‘De mensen die bij je werken zorgen voor het succes’

Van pizzabakker tot manager tot franchisenemer: het succesverhaal van Klaske Somsen (25) uit Sneek is een verhaal vol ambitie, enthousiasme en plezier. Op haar 17e kwam ze bij toeval bij Domino’s Pizza in Sneek terecht en sinds vorig jaar runt ze de – goedlopende – vestiging in Harlingen. Het geheim van haar succes? “Deel je enthousiasme en je doelstellingen met je team. En vier samen het succes”, aldus Klaske.

Vriendinnen werkten er al en om wat bij te verdienen. Naast haar studie Leisure & Hospitality, nam Klaske ook een baantje aan bij Domino’s Pizza in Sneek. Die paar uurtjes in de week werden er echter steeds meer. Na het behalen van haar studie Hospitality, startte Klaske met een vervolgstudie pedagogisch werk en kreeg ze tegelijkertijd de kans om manager te worden. “Tegen mijn ouders zei ik dat ik na een jaartje werken mijn studie weer zou oppakken”, vertelt ze. “Maar dat is er uiteindelijk niet meer van gekomen.” Klaske werd eerst manager in de Sneekse vestiging, later – “voor meer uitdaging” – in Leeuwarden. Al snel kwam het moment dat ze dacht: “Wat zij kunnen, kan ik ook. Misschien wel beter”, lacht ze. Ondernemen zit dan ook in de familie. “Iedereen bij ons doet graag iets voor zichzelf. Het is fijn om je eigen dingen te bepalen, een beetje meer onafhankelijk te zijn. Wat ik zo leuk vind aan Domino’s is dat ze heel goed luisteren naar de ambities van mensen en doorgroeimogelijkheden bieden.”

‘Vier het met elkaar!’

Een paar jaar later is het dan zover: in oktober 2020, midden in de coronapandemie, neemt Klaske de Harlingse vestiging over die het hoofdkantoor enkele maanden daarvoor had geopend. Ze kijkt terug op een prima jaar, zegt ze, al is er geen vergelijk met het jaar daarvoor. “Het is ons geluk dat onze focus ligt op het bezorgen en het afhalen. Daar zijn we met Domino’s al zó ver mee. Door innovaties en technologieën in ons bestelsysteem kunnen we onze klanten steeds beter en sneller bedienen. ’’Maar het grootste geheim van het succes wijt ze aan het team. “In het begin is het lastig om een heel team mee te krijgen. Maar als het goed gaat, wordt dat alleen maar beter. Het is fijn om met mensen van je eigen leeftijd te werken, maar ook nu ik wat ouder ben, is het erg leuk. Ik zie mezelf soms terug in de jongens en meisjes die hier werken. Als ik zie hoe ze vooruitgaan... erg mooi om te zien. Het zijn de mensen die bij je werken die zorgen voor het succes. Als ze dat met plezier doen, stralen ze dat ook uit naar de klanten. ”Maar ja, hoe zorg je dat plezier en enthousiasme onderdeel worden van je bedrijfscultuur? Klaske: “Ik denk dat je je enthousiasme moet uitspreken, ze mee moet nemen in jouw doelstellingen en ze moet betrekken bij jouw plannen. En als de doelstellingen zijn gehaald: vier het met elkaar!”

‘Mannenwereld'

Klaske voelt zich ook betrokken bij de formule. Voor Internationale Vrouwendag in maart nam ze een filmpje op en onthulde zeeën grote raamposter om vrouwen te stimuleren hun ambitie uit te spreken. “Domino’s zet zich in voor diversiteit in de winkels. Er zijn traineeships, netwerkbijeenkomsten en goede doorgroeimogelijkheden”, zegt ze. “Het is echter tot nu toe nog best wel een beetje een mannenwereld. Gelukkig groeien er wel steeds meer vrouwen door bij Domino’s. Zelf ben ik daar een mooi voorbeeld van.”

‘Altijd iemand achter je’

Behalve de naam en de innovaties van de formule, de juiste spirit op de werkvloer en de focus op bezorgen en afhalen, is er nog iets   wat Klaske als succesfactor zou omschrijven: de ondersteuning door Domino’s Pizza. “Zeker in het begin heb je wel honderd vragen en voor elke vraag kun je iemand van de formule bellen. Je kunt wel de ambitie hebben om franchisenemer te worden, maar daarmee ben je nog geen ondernemer. Het is heel fijn als er iemand achter je staat die altijd met je meedenkt, trainingen aanbiedt en natuurlijk je marketing regelt. Domino’s verzamelt veel data, waardoor we heel gericht lokale campagnes kunnen voeren. Dat heb je niet als je een enkele pizzeria hebt.”

‘Meerdere winkels’

De gedachten van de ambitieuze Klaske houden niet op bij één winkel. “Ik wil wel graag meerdere winkels hebben”, vertelt ze. “De moeilijkste stap is denk ik naar een tweede winkel, dan moet je je aandacht goed kunnen verdelen. Daarna wordt het makkelijker, als je tenminste de juiste mensen kunt vinden.” En waar zou ze zich willen vestigen? “Ik woon in Friesland en ik wil graag in Friesland blijven, dus ik hoop toch wel op wat winkels in Friesland!” 

Klaske Somsen
Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook