een volgende stap. Het gebruik van de QR-codes blijkt echter nog niet dusdanig dat dat een dringende zaak is.”

Spaarprogramma

De nieuwe franchiseformule Dailywok, met vestigingen in Delft en twee in Rotterdam, gebruikt de QR-code niet alleen als snelle link naar een url, maar heeft er een volledig loyalty-programma aan gekoppeld. “We wilden de klanten een programma aanbieden, maar niet weer via een klantenkaart. Daarvan hebben mensen er al genoeg”, licht franchisegever Yunlai Ye toe. Hij ontwikkelde een dienst waar ook andere ondernemers zich bij kunnen aansluiten. “Via de website taggin.me kunnen klanten een account aanmaken. Met hun persoonlijke QR-code kunnen ze dan bij alle aangesloten bedrijven terecht.”

De klant laat de persoonlijke code in zijn smartphone scannen bij de kassa en spaart zo punten. Via een koppeling met sociale media als Facebook kunnen nog sneller punten toegevoegd worden. “Dit is een win-win situatie, want de ondernemer krijgt zo meer exposure.” Het programma is nu drie maanden bezig en bevindt zich nog in een testfase, toch zijn volgens Ye de klanten ‘laaiend enthousiast’. “Vooral jongeren, omdat het nieuw en anders is. En ze vinden hethandig want ze hoeven alleen een app te openen op hun telefoon, die ze altijd bij zich hebben. Daarnaast biedt het de ondernemer waardevolle managementinfo en meer inzicht in zijn klantenkring.”Naast het spaarprogramma gebruikt Dailywok de QR-codes om aanvullende productinformatie te verschaffen. Bij het scannen van een code in de winkel verschijnt bijvoorbeeld informatie over allergie. “Probeer de QR-codes geavanceerder te gebruiken dan alleen als een shortcut naar een website”, raadt Ye collega’s aan. “Je kunt er veel meer mee. Ik denk dat er best een grote toekomst in ligt.”

Uit Japan

Een QR-(Quick Response)code is een tweedimensionale vierkante streepjescode die in 1994 is ontwikkeld door het Japanse elektronicabedrijf Denso, toeleverancier van Toyota. De autofabrikant eiste dat onderdelen beter identificeerbaar moesten zijn. In Japan worden de codes al jaren algemeen gebruikt in onder meer tijdschriften, op bushaltes en op visitekaartjes. Hoe meer informatie er in een QR-code wordt gestopt, hoe kleiner de blokjes en fijnmaziger het raster. Smartphones met middelmatige camera’s hebben daarom meer moeite om complexe QR-codes te kunnen lezen. Meer informatie over de QR-code is te vinden op: www.qrcode.nl.