Nimco; misschien wel de beste schoenenformule van Nederland

Enthousiasme, talent en passie! Het zijn de belangrijkste eigenschappen voor iedereen die met Nimco House of Shoes wil werken. Nu de formule in een sprankelend nieuwe jas is gestoken – een jas die vorig jaar een prestigieuze retail design award kreeg – staat Nimco niets meer in de weg om te groeien naar de beoogde 65 inspirerende vestigingen in 2008. Maar dan wel met respect voor de roots van het ruim honderdjarige bedrijf!

Niet dat het te vroeg was, het – samen met RetailLAB uit Breda – winnen van de Visa Retail Design Award, maar het zou commercieel directeur Danny Andriesse van Nimco niet slecht zijn uitgekomen als dit een jaar later had plaatsgevonden. Het is namelijk een gekkenhuis op het ogenblik. “Ik opereer graag in de luwte, gewoon rustig je nieuwe concept opbouwen. Met het winnen van deze prijs ben je er nog niet. Het legt een druk. Het voelt als het krijgen van een Michelin ster. Je moet nóg harder werken en rennen om je voorsprong te continueren. 
Om je een voorbeeld te geven: nu krijgen we 25 aanvragen van potentiële franchisenemers per maand, vroeger vier per jaar.” 

Niet dat hij klaagt. “Het dwingt je om nu al na te denken hoe de winkels er over een aantal jaar uit moeten zien. Wij willen ons richten op de klant van morgen. De franchisenemer verwacht ook van ons dat we toekomstgericht bezig zijn”, aldus Andriesse. Nimco House of Shoes vindt zijn oorsprong in de meer dan honderd jaar oude schoenenfabriek Nimweegse Combinatie (Nimco) maar oogt zeker niet als een oud en stoffig bedrijf. Integendeel, de formule is alive and kicking. De keten maakt deel uit van de Verenigde Schoenbedrijven Nimco en is de enige serieuze franchiseorganisatie in de schoenenbranche. Ze heeft 35 vestigingen waarvan 18 in franchise en richt zich op het middensegment. 

Danny Andriesse startte ruim twee jaar geleden als formulemanager bij Nimco. Hij bracht vijftien jaar ervaring in de confectie met zich mee. Hij geeft leiding aan de winkels – “ik ben op en top winkelier!” – waarbij de dagelijkse leiding in handen is van de retailmanagers, ondersteund door de marketingafdeling. 

Vakmanschap

De vernieuwde winkelformule van Nimco, House of Shoes, is een actueel, zeer aan-trekkelijk, innovatief schoenenconcept dat niet te vergelijken is met andere schoe-nenwinkels. Nimco richt zich op alle generaties: kinderen, maar ook hun ouders en de vader en moeder van de ouders – “dat klinkt beter dan grootouders”, aldus Andriesse – moeten zich in de winkel thuis voelen en kunnen slagen. De omzet wordt voor vijftig procent behaald uit de verkoop van kinderschoenen, voor veertig procent uit dames-schoenen en voor tien procent uit herenschoenen. Danny Andriesse: “De vrouw van nu is wereldwijs. Ze shopt op de Ramblas, komt in New York en bezoekt Florence. Ze is veel meer op fashion gericht. De moeder staat dan ook centraler in het nieuwe concept. We hebben nu veel meer nieuwe collecties en we hebben het merkenportfolio sterk uitbreid. Voor vrouwen is het nu aantrekkelijker om bij ons binnen te lopen. Maar ook de kinderen moeten zich bij ons happy voelen. Een kind van zeven wil niet in dezelfde winkel shoppen als zijn driejarige zusje. Daarom hebben we de winkel modulair opgebouwd en ingedeeld in Boys, Girls, Fashion Women, Fashion Men en achterin het kinderparadijs.” Trends en fashion maar ook kwaliteit en comfort bepalen het assortiment. Vakmanschap staat, al vanuit de historie, hoog in het vaandel. De merken die Nimco House of Shoes voert zijn onder meer Clarks, Ecco, Geox, Braqeez, Hupsakee en Pinocchio. In de nieuwe formule zijn daar de lifestylemerken Esprit, Mexx, Floris van Bommel, Gaastra en Replay bijgekomen. De eigen schoenenlijn Nimco wordt vervaardigd in Portugal en Spanje, de ontwerpen komen uit Italië.

Altijd actueel

Het FLEXIZ interieur van House of Shoes is samen met RetailLAB uit Breda ontwikkeld. Het is uitermate flexibel en dus altijd actueel. In een handomdraai is de winkel aangepast aan nieuwe seizoenen, thema’s of speciale acties. Dat betekent ook dat het een duurzaam concept is. Even klikken en je maakt van een Esprit-tafel een K3-tafel. Het juryrapport bij het winnen van de Visa Retail Design Award 2005: “De in samenspraak met RetailLAB uit Breda ontworpen en gerealiseerde Nimco House of Shoes is een droom van een winkel en behoort zonder meer tot de leukste schoenenketens van ons land. De winkel is verrassend, fleurig, kleurig en transparant en oogt als een snoepwinkel. Het flexibele interieurconcept, de dimensionering van de winkel en de modulaire opbouw zorgen ervoor dat de winkel moeiteloos aan het sei-zoen, bepaalde thema’s of sfeermomenten kan worden aangepast. De visual mer-chandising, het materiaalgebruik, de indeling en segmentatie van de winkel en de instore communicatie dragen krachtig bij aan de belevingswaarde en uitstraling. Bij Nimco House of Shoes is design zoals design moet zijn. Het is een inspirerend voor-beeld van vernieuwend denken op het gebied van retail design.”

Narrow casting

Omdat “karton traag is”, zoals Andriesse aangeeft, koos Nimco voor narrow casting in plaats van het verwisselbare point-of-sale materiaal van karton. Met vijf grote flatscreens in iedere winkel krijgt de onderneming de mogelijkheid om vanuit het hoofdkantoor in Berg en Dal de communicatie met de klant goed en snel aan te sturen, soms zelfs per vestiging als dat zo uitkomt. De eenheid in de uitstraling blijft echter belangrijk, ook in de instore communicatie. Op het kids-channel worden beelden van Nimkid TV uitgezonden, met spelletjes, de nieuwste kinderfilms en de leukste kidsmerken. Verder is er een aantal main channels met het laatste nieuws, nieuws over impulsartikelen waarmee je heel direct de omloopsnelheden kunt beïnvloeden en nieuws over acties en de nieuwste schoencollecties of -modellen.
De voice-over is van BN-er Gijs Staverman, die volgens Andriesse een stem heeft die klinkt en staat als een House.

Speciale acties

Acties voert Nimco continu. Dankzij een in de arm genomen pr-bureau is nu ook co-marking aan de orde, waarbij cross-overs plaatsvinden tussen merken uit verschillende branches. Zo speelde in februari een actie waarbij een Loekie kinderfiets kon worden gewonnen. Nieuw en uniek is de actie met de grappige kinderrobot Izzle: deze opvolger van de Furby is nog nergens in Nederland te koop en nu al te winnen bij Nimco. Ook wordt er samengewerkt met het kinderspeelgoedmerk VTech.

Vaste acties zijn de egeltjesactie, waarbij de klant bij aankoop van kinderschoenen vanaf dertig euro een knuffelegel of stoere rugtas cadeau krijgt, en de surprisepun-tenactie. Dit is een loyalty-programma waarbij voor iedere zeven euro een surprisepunt wordt toegekend; bij vijftig punten ontvangt de klant automatisch een waardecheque van €12,50 die in een Nimco-vestiging verzilverd kan worden.

Shop-in-shop

De samenwerking met andere bedrijven in de vorm van cross-overs is voor Nimco een belangrijk onderdeel. Danny Andriesse: “We moeten met zijn allen breder denken. Nimco is in de eerste plaats een winkelconcept, waarin beleving en fun een rol spelen en in de tweede plaats een schoenenwinkel. Ik sluit in de toekomst ook de verkoop van bijvoorbeeld relevante kinderdvd’s niet uit. En van de zomer gaan we actiematig reizen weggeven!” Ook het belang van samenwerking met de leveranciers staat buiten kijf: “Samenwerken betekent dat je beter de risico’s kunt afdekken – door ze te delen. Onze merken zijn onze partners. Daar hebben wij een gelijkwaardige relatie mee. In onze nieuwe vestiging in Arnhem bijvoorbeeld, hebben we een shop-in-shop van Esprit geopend. Dat is voor ons een hele investering, maar Esprit stelt daar wel wat tegenover, zoals een never-out-of-stock-programma. En Esprit heeft goede omloopsnelheden waar wij graag deelgenoot van willen zijn.”

Kassa

De franchiseformule van Nimco is eigenlijk spelenderwijs ontstaan. Winkels zijn er al sinds 1971, toen de schoenenfabriek met voorraadoverschot kwam te zitten. Maar pas na een overname in Noord-Holland kwam franchising aan de orde. De werknemers in deze vestiging wilden de zaak graag overnemen en Nimco ondersteunde hen op weg naar een franchisevestiging. Aanvankelijk was sprake van soft franchising maar naarmate het bedrijf groeide, werd de franchise ‘harder’. Danny Andriesse: “De roots van onze onderneming mogen nooit verloren gaan. Onze kracht zit in die combinatie van vakkennis, service en ervaring aan de ene kant en innovatie en vernieuwing aan de andere. Dat is onze filosofie en dat willen we als eenheid uitdragen. Als je als bedrijf één gezicht wilt hebben, dan zul je mensen moeten overtuigen van het feit dat je de structuur in je beleid moet handhaven.” Dat overtuigen is niet zo moeilijk. “Het is goed om eigen winkels en franchisevestigingen te hebben”, aldus de commercieel directeur, “want dan kun je de resultaten laten zien en je franchisenemers goed adviseren. Zoals altijd spreekt de kassa, die is overtuigender dan welk argument ook.”

‘Hechte club’

Nimco investeert in het concept en de marketing, in het pr-bureau en in de collecties van het private label. Volgens Danny Andriesse is de franchisenemer die bij Nimco past, iemand die ook conceptmatig bezig is, wiens kracht op de werkvloer ligt en bij de communicatie met de klant. “Hoe meer contact met de klant, hoe meer zich dat vertaalt in de eigen portemonnee”, aldus Andriesse. Enthousiasme en passie zijn dan ook de trefwoorden voor de (potentiële) franchisenemers. “We zijn gewoon de beste formule van Nederland!”, zegt Andriesse vol vuur. Hij omschrijft de medewerkers en de franchisers als een “hechte club met veel saamhorigheidsgevoel.” 

Nimco biedt zijn franchisenemers vele faciliteiten, waaronder vestigingsplaatsonder-zoek, werving van de locatie, verbouwing en inrichting, een tailormade inkoopplan en een collectieve inkoop met vijftien procent eigen inbreng, administratie, automatisering, marketing en promotie en verkoopondersteuning.

Maatschappelijk verantwoord

De expansie, het succes, de prijs – het is allemaal mooi, maar het is niet alles, vinden ze bij Nimco. Het bedrijf heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid en is dus enthousiast belijder van het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Nimco is medefounder en sponsor van KidsRights, een van oorsprong Nederlandse hulporganisatie, die geld en aandacht werft voor de meest kwetsbare kinderen over de hele wereld. De organisatie kwam in Nederland in het nieuws dankzij GTST-acteurs Caroline De Bruijn en Erik de Vogel. Zij werkten belangeloos mee aan de film ‘What Shall We Expect Tomorrow?’, waarin kinderen uit de sloppen van Johannesburg hun eigen leven spelen. De twee acteurs waren met regisseur Dennis Brussaard naar Zuid-Afrika gereisd om hem te helpen bij een documentaire over de jonge Sipho Nkosi, kind-ambassadeur van KidsRights. Nederland maakte al eerder kennis met Sipho tijdens zijn optreden bij het Kinder-Prinsengrachtconcert. Foto’s hiervan staan op de site van Nimco, www.nimco.nl. Sipho en zijn vrienden verbleven een week in Nederland, waarbij ze onder andere schoenen mochten uitzoeken in een Nimco-winkel.

Kerngegevens Nimco House of Shoes

Activiteit Bij House of Shoes draait het om Fashion, Family en Fun. 50% van het aanbod bestaat uit kinderschoenen.
Branche Schoenen
Directie Max Krol, Danny Andriesse, Jan Krol en Ruud Krol
Franchising sinds 1982
Type franchise Hard franchise
Aantal franchisevestigingen 18 
Totaal aantal vestigingen 35 
VVO 120-160 m2
Verzorgingsgebied vanaf 25.000 inwoners
Locatie A1-A2
Investering totaal € 320.000,-
Eigen geld 20% van de totale investering
Gemiddelde omzet tussen € 550.000,- en € 750.000,-
Hoofdkantoor Oude Kleefsebaan 119, Berg en Dal
Entreefee geen
Jaarfee 4,5% van de netto gerealiseerde omzet 
Financieringsarrangementen ja
Training Er is een store supportmanager die zowel in het voortraject als in het eerste operationele jaar direct betrokken is bij de begeleiding van de nieuwe franchisenemer en zijn team. Verder wordt de franchisenemer begeleid door de retailmanager.
Lid NFV Ja
Inkoop 85% van de collectie wordt door de franchisegever ingevuld.
E-mail T.deJong@nimco.nl