IT-specialist met groot retailhart

Het begon met een dienst aan een supermarkt binnen de familie.  Intussen levert Retail Solutions aan tal van franchisenemers en retailketens het zelf ontwikkelde PersonalManagementTool (PMT). De hoogste tijd om naar buiten te treden, vindt eigenaar Symen Wahle. “Wij zijn retailers die IT-oplossingen voor de retail maken.”

De plek waar Retail Solutions is gevestigd, is bewust gekozen. De open kantoorruimte vol flexibele werkplekken bevindt zich in het winkelcentrum van Leusden, met de Jumbo-supermarkt van franchisenemer William Wahle om de hoek. Dichtbij de roots. Want hier begon het avontuur in 2010 voor de drie zonen van pionier Wim Wahle, de man die als eerste zelfstandig supermarktondernemer het scannen bij de kassa introduceerde. 

William had de zaak (toen nog C1000) van zijn vader overgenomen. In zijn bedrijfsvoering stuitte hij op knelpunten in de personeelsplanning en tijdregistratie. Hij schakelde de hulp van broer Robin in. Deze econometrist vroeg hem hoe hij op loonkosten stuurde. “Niet.” Daarop creëerde Robin een praktische tool waarmee zijn broer was geholpen. Tegelijkertijd bedacht hij dat meer franchisenemers van C1000 tegen dit probleem aan moesten lopen. 

Broer Symen stapte kort na de oprichting van Retail Solutions in en nam zo zijn opgebouwde kennis in HRM en payroll vanuit zijn vorige baan bij AFAS Software mee naar het nieuwe bedrijf. Samen ontwikkelden ze een breder pakket. Met PMT haalden ze de ene na de andere supermarktondernemer binnen. De retailers merkten dat de nieuwe tool hen eenvoudig hielp met optimale capaciteitsplanning en rendementsverbetering, zodat zij hun aandacht meer op de werkvloer konden richten. Loonkostenbesparing werd een feit voor deze ondernemers. “Het bijsturen en managen van loonkosten is een voortdurend proces, waarbij PMT direct rendementsverbetering oplevert”, stipt Symen Wahle daarbij aan. 

Ketenleverancier

De positieve ervaringen van de franchisenemers deden C1000 besluiten Retail Solutions een contract als ketenleverancier aan te bieden. Drie maanden na de ondertekening nam Jumbo C1000 over. Maar Jumbo had al een personeelsplanningspakket. “Dat was even slikken”, kijkt Symen Wahle op dat moment terug. Achteraf gezien zorgde die gebeurtenis er juist voor dat het IT-bedrijfje van de twee broers ook met andere supermarktketens in contact kwam. Want de franchisenemers van C1000 verspreidden zich onder verschillende formules. Zo beleverde Retail Solutions ineens ook ondernemers van Albert Heijn en Coop

Wahle: “Het mooie is dat ook de franchisenemers van Jumbo bij ons wilden blijven. Dat heeft ervoor gezorgd dat we later bij Jumbo de tweede contractleverancier zijn geworden.” Een meerderheid van de ondernemers neemt ondertussen het pakket van Retail Solutions af.

Hij denkt het verschil te kunnen maken met het gebruiksgemak van de software en bovenal een retailvriendelijke benadering. “Wij zijn geen IT’ers die een oplossing voor de retail bedenken. Wij zijn retailers die IT-oplossingen voor de retail maken.” Hij is immers met zijn broers letterlijk opgegroeid in en boven (daar was de woning) de supermarkt.

Jongensdroom

Inmiddels is toch wel een beetje een jongensdroom uitgekomen. Het bedrijf telt meer dan twintig medewerkers en Robin is alweer bezig met nieuwe uitvindingen. De dagelijkse leiding ligt bij teambuilder Symen. Die taak is hem op het lijf geschreven, vertelt hij. “Robin is echt van de innovatie, hij inspireert ons met vernieuwende ideeën. Ik vind het geweldig om het bedrijf met het team verder uit te bouwen. Het ligt in mijn aard om mensen te willen helpen. Klanten, maar ook medewerkers. Het geeft mij een kick om iedereen te laten floreren.”

Wat de toekomst van personeelsplanning betreft ziet hij de betrokkenheid van medewerkers steeds belangrijker worden. Daarom heeft Retail Solutions een app met alle functies van PMT ontwikkeld. Medewerkers kunnen nu op ieder moment via de mobiele telefoon zelf mutaties doorgeven, onderling ruilen, inzicht hebben in hun verlofsaldi en verlof aanvragen. “De markt zit op zo’n toepassing te wachten. En de toenemende krapte op de arbeidsmarkt vraagt ook om dergelijke communicatieve diensten, die de binding van de medewerker met het bedrijf vergroten.”

De app is daarnaast een voorbeeld van de benadering van Retail Solutions: continu doorontwikkelen, ook op technologisch gebied. En graag in nauw contact met de klant. Het idee van IT vanuit een ivoren toren spreekt Symen Wahle niet aan. “We bekijken samen met de klant wat de volgende stap is. Hierbij staat onze klant altijd centraal. Zo maak je het verschil.”

Kostenbesparing

Verder schat hij in dat ketenoptimalisatie de toekomst heeft. En Retail Solutions speelt daar al vanaf de oprichting op in. Door de achtergrond met AFAS Software, sluit PMT naadloos aan op onder meer de verloningssoftware van deze marktleider in Nederland. “We koppelen bij binnenkomst met meerdere payrollsystemen. Dan heb je op een dashboard alle sturingssystemen, zoals verloning, omzetgegevens en rapportages van de loonkosten. Door alle processen rondom ons pakket zo optimaal mogelijk in te richten, werken klanten efficiënter en besparen ze op kosten.”

Groot geworden vanuit franchisenemers, richt Retail Solutions zich nu steeds meer op franchiseformules en andere ketens. Inmiddels maken ruim 75.000 medewerkers gebruik van PMT. Naast vele supermarktketens zijn dat ook grote retailers uit andere branches, zoals Intratuin en cosmeticamerk Kiko Milano.  

Die weg wil Symen Wahle verder bewandelen. “We zien graag dat het hoofdkantoor de keuze maakt dat wij een IT-schakel in de keten worden. Ons pakket komt nog beter tot zijn recht door te koppelen met andere systemen.” 

De gunfactor helpt bij het uitbouwen van de business. Vader Wim had immers een naam opgebouwd als voorloper op het gebied van automatisering in supermarktland. Hij overleed eind vorig jaar. ‘Supertrots’ was hij op zijn innovatieve en ondernemingslustige zonen. 

Symen put er nog meer inspiratie uit om verder te groeien. En vanaf nu niet alleen meer door mond-tot-mondreclame, maar ook door middel van een marketingstrategie. Megakansen, dicht hij zijn bedrijf toe met het kostenbesparende PMT. “We zien dat het bij supermarkten heel erg op de centen aankomt. Datzelfde speelt in andere branches.”