Interview met Jos Boot van NFV

“Franchise is interessant, erg interessant nu de opkomst van het online winkelen en de recente crisis het ondernemen compleet veranderen.” Dit zegt Jos Boot, bestuurslid en voorzitter van de ledencommissie van de NFV en lid van de schrijfgroep, die werkt aan de nieuwe Franchise Code.

Franchisenemers presteren beter dan eigen vestigingen. Het is volgens Boot een feit bij veel formuleorganisaties. “Hoe dat kan? Ze zijn lokaal actiever, ze spelen daarnaast vaak veel korter op de bal wat resulteert in minder derving. Procentueel vaak wel de helft minder en dat is toch geld, veel geld. Zeker als je het hebt over een supermarkt waar wekelijks vele duizenden euro’s worden omgezet.” Boot zag het ook tijdens zijn periode bij onder meer de ketens De Boer en Unigro. “We hadden wel eens vergaderingen, steevast waren de auto’s van de franchisenemers op de parkeerplaats groter dan die van de franchiseorganisatie. Dat was 20 tot 25 jaar geleden, en dat is nog steeds zo, franchisenemers doen het vaak heel goed. Dat intrigeert mij.” Ook bij Bruna en nu bij de Retail Development Company (RDC), waar Boot algemeen directeur is, ziet hij het gebeuren. “Het is ook de reden dat ik mij ben gaan inzetten voor franchise via de NFV. Het is gewoon een prachtig samenwerkingsmodel dat zeker in deze tijd, waarin het online winkelen in opkomst is en waarin winkeliers het door de crisis zwaar hebben, de juiste weg naar succes is.”

Hooguit een uurtje

Boot is inmiddels voorzitter van de ledencommissie van de NFV. Hij praat veel met de andere bestuursleden over franchise en overlegt met hen over de formules die zich aanmelden als potentieel lid. “Tijd? Ach, het kost mij hooguit een uurtje in de week”, lacht Boot om eraan toe te voegen dat het in werkelijkheid een veelvoud hiervan is. “Maar dat maakt niet uit, de NFV en mijn rol in het bestuur verrijken mijn kennis en netwerk enorm, dat is onbetaalbaar.” Kennis waarmee Boot in zijn dagelijkse werkzaamheden voor RDC zijn voordeel doet. “Het gaat allemaal om communicatie, om overleg, om een goede relatie tussen franchisegever en -nemer. Dat is de sleutel, dat merken wij ook bij RDC. Wij zitten in een markt die het best lastig heeft, de digitale revolutie, mensen lezen minder, er staat druk op de tabaksverkopen, noem het maar op of onze ondernemers hebben er mee te maken. Toch is de sfeer heel goed tussen ons en de franchisenemers.”

Belang lidmaatschap

RDC is ook een erkend lid van de NFV. Boot benadrukt het belang van het NFV-lidmaatschap. “De NFV staat voor een gezonde en duurzame ontwikkeling van franchise, het is een kennisplatform waar veel te halen is voor leden. Zeker als er onderling wordt gedeeld, want alleen dan kun je vermenigvuldigen is mijn idee.” Boot schetst een beeld van een vereniging die laagdrempelig is, waar leden en geassocieerde leden snel en makkelijk contact leggen met elkaar. “Een financiële vraag? Of juridische ondersteuning nodig? Het kan allemaal zonder portemonnee.” Nederland telt in totaal zo’n 750 franchiseorganisaties, een kwart daarvan is lid van de NFV. Deze leden vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan de helft van de omzet in de franchisemarkt. “Nieuwe leden zijn welkom, natuurlijk”, zegt Boot. Maar hoe werkt dit nu, hoe kunnen zij lid en erkend lid worden. “We gaan als ledencommissie niet over één nacht ijs, alleen al de voorbereidingen zijn tijdrovend.” Zo wordt iedere aanvraag getoetst door de ledencommissie op voldoende kwalitatieve kenmerken voor de uitoefening van een professioneel franchiseconcept. Boot: “De expertise is groot, op alle gebieden, van hr en financieel-economisch tot marketing en communicatie. We maken ook altijd koppels, zij bezoeken de organisaties en de winkels en maken hiervan een verslag dat met iedereen digitaal wordt gedeeld.” Zijn rol als voorzitter in zo’n traject is ‘coördineren en domineren’. “Dat laatste hoeft overigens niet vaak, we zijn het meestal eens met elkaar.” Maar Boot doet meer binnen de NFV dan alleen potentiële nieuwe leden beoordelen. Hij bemoeit zich ook nadrukkelijk met de koers van de belangenvereniging, die toe wil naar een ander model, een platform voor franchisend Nederland waar plaats is voor franchisegevers, franchisenemers en hun adviseurs, de geassocieerde leden. “De markt verandert, de NFV moet hierin mee. Dat is ook het mooie, iedereen binnen de vereniging, van het bureau tot het bestuur, is het hiermee eens en zet de schouders onder de noodzakelijke veranderingen, waarbij de verantwoordelijkheid voor het platform en het draagvlak komt te liggen bij alle partijen. Ook bij de leden.” Daarin ziet Boot een uitdaging. “Iedereen is natuurlijk druk met de dagelijkse gang van zaken in zijn bedrijf, maar het is ook belangrijk om tijd vrij te maken voor het bredere doel, namelijk franchise in Nederland. Een model dat succes brengt.”

Agenda NFV

21 april
Masterclass Franchise

21 mei
Juridische Workshop

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur

De Nederlandse Franchise Vereniging is de overkoepelende belangenorganisatie voor franchising in Nederland.