Hoe Le Pain Quotidien ondernemers in ons land wil verleiden

Eenvoudige, lekkere en gezonde gerechten en een sfeer waarin je klant zich thuis voelt: dat is wat je te bieden hebt als franchisenemer van de internationale bakkerij-restaurantformule Le Pain Quotidien. Countrymanager en managing partner Arne Altmann – met een eigen vestiging in Amsterdam – legt uit wat de formule jou als ondernemer te bieden heeft. “Je komt binnen in een geoliede machine.”

‘Huisgemaakte eiersalade tartine met alfalfa, furikake (sesamzaadjes en nori) en citroen geserveerd op bio-cannabisbrood met hennepzaden.’ ‘Salade van watermeloen, venkel, rode biet, cherrytomaatjes, getoast cannabisbrood en soja- &
grove-mosterd-dressing.’ Wie het menu bestudeert van Le Pain Quotidien, ziet dat het draait om gezonde en lekkere producten. Maar er is méér: de formule biedt een huiselijke sfeer waarin ‘betekenisvolle’ contacten kunnen ontstaan, vertelt Arne Altmann. Hij haalde het concept in 2009 samen met vriend en zakenpartner Hubert Nieuwendijk naar Nederland. “Ik maakte kennis met een kleine Le Pain Quotidien in Antwerpen en raakte er verliefd op”, zegt Arne, die destijds al veel ervaring had met eigen horecaondernemingen. “De gemeenschappelijke tafel, de eenvoudige, authentieke gerechten, de rust, de klassieke muziek – ik was erg onder de indruk. Later had ik deze ervaring nog eens in New York. Ik vond het ook gelijk leuk dat het zo’n internationale onderneming is, met 210 zaken in 19 landen en in wereldsteden als New York, Tokio en Buenos Aires.” En sinds veertien jaar dus ook in Amsterdam, waar de formule inmiddels vijf eigen vestigingen heeft. 

Cannabisbrood

Oprichter van bakkerij-restaurant Le Pain Quotidien is chef-kok Alain Coumont, die in 1990 de eerste zaak startte in Brussel. Hij was ontevreden over de kwaliteit van het Brusselse brood en creëerde zijn eigen biologische zuurdesembrood met pure ingrediënten: bloem, water, zout en tijd. Dit twee kilo wegende brood zit nog steeds in het assortiment. 

Belangrijkste onderscheidende factor is de authenticiteit, vertelt Arne: “Die zie je in alle aspecten terugkomen: in het interieur, met oude apothekerskasten, tafels van gerecycled hout en echt marmer – de gemeenschappelijke tafel is wereldwijd een icoon – en in het menu. Dat bestaat uit duurzaam gemaakte producten met als uitgangspunt kwaliteit. Daarvoor werken we samen met high-end leveranciers, zoals Fishtales, en kopen we zoveel mogelijk biologisch in.”

Nieuw is het voedzame cannabisbrood, “met een verwaarloosbare minder dan 0,3 procent THC”, lacht Arne desgevraagd. “Hennepteelt is heel duurzaam; de plant neemt veel CO2 uit de lucht en wortelt diep waardoor ze weinig water nodig heeft.”

 

Le Pain Quotidien franchise

Naamsbekendheid

Nu Arne en Hubert vijf eigen zaken hebben, willen ze graag groeien via franchise. Ze denken aan andere grote steden, zoals Den Haag, Rotterdam en Utrecht, maar ook aan het zuiden van Nederland. Arne: “Daar genieten we al enige naamsbekendheid omdat mensen ons in Hasselt en Antwerpen zijn tegengekomen. In België zijn er inmiddels 35 winkels.”

De formule zit hoog in de markt en de ideale doelgroep van Le Pain Quotidien bestaat uit locals, toeristen en zakenmensen, vertelt hij. Uitdagingen zijn het vinden van locaties en van personeel. “Het gaat niet alleen om welke plek in de stad maar er zijn ook specifieke vereisten. Zo weten we sinds corona hoe belangrijk de mogelijkheid voor een terras is.”

Franchisenemers kunnen dan ook flinke support verwachten bij het vinden van een locatie en daarna bij de verbouwing en de opening van de winkel. “We geven al onze energie om te zorgen dat de franchisevestiging net zo succesvol kan draaien als onze bestaande winkels”, aldus Arne. 

Internationaal is er een franchiseraad die eerst alle lanceringen bekijkt, een structuur die de formule in Nederland ook wil opbouwen zodra het aantal franchisenemers daartoe uitnodigt. 

Bakker Le Pain Quotidien

‘Organische groei’

Wat kunnen franchisenemers nog meer verwachten van de formule? Arne: “Iedereen lift mee in de marketing en in de menuaanpassingen, je komt binnen in een geoliede machine. De marketingkalender krijgen we internationaal aangeleverd, waarna we die gaan vernederlandsen. En op onze Farming Academy word je ondergedompeld in het concept – alles om te zorgen dat je als ondernemer meer kennis en begrip krijgt van waar we mee bezig zijn.”

De beoogde franchisenemers zijn ondernemende types die begrijpen wat het runnen van een horecazaak inhoudt, zegt hij. “Mensen met passie voor horeca en met een goed netwerk in de stad waar ze willen ondernemen.” Verder moeten ze kapitaalkrachtig genoeg zijn: “Het opstarten kost ongeveer 400.000 euro en een franchisenemer moet ongeveer 125.000 euro eigen geld meenemen om de financiering rond te krijgen”, aldus Arne. “Ook is het mooi als ze feeling hebben met ‘duurzaam’ en ‘gezond’, maar doordat onze supplychain en menukaart een vaste structuur hebben, is dat geen harde eis. Wij stellen de 80-20-regel: 80% is verplicht.

De ambitie van Le Pain Quotidien is doorgroeien naar vijftien winkels in de Randstad en Zuid-Nederland. “Wij gaan voor organische groei; met één à twee winkels per jaar zouden we heel blij zijn”, besluit hij.

“Ik vond het ook gelijk leuk dat het zo’n internationale onderneming is, met 210 zaken in 19 landen en in wereldsteden als New York, Tokio en Buenos Aires”

“We geven al onze energie om te zorgen dat de franchisevestiging net zo succesvol kan draaien als onze bestaande winkels”

Ontdek nu meer over wat franchisen bij Le Pain Quotidien inhoudt en wat deze unieke internationale bakkerij-restaurantformule te bieden heeft. Leer over hun authentieke gerechten, warme sfeer, en toewijding aan kwaliteit en duurzaamheid.

Klik hier voor meer informatie over Le Pain Quotidien