New York Pizza werkt aan omzet en kwaliteit

“Onze marketingactiviteiten zijn steeds meer gericht op direct omzetverhogende acties en kwaliteit met als thema CHEFF. Dat woord wordt gevormd door de eerste letters van Clean: schone winkel, Hot: hete pizza, Enjoy: beleving, Fast: snel en Friendly: vriendelijke bediening.”

 

Philippe Vorst, directeur van de pizzaketen New York Pizza, klinkt optimistisch over de komende jaren. “Met omzetverhogende acties door restyling van het merk met nadruk op smaak en kwaliteit van New York Pizza, ‘Damn Tasty’, zijn we door een minder goede economische periode heen gekomen.”

 

Vorst is één van de oprichters van New York Pizza. Wat begon als zijn afstudeerscriptie over hoe een pizzaketen op te zetten, resulteerde in het huidige bedrijf New York Pizza. In tegenstelling tot wat men zou vermoeden is het geen Amerikaans bedrijf. Vorst: “We zochten naar een toepasselijke naam en we vonden New York Pizza. Dat is onze merknaam geworden, ook al omdat we een pizzaketen wilden opzetten naar Amerikaans voorbeeld. In eerste instantie alleen met New York Pizza, the original slice, waar je slices kunt afhalen en ter plaatse nuttigen en later ook met New York Pizza Delivery, het thuisbezorgen en afhalen van hele pizza’s.”

 

In 1998 trad Bart Jan Wijsman als algemeen directeur aan. Door zijn ervaring in de foodsector kon hij New York Pizza verder professionaliseren.

De afgelopen twee jaar, ten tijde van de economische recessie in Nederland, heeft New York Pizza gebruikt om pas op de plaats te maken, zich meer te focussen op de bestaande vestigingen en een goed fundament te leggen voor de toekomst.

Met de eigen groothandel die de vestigingen van de pizzaproducten en de overige benodigdheden voorziet, de professionele medewerkers van het hoofdkantoor en het in de handboeken uitvoerig beschreven concept, staat New York Pizza niet alleen voor constante hoge kwaliteit maar ook voor  continuïteit bij de franchisevestigingen.

Vorst: “Met onze CHEFF-formule zijn we teruggekeerd naar de basis. We hebben de formule en werkwijze uitgediept en gecomprimeerd tot een overzichtelijk verhaal. We merken aan de reacties van de franchisenemers dat het werkt.”

De franchisegever maakt gebruik van ‘mystery guests’ om de pizza- en servicekwaliteit in de vestigingen te meten. Daarnaast worden er ook hygiënemetingen gedaan.

Vorst bevestigt dat er sprake is van een duidelijke, strak omlijnde franchiseformule. Daar hebben zowel de franchisegever als de franchisenemers baat bij. “Objectief registreren en meten. We maken de kwaliteit van onze winkels transparant en in gesprekken met de franchisenemers maken we duidelijk waar verbeteringen mogelijk zijn en waar het juist goed gaat. Alle onderdelen van een pizzabedrijf gaan hand in hand. Als er ook maar één aspect niet goed zit, zie je dit direct terug in de omzet.”

Momenteel zijn er 73 vestigingen. New York Pizza zal dit jaar tot meer dan tachtig vestigingen groeien. Voor de komende drie jaar is het doel om door te groeien naar honderd vestigingen. Zes vestigingen zijn New York Pizza restaurants op A-1 locaties. Vorst: “Er zijn niet zoveel plekken in Nederland, met drukte zowel overdag als ’s avonds, die voor slice geschikt zijn.”

De nadruk ligt op het afhalen of laten bezorgen van pizza’s. Hier ligt ook voornamelijk de groei voor de komende jaren, aldus Vorst

 

Omar - jong en succesvol

Omar El Bejjati, franchisenemer van New York Pizza, is met zijn 22 jaar een jonge starter. Hij kwam al eerder met New York Pizza in aanraking als tevreden klant en frequent bezoeker. “Ze hebben een frisse uitstraling en leveren een perfect product”, was zijn argumentatie om twee jaar geleden met de franchisegever contact te zoeken.

 

Hij werd in 2003, na een half jaar training, franchisenemer en heeft één van de twee vestigingen in Almere onder zijn hoede. Omar zocht al een tijdje naar een mogelijkheid om voor zichzelf te beginnen en daarbij ging zijn voorkeur uit naar franchising. “Ik heb mijn opleiding technische informatica afgemaakt, maar het ging slecht in de IT-wereld. Daar zag ik geen mogelijkheden om een toekomst op te bouwen.” Hij benaderde verschillende franchisegevers, waaronder ook New York Pizza, had veel gesprekken en uiteindelijk werd het New York Pizza.

Omar werkte eerst een half jaar als assistent-manager in de eigen winkel van New York Pizza in Amsterdam om ervaring op te doen. Daarna kon hij van start met zijn eigen zaak in Almere.

Zijn ervaringen zijn uitermate positief te noemen. “Het voordeel van franchising is dat je zelfstandig kunt ondernemen, maar dat je gesteund wordt door de franchisegever en je je helemaal aan het ondernemen kunt wijden. En dat zit bij New York Pizza goed”, zegt hij. “Ik had weinig ervaring, maar franchisenemers worden uitstekend begeleid. Per regio heb je steun van een consulent en New York Pizza doet veel aan promotie met folders en landelijk adverteren. Bovendien hebben we met het leveren van pizza’s de wind mee. De mensen eten in deze tijd van economische recessie minder in restaurants en laten vaker bij voorbeeld pizza’s thuis bezorgen of komen ze afhalen.” Afgezien van de landelijke promotieacties mag hij ook zelf reclame maken. “We adverteren lokaal en organiseren reclameacties met winkels en bedrijven in mijn verzorgingsgebied.”

 

In zijn winkel, aan de rand van een industrieterrein tegen een Almeerse woonwijk aan, ontvangt Omar El Bejjati zo’n vijfentwintig tot dertig procent afhalers. Dat is wat meer dan in de meeste vestigingen, maar hij heeft het voordeel dat de zaak tegenover een (Shell)pompstation is gevestigd. De klanten daarvan steken nogal eens over naar New York Pizza. Het merendeel van de activiteiten bestaat uit bezorgen. De pizzakoeriers snorren op hun brommertjes door een groot deel van Almere. Een groot deel, want de stad is in twee bezorggebieden opgedeeld. “Mijn collega van de andere vestiging en ik geven de bestellingen aan elkaar door wanneer die uit het andere gebied komen. Daar merkt de klant niets van. We hebben een centraal telefoonnummer voor bestellingen. En de kwaliteit van de pizza’s en de bijproducten is bij iedere vestiging hetzelfde.”

 

Met enige trots meldt hij dat hij zich met zijn vestiging vijfsterrenhouder van New York Pizza mag noemen, het resultaat van regelmatige kwaliteitstesten van de franchisegever.

Tips voor kandidaat-starters? “Het is hard werken, maar dat hoort bij het zelfstandig ondernemerschap”, zegt Omar. “Zo’n zaak moet strak worden opgebouwd en je moet ook zorgen dat je de kwaliteit weet vast te houden. Ik kan wat minder andere dingen erbij doen dan vroeger, maar je moet het ook goed weten te organiseren. Ik heb uitstekend personeel en dan kun je best wat regelen. Ik durf de zaak van tijd tot tijd alleen te laten.”

 

 

 

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie