Marketing tips voor jouw nieuwe vestiging van een franchisebedrijf

Een van de voordelen van de keuze voor het openen van een nieuwe vestiging van een bestaand franchisebedrijf, is de mogelijkheid om vanaf het begin mee te liften op de bekendheid en goede reputatie van zo’n bedrijf. Dit betekent echter niet dat het openen van een vestiging direct tientallen (potentiële) klanten zal trekken. Zorg voor een degelijk marketingplan, aangepast op de omgeving waarbinnen je de vestiging opent en de exacte doelgroep die je hiermee aan wilt spreken. Er zijn verschillende manieren om aan de slag te gaan met marketing. Kies bijvoorbeeld voor het samenwerken met een marketing bureau in Amsterdam of Rotterdam, om te profiteren van de expertise die deze organisaties hebben opgebouwd door de jaren heen. Het alternatief is het aannemen van experts op het gebied van online- en offline marketing, om dit intern op te pakken. In dit artikel lees je er meer over.

Kies voor de combinatie van online- en offline marketing

Het belang van online marketing is de afgelopen jaren steeds groter geworden voor organisaties. De online vindbaarheid van bedrijven heeft een forse impact op het succes hiervan; consumenten zoeken steeds vaker online naar producten of diensten. Daarbij gebruiken zij het internet om het aanbod van verschillende partijen te kunnen vergelijken. Het is een gemiste kans, wanneer jouw organisatie hierin niet wordt meegenomen.

Dit betekent overigens niet dat je het marketingbudget van de organisatie volledig aan online marketing zou moeten alloceren. Zeker bij de opening van een fysieke vestiging is offline marketing net zo belangrijk. Denk aan reclame in een lokaal krantje, of bijvoorbeeld aan een reclamebord langs de kant van de plaatselijke voetbalvereniging. Het helpt je de lokale naamsbekendheid van de organisatie te verbeteren. 

Hulp van een marketing bureau bij online marketing 

Zeker bij online marketing is het verstandig om voor de hulp van een ervaren marketing bureau te kiezen. Een verkeerde aanpak bij de toepassing van bijvoorbeeld Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA), twee populaire vormen van online marketing, kan een averechts effect hebben op de zichtbaarheid van websites in de zoekmachine. Het leidt tot onnodig hoge kosten voor de nieuwe vestiging van een franchisebedrijf. Niet voor niets stelt men op beurzen en op online fora regelmatig de vraag: ik zoek een online marketing bureau uit Eindhoven, Tilburg of Breda, wie raden jullie aan? Het helpt organisaties snel resultaten te boeken, zonder onnodig veel tijd en geld te moeten investeren. 

Lees meer over: