Gewassen & gestreken

“Wij zijn geen sexy merk waarvoor potentiële franchisenemers in de rij staan”, constateert Bas Bielschowsky van de stomerijketen Cristal Cleaning droogjes. Dat neemt niet weg dat de formule inmiddels is uitgegroeid naar twintig vestigingen.

Franchise+ sprak met de directeur, die na zijn Hotelschoolopleiding al weer bijna twintig jaar in de stomerijbranche werkzaam is. Hij is de vierde generatie uit een familie van chemisch reinigen.

 

“Chemisch reinigen heeft een nare klank als milieuonvriendelijk”, stelt Bas Bielschowsky. “Maar dan wordt vergeten dat er de afgelopen decennia veel is gebeurd. We werken met energiezuinige apparatuur, hergebruiken het koelwater, werken met professionele en milieuvriendelijke wasmiddelen. Als je dat vergelijkt met het thuis wassen - en zeker als je daar een wasdroger bij gebruikt - zijn we juist zéér goed voor het milieu.” Bas Bielschowsky begon in de branche als franchisenemer van de formule in Rotterdam. Zijn vader was adjunct-directeur van Palthe toen hij eind tachtiger jaren voor zichzelf begon met deze franchiseformule. Nadien volgde Bas Bielschowsky in de voetsporen van zijn vader. Hij kent dus de formule van haver tot gort: “Het is fysiek hard werken en je maakt lange dagen. Maar voor degenen die met mij meegaan om te kijken hoe het werkt, gaat een wereld open.”

 

Eigen vestigingen heeft Cristal Cleaning niet. “Dat is niet nodig”, vindt Bas Bielschowsky. “Wij testen zaken in de praktijk uit bij de franchisenemers. Het bedrijfsrisico is ‘0’, want dat ligt dan bij ons. Een voorbeeld: we hebben een overhemdenservice. Heel aantrekkelijke dienstverlening voor tweeverdieners, maar zeker ook voor de hotelbranche. De investering kan oplopen tot € 60.000,- per franchisenemer. Dat is veel geld. Wat wij doen is de apparatuur beschikbaar stellen en voor de financiering zorgen. Na een jaar mag de franchisenemer de apparatuur teruggeven als het niet rendabel is. Tot dusverre heeft niemand van de ‘terugkoopgarantie’ gebruik willen maken.”

 

Bezoek

Bas Bielschowsky bezoekt de vestigingen in principe elke twee maanden. “Zo weet ik wat er speelt, kan ik mensen adviseren.” De uitbreiding van de franchiseketen komt met name doordat bestaande zelfstandige stomerijen zich aansluiten. Bas Bielschowsky daarover: “Het voordeel is dat je dan al een locatie en een bestaande klantenkring hebt van waaruit je verder kunt bouwen. Dat neemt overigens niet weg dat potentiële franchisenemers die ergens een stomerij willen beginnen, van harte welkom zijn.”

De klantenkring varieert per vestiging. Sommige richten zich uitsluitend op de particuliere markt, anderen werken ook met agentschappen, depots of leveren rechtstreeks aan hotels voor de gastenwas en de bedrijfskleding. Verder werken diverse franchisenemers voor bedrijven die door brand beschadigde kleding en textiel bij hen laten reinigen. “Het is allemaal maatwerk wat wij doen. De franchisenemer bepaalt zijn strategie. Waar nodig of wenselijk helpen wij met de acquisitie van nieuwe klanten.”

 

“Voorlopig richt ik mij op de particuliere markt”

 

Franchisenemer Mark van den Berg (Rosmalen): “Ik ben hier in september 2007 begonnen door het overnemen van een bestaande stomerij. Net als Bas behoor ik tot de vierde generatie met ervaring op het gebied van stomerijen. Ik had samen met mijn vader een bedrijf in Den Haag. Daar ben ik vertrokken, maar na een tijdje begon het toch te kriebelen. Ik ken Bas zowat vanaf zijn geboorte en heb contact met hem opgenomen. Rosmalen is een fijne omgeving. Veel mensen hebben hier een bovenmodaal inkomen. Voorlopig richt ik mij honderd procent op de particuliere markt. Voordat ik hier begon, zijn er verschillende snelle bedrijfswisselingen geweest. Dat is niet goed voor het klantvertrouwen. Dat ben ik nu aan het terugwinnen. Als het allemaal goed op de rit is, kan ik nog altijd kijken naar groei door middel van agentschappen of het werken voor de hotelbranche.”

Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur