Interview: Vakantiexperts blijft investeren in 'stenen' reisbureaus

VakantieXperts fuseerde deze zomer met reisbureau Vertrekpunt. Wat betekent deze fusie voor de aangesloten franchisenemers? En welke rol ziet de directie weggelegd voor ‘stenen’ reisbureaus?

Juni 2009 was het zo ver: de samensmelting van Vertrekpunt en VakantieXperts was een feit. Directeur Hans Holterman geeft aan dat schaalvergroting de belangrijkste reden was voor deze fusie. “In de reisbranche is volume erg belangrijk”, vertelt hij. Beide organisaties pasten goed bij elkaar vanwege de geografische ligging. Zo bestond Vertrekpunt vooral uit vestigingen in Midden-Nederland. VakantieXperts was goed vertegenwoordigd in de rest van het land. Slechts in twee steden was er overlap. Daar zijn de vestigingen samengevoegd. Zo’n fusie heeft natuurlijk heel wat voeten in aarde. Zo koos de directie ervoor om beide hoofdkantoren direct samen te voegen. VakantieXperts was voorheen gevestigd in Haarlem en verhuisde naar het hoofdkantoor van Vertrekpunt in Kampen. “De integratie is snel gegaan. In december hebben we de laatste activiteiten in Haarlem afgerond”, vertelt Holterman. “Afdelingen zijn samengevoegd en daar halen we dus direct voordelen uit. Natuurlijk moeten we de organisatie hier en daar nog fine tunen. Daardoor kunnen we op termijn nog efficiënter werken.”

Vx.nl

De naam van de nieuwe organisatie werd VakantieXperts. “We hebben uitvoerig consumentenonderzoek gedaan naar verschillende namen”, vertelt Holterman. “Daaruit bleek dat VakantieXperts een hogere naamsbekendheid heeft dan Vertrekpunt. Beide organisaties staan goed bekend bij de consument. VakantieXperts is drie keer door de Consumentenbond uitgeroepen tot beste reisbureau van Nederland.” Om het voor consumenten zo gemakkelijk mogelijk te maken, koos het bedrijf als internetadres voor vx.nl. “We hebben daarbij een voorbeeld genomen aan Albert Heijn. Net als Albert Heijn is VakantieXperts een vrij lange naam voor een webadres. Bovendien is het foutgevoelig. Daarom heeft Albert Heijn voor ah.nl gekozen en kiezen wij voor vx.nl.”

Ook koos het bedrijf voor een nieuwe uitstraling met een kleurrijk logo en foto’s van superenthousiaste vakantiegangers. “Hiermee willen we kwaliteit en kundigheid uitstralen. Voor veel mensen geldt dat vakanties een belangrijke plek in hun leven innemen. Onze missie is dan ook om te zorgen voor de beste vakantieverhalen, de mooiste reiservaringen en de fijnste herinneringen. We zijn een allround reisbureau. Klanten kunnen bij ons terecht voor alle soorten vakanties: van weekendjes weg tot rondreizen. Voor al die verschillende vakanties hebben wij specialisten in huis.” 

Persoonlijk advies

Hoewel klanten steeds handiger worden in het boeken van reizen via internet, gelooft Holterman als toekomst voor zijn bedrijf in een combinatie van een ‘stenen’ reisbureau en het internet. “Wij geloven in de hybride klant”, legt Holterman uit. “Deze klant wil zich de ene keer oriënteren op het internet om vervolgens te boeken bij een reisbureau. De andere keer haalt hij zijn informatie juist bij een reisbureau en boekt hij via internet.” Holterman vertelt dat een klant voor verschillende reizen soms ook verschillende keuzes maakt. “Het kan best zijn dat klanten voor een zonvakantie prima hun weg kunnen vinden op internet, terwijl ze bij een rondreis meer behoefte hebben aan persoonlijk advies, tips en ideeën. Daarom kiezen wij voor een cross-channelbenadering.” Ook de franchisenemers profiteren van het aantal internetboekingen, omdat zij een marge krijgen over het aantal boekingen in hun postcodegebied.

Holterman bestrijdt dat VakantieXperts door het behoud van de vestigingen in het land duurder is dan aanbieders die alleen op het internet te vinden zijn. “Natuurlijk bespaar je bij een internetboeking veel geld omdat klanten zelf een boeking plaatsen. Maar de marketing is vele malen duurder dan bij een ‘stenen’ reisbureau. Het kost erg veel geld om je website zichtbaar te maken en naamsbekendheid op te bouwen. Bij een ‘stenen’ reisbureau komen de klanten ook niet vanzelf, maar je profiteert al wel van de zichtbare aanwezigheid in een winkelgebied.”

Reisspecialist

Een relatief nieuw product waar Holterman voor de komende jaren veel van verwacht is reisspecialist.nl. Dit is een website waar de kennis en kunde van alle medewerkers samenkomt. Zo kan een medewerker van een reisbureau uit Elburg bijvoorbeeld erg veel verstand hebben van reizen naar Australië. Maar de kans dat klanten bij haar een reis boeken naar Australië is natuurlijk niet zo groot. Op de website reisspecialist.nl krijgt zij de kans om haar ervaringen en al haar kennis over het land te presenteren. Klanten kunnen - via deze site - met haar in contact komen door haar te bellen, te mailen of door bijvoorbeeld met haar te chatten. Holterman merkt dat VakantieXperts zich met deze website echt onderscheidt. “Als reisspecialist kun je natuurlijk niet de hele wereld kennen. Maar met deze site kunnen we klanten toch persoonlijk advies geven over specifieke bestemmingen.”

Reisspecialist is een concept waar onder de vlag van Vertrekpunt al een aantal jaren aan gesleuteld is. Sinds een jaar werkt het vlekkeloos. Nu Vertrekpunt is gefuseerd komt het systeem ook ter beschikking van de franchisenemers van VakantieXperts.

Ambitie

Tot slot vertelt Holterman dat het bedrijf de ambitie heeft om de komende jaren te groeien. Toch wil hij niet zeggen hoeveel franchisenemers hij de komende jaren nastreeft. “Nederland heeft voor ons nog wel een aantal witte vlekken, maar wij hoeven die niet per se in te vullen. Onze organisatie is zo sterk als de zwakste schakel. Daarom zijn wij vooral op zoek naar franchisenemers met veel ervaring in de reiswereld die weten hoe het werkt. Alleen zij kunnen de kwaliteit bieden die wij als organisatie zo belangrijk vinden.”

De fusie

VakantieXperts is deze zomer ontstaan uit een fusie van Vertrekpunt en VakantieXperts. Wat waren dit voor organisaties?

VakantieXperts:
* was een dochteronderneming van de grote reisorganisatie BCD;
* de reisorganisatie had 75 filialen en 49 franchisevestigingen.

Vertrekpunt:
* stond onder leiding van de ondernemers Diederieke Alferink en Hans Holterman;
* de reisorganisatie had 26 filialen.

Na de fusie blijft BCD voor vijftig procent eigenaar van de onderneming. Diederieke Alferink en Hans Holterman zijn samen voor vijftig procent eigenaar en leiden het bedrijf.