‘hands on’ ActionCOACHing van MKB-ondernemers

ActionCOACH is wereldwijd de marktleider in businesscoaching, met een bewezen en praktische aanpak. Educatie, slimme tools en ‘hands on’ begeleiding helpen de MKB-ondernemer bij het vergroten van de omzet, verhogen van de winst en het neerzetten van een sterke organisatie.

“Veel coaches hebben geen doordacht businessmodel. Ze varen met name op hun eigen ervaring. Als ActionCOACH-franchisenemer kunnen ze een goede boterham verdienen. Het model biedt meerdere inkomstenstromen en langdurige relaties met klanten. Onze coachingaanpak levert gegarandeerde resultaten op”, stelt master-franchiser Janine Lie-A-Kwie.

Top 20 formule

Het voordeel van franchise is dat je onderdeel bent van een solide organisatie met een bewezen aanpak. “ActionCOACH is een goed uitgedacht, getest, bewezen en doorontwikkeld coachingconcept. Je maakt gebruik van de kennis en ervaring van het collectief.” De formule biedt een opleidingsprogramma, webinars en veel support bij de start en opbouw van het bedrijf. Zelf kwam Lie-A-Kwie zo’n tien jaar geleden in contact met de franchiseformule, in Curaçao. “Ik was met gezin naar de Caraïben verhuisd en wilde voor mezelf beginnen als consultant.” Daarbij stuitte ze op een artikel over de top 20 franchiseformules in de VS. “Tussen de lijst met fastfoodketens en retailformules stond ActionCOACH. Dat trok m’n aandacht. De aanpak sprak me aan.” Lie-A-Kwie verwierf samen met haar partner Arnout Druyvesteyn de rechten voor het gehele Caribisch gebied. Sinds hun terugkeer naar Nederland, vier jaar geleden, zijn ze master-franchiser voor Nederland en Vlaanderen en sinds twee jaar ook voor de zusterformule Engage & Grow, een licentiemodel voor teamcoaching.

Knoppen

Sipko Visser is sinds 1 januari 2019 businesscoach bij ActionCOACH. Hij kwam bij de organisatie binnen als klant. “Ik kwam iemand tegen die zich voorstelde als ActionCOACH businesscoach. Ze zei: ‘ik weet hoe ik ervoor kan zorgen dat je meer winst kunt maken’.” De coaching en adviezen leidden al snel tot resultaat. “De samenwerking was inspirerend en motiverend. Ik ben met een eigen onderneming begonnen zoals ik dacht hoe het moest. De aanpak van ActionCOACH is zo universeel en praktisch dat je denkt ‘waarom heb ik dat zélf niet bedacht?’.” Als voorbeeld noemt hij het ActionCOACH 5 Ways Profit Model om de bedrijfswinst te vergroten. “Je ziet ineens de knoppen waaraan je kunt draaien.”

Sturend

De uitdagingen van mkb’ers zijn vergelijkbaar, is de ervaring van Lie-A-Kwie. “Elke mkb-ondernemer worstelt met drie dingen: tijd, geld en uitdagingen met het team. We willen een bedrijf op een coachende manier beter maken: actiegericht en intensief. We helpen hem om meer winst te maken door te werken aan klanten werven en behouden. Tegelijkertijd helpen we structuur aan te brengen en processen vast te leggen, zodat er in korte tijd een sterk team en een solide organisatie staat. Als businesscoach maak je samen met de mkb-ondernemer een actieplan waar je gericht naar toe werkt.” Net als bij een sportcoach moet de aanpak leiden tot excellente resultaten. “We houden de ondernemer verantwoordelijk. Hij committeert zich aan groei.”

De aanpak is sturend. Altijd in vragende vorm. “In plaats van ‘dit moet je doen’ krijgt de ondernemer de vraag ‘waarom wil je dit doen?’. Het gaat om een opleiding. De mkb-ondernemer leert een bedrijf te runnen en te leiden.” ActionCOACH helpt de mkb-ondernemer een succesvolle, winstgevende onderneming op te bouwen die uiteindelijk zonder hem kan werken.

Visser roemt de ondersteuning van ActionCOACH. “Het systeem zorgt ervoor dat je bij het begin begint en naar het resultaat toewerkt.” Hij vervolgt: “Er zijn heel simpele antwoorden op de vraag ‘waarom verdien ik zo weinig?’. In de aanpak van ActionCOACH gaat het om structurele veranderingen en succes op de lange termijn. In de beginfase van de coaching zijn er altijd  ‘quick wins’ te boeken door de frisse blik van een buitenstaander. “Na een maand of vier zie je de eerste effecten en na een jaar gaat de winst structureel omhoog.” Vragen als ‘waar gaat het bedrijf naartoe?’, ‘waar zijn we mee bezig?’ en ‘weten de medewerkers dat ook?’ leiden niet meteen tot meer winst, maar zijn essentieel,” weet hij. 

Vertrouwen

De startsituatie is in iedere onderneming anders, is Vissers’ ervaring. Hij geeft twee mkb-ondernemers die hij begeleidt als voorbeeld. “De eerste ondernemer maakt een goede winst, maar het bedrijf is structureel overbelast. Bij de andere klant spuit het geld weg doordat de organisatie niet op orde is.” 

Visser is blij met de ondersteuning. “Voor een beginnende coach als ik is het fijn dat je kunt vragen ‘hoe doe ik dit?’. Als ik mij afvraag waarom een klant iets doet en hoe ik hem kan helpen om te veranderen, heeft ActionCOACH het antwoord. Het is alsof je één grote Winkler Prins-encyclopedie in de kast hebt staan. En als ik het antwoord niet vind, bel ik Janine. De ondersteuning geeft mij het vertrouwen dat ik het kan.”

Afslag nemen

Gaandeweg het coachingtraject ontstond bij Visser het idee ‘dat wil ik ook wel doen met ondernemers’. “Ik zou nooit businesscoach zijn geworden zonder de ondersteuning van ActionCOACH. De stap tot businesscoach is het resultaat van de gesprekken met mijn coach. Het heeft me laten inzien dat ik toe was aan iets anders en de afslag moest nemen.” Hij heeft zijn bedrijf van de hand gedaan. “Het besef ontstond dat ik klaar was met mijn onderneming. In het begin druk je dat gevoel nog weg, tot je op het kruispunt staat. Dat is ook het resultaat van de begeleiding. Als ik mijn coach niet was tegengekomen, had ik mijzelf die vraag nooit gesteld.”

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook