Leonidas: nieuw shop-in-shop concept

Leonidas is gestart met het upgraden van zijn netwerk van verkooppunten. In juni lanceerde de bonbonproducent een nieuw shop-in-shop concept met een herkenbaar interieur, duidelijke signing en een presentatiekast zoals die in de speciaalzaken ook wordt gebruikt.

Het startende delicatessenwarenhuis Deli-licious opende op 13 juni in Arnhem direct met het nieuwe concept van Leonidas. Naast de wijnen, marmelade, noten, brood, gebak en een lunchroom biedt de winkel ook een herkenbare plek voor de bonbons van Leonidas. Het interieurblok in de tinten bruin en crèmewit bevat een vitrine en een hoge presentatiekast aan de achterzijde. Het blauwe logo van de chocoladefabrikant uit Brussel is goed zichtbaar en kan verlicht worden. Rob Tolboom, District Sales Manager van Leonidas in Nederland, hoopt dat veel nieuwe ondernemers en bestaande verkooppunten zullen volgen met de introductie van het nieuwe concept. “Wij hebben nu echt een interieur gemaakt met een significante presentatie voor een shop-in-shop. Dat is cruciaal want wij vinden dat wij herkenbaarder moeten worden”, licht hij toe. In Noord-Frankrijk is de uitrol naar het concept reeds eerder gedaan. De ervaringen hier scheppen ook in Nederland hoge verwachtingen. “De winkels waar de nieuwe concepten zijn ingevoerd hebben een gemiddelde afzetgroei laten zien van bijna 20 procent.”

Schappenplan

Tot de intrede van het concept leverde de grossier alleen de bonbons en aanverwante cadeauverpakkingen aan een verkooppunt. Daar werden ze uitgestald tussen de andere delicatessen. Van zulke shop-in-shops zijn er 175 in Nederland. Daarnaast heeft Leonidas 25 speciaalzaken in ons land. Nu is er een concept waarin de ondernemers investeren. Zij krijgen daar niet alleen het interieurblok voor, maar kunnen dan ook gebruik maken van het marketingplan van Leonidas. Veertien maal per jaar is er bijvoorbeeld een nieuwe vitrinekit. “We attenderen de consument met onder meer sfeerbeelden en aangepaste verpakkingen op de periode die eraan zit te komen. We steunen ook de ondernemers met hun schappenplan. Zo proberen we hen te ontzorgen.” Aan de winkels die het concept willen invoeren worden bepaalde voorwaarden gesteld. “Een mooi concept past natuurlijk niet in een verwaarloosde winkel. Wel bij een bakker, warenhuis en delicatessenzaak van hoge kwaliteit.” Al met al beoogt Leonidas met deze vernieuwing ‘uiteindelijk een upgrading van het netwerk’.   

Training

De ondernemers die instappen krijgen ook een training van drie dagen in de thuishaven van Leonidas, Brussel. Productkennis, verkooptraining en een dag meedraaien op de winkelvloer staan dan op het programma. De eerste weken in Arnhem bieden Tolboom vertrouwen. “De ondernemers zijn zeer positief over het concept, de afzet is goed en de consument omarmt het product. De locatie van de winkel is ook goed gekozen, in een foodstraat in een druk winkelcentrum.” De tweede winkel die het nieuwe concept gaat voeren betreft een ‘shop-in-kiosk’ in Amsterdam. De kiosk wordt momenteel herbouwd en opent deze maand in de nieuwe hoedanigheid. Achter de schermen wordt er hard gewerkt aan de ombouw van nog meer winkels. “We willen nu vooral de aandacht trekken van bestaande en nieuwe ondernemers en zo het netwerk tot leven brengen.”

+

Franchise+ Franchiseplus
Redactie
Bekijk ook