Leonidas: Bij deze formule komen je passie voor chocola én voor verkopen samen

Luxe chocolade brengen naar iedereen: dat is de missie van Leonidas en dat al 110 jaar. Met de ambitieuze groeiambitie in Nederland komt die missie weer een beetje dichterbij. Van de verschillende concepten van Leonidas is de shop-in-shopformule in ons land het populairst, maar doel is om – net als in België en in Frankrijk – flink uit te breiden met de complete speciaalzaken: “Minstens vijftig in drie jaar”, zegt CEO Philippe de Selliers stellig. En daarvoor is de formule hard op zoek naar “gepassioneerde” franchisenemers, vertelt hij.

Familieonderneming Leonidas is in 1913 in België opgericht door de Griekse chocolatier Leonidas Kestekides. Inmiddels heeft het bedrijf wereldwijd meer dan 1.300 winkels in veertig landen, waarvan België, Frankrijk en Duitsland de belangrijkste zijn. Maar daar komt verandering in: Leonidas heeft voor Nederland een sterke groeiambitie. Ruimte genoeg hier, denkt CEO Philippe de Selliers, want in tegenstelling tot andere landen kent Nederland weinig speciaalzaken en daar wil het bedrijf de komende jaren verandering in brengen. Er zijn in Nederland circa 150 verkooppunten, bestaande uit 133 shop-inshops en zeventien Leonidas-speciaalzaken. De speciaalzaken zijn winkels die voor honderd procent Leonidas ademen en daarvan wil het bedrijf er de komende drie jaar minstens vijftig van openen. In de fabriek in Anderlecht is in ieder geval meer dan genoeg capaciteit. Buiten Nederland beheert Leonidas overigens ook nog het concept Chocolate Café, maar in ons land komt de prioriteit op de speciaalzaken met Leonidas-signatuur te liggen, vertelt hij.

Familie

Wat is er zo bijzonder aan de formule Leonidas? Philippe: “Wij zijn echt een familie met elkaar en hebben een hechte vertrouwensband met onze partners. Onze missie is geluksmomenten creëren voor iedereen. Natuurlijk voor onze consumenten, maar ook voor onze partners en onze medewerkers. En natuurlijk voor onze toeleveranciers, zoals de cacaoboeren. We zijn honderd procent duurzaam en zijn gecertificeerd door programma’s zoals Rainforest Alliance en Cocoa Horizons. Daarnaast maken we chocolade van de allerbeste kwaliteit voor een toegankelijke prijs – dat is al 110 jaar de filosofie. Onze bonbons zijn van honderd procent Belgische chocolade, gemaakt met pure cacaoboter, verse ingrediënten en zonder palmolie, en ons assortiment bestaat uit meer dan 120 typen bonbons en smaken. Van al onze verkooppunten bestaat 95 procent uit franchisevestigingen. En met al die onafhankelijke ondernemers werken we al jaren naar ieders tevredenheid samen. Dat maakt dat we succesvol zijn en groeien.”

Leonidas Academy

Leonidas gaat flink investeren in Nederland, aldus Philippe. De ondersteuning die de formule zijn franchisenemers biedt, bestaat uit een compleet begeleidingstraject. Van het helpen zoeken naar de juiste locaties – “Onze mensen hebben een goed contact met vastgoedverhuurders” – tot het helpen met de bouw en de inrichting van de winkels. “We hebben zoveel ervaring met wat werkt en wat niet”, zegt hij. Ook kun je aan de Leonidas Academy alle fijne kneepjes van het vak leren zodat je het concept volledig in de vingers krijgt en is er volledige marketingondersteuning. Philippe: “Onze meester-chocolatiers blijven nieuwe recepten en seizoensproducten creëren. Zo maken we voor elk seizoen en elke gelegenheid speciale acties en speciale producten, zoals met kerst en met Moederdag; daarvoor zijn alle marketingmaterialen beschikbaar.” Bijzonder is dat je geen fee betaalt aan Leonidas en ook geen percentage van de omzet. “Wij produceren in onze fabriek en onze partners kopen en verkopen onze producten. Daar ligt onze winst”, aldus de CEO.

Contact met de klant 

Wat voor soort kandidaat-franchisenemers zoekt de formule? “In ieder geval gepassioneerde mensen”, zegt hij. “Het succes hangt immers af van de ondernemers die elke dag in contact staan met de klanten. Ze moeten niet alleen gepassioneerd zijn voor chocolade en voor het verkoopvak, maar vooral ook voor de relatie met de klant. Dat laatste maakt echt het verschil.” Leonidas zoekt ook echte ondernemers: “We zoeken mensen die ambitieus zijn. Wij zijn ambitieus – en dat moet ook willen we een fundamentele verandering bereiken in Nederland. Daarvoor hebben we goede partners nodig. In andere landen zien we hoe succesvol we kunnen zijn als we goed samenwerken met goede partners. Dan is één plus één echt drie.” Vanzelfsprekend worden de starters aan alle kanten geholpen door het Leonidasteam, zegt hij. “Ook met zaken als de kostenberekening; we willen natuurlijk wel dat de zaken rendabel zijn voor onze franchisenemers.”

De groeiambitie is heel stellig: “We zitten in een belangrijke fase en we willen zéker vijftig speciaalzaken hebben binnen drie jaar. Daarvoor gaan we alles op alles zetten”, aldus Philippe de Selliers.

Meer weten over franchisenemen bij Leonidas? Klik op de rode knop en meld je aan!

Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook