Leonidas: Omzetstijging van 40% door nieuw concept

Noach Banket en Bonbons is een begrip in Amsterdam-Zuid. Mede ook dankzij de samenwerking die het ondernemersechtpaar Ruud (62) en Meta (61) Noach jaren geleden zijn aangegaan met Leonidas. “We worden voor vol aangezien.”

Jong en oud, rijk en arm, Noach Banket en Bonbons trekt ze allemaal. Zeker in de nieuwe setting. “Het stadsdeel Zuid vond het een aantal jaren geleden tijd voor een upgrading van ons winkelcentrum, onze houten kiosk die we al 31 jaar runden moest het veld ruimen. Daarvoor in de plaats kregen wij de mogelijkheid om op bijna dezelfde plek een nieuwe winkel neer te zetten”, vertelt Ruud. Hij greep die kans samen met zijn vrouw Meta met beide handen aan, ondanks de forse investering. Ruud: “We vinden ondernemen leuk, staan graag in de winkel. Dus waarom ook niet, dachten we.”

Optimaliseren

Het was ook het moment om de Leonidas-shop-in-shop nieuw in te richten, volgens de laatste richtlijnen. “Dat verplichte Leonidas ons ook min of meer. Ze optimaliseren momenteel namelijk het netwerk en realiseren zo een eenduidige en professionele uitstraling van alle Leonidas-winkels en Leonidas-shop-in-shops in Nederland”, weet Ruud. In het winkelconcept ‘Concept Chocolatier’ worden warme kleuren, mooie materialen en sfeerfoto’s gebruikt. “Als je hier binnenkomt krijg je spontaan zin in chocolade, in bonbons. Wij zijn er ontzettend blij mee”, aldus de Amsterdamse winkelier. Dat laatste komt ook omdat Noach Banket en Bonbons dankzij de vernieuwde uitstraling klinkende cijfers laat zien: de omzet is in een jaar tijd met veertig procent gestegen. “Er zitten pieken bij van zestig procent, bijvoorbeeld tijdens Valentijnsdag. In het verleden nooit echt een drukke dag, maar dit jaar wel. De winkel stond continu vol met mensen, we kregen hem gewoon niet leeg”, lacht de tevreden ondernemer.

Het zijn niet alleen bestaande klanten die de winkel vaker weten te vinden voor de bonbons, al dan niet mooi gepresenteerd in een cadeauverpakking, er komen ook steeds meer nieuwe klanten. “Frappant hoor, in de oude setting liepen ze onze zaak gewoon voorbij”, zegt Ruud. De reden? Volgens hem wordt de winkel met Leonidas shop-in-shop nu voor vol aangezien. “Het ziet er gelikt en professioneel uit, mede dankzij de nieuwe uitstraling van Leonidas. Men ziet dat we meer zijn dan een simpele snoepwinkel, wij zijn een banketbakker met een ruim en dynamisch assortiment heerlijke bonbons.”

Geen gekke dingen

Noach is tevreden over de samenwerking met de chocolatier uit België. “Ik startte in de jaren tachtig met mijn winkel, sinds die tijd verkoop ik al de bonbons van Leonidas. De Belgische chocolatier was op dat moment één van de weinige merken die koosjere bonbons verkocht, dat vond ik belangrijk. Bovendien was het ook toen al een heel sterk merk, een merk dat een klantenbinder is voor mijn winkel.” Volgens Ruud is het mooie aan Leonidas ook het feit dat ze geen gekke dingen doen. “Ze houden vast aan hun concept, gaan niet zomaar in zee met Jan en alleman. Nee, ze zijn kritisch. Daarnaast heb ik gewoonweg heel veel vertrouwen in het merk Leonidas, net als mijn klanten, die vallen voor de kwaliteit.”