De onstuimige groei van maaltijdbezorging

Er lijkt geen einde te komen aan de groei van de markt voor bezorgmaaltijden. Dit jaar stijgt de omzet tot boven de 2 miljard euro. De groei vindt allang niet meer alleen plaats binnen de horeca. Maar vooralsnog lopen bekende fastfood- en bezorgketens vooruit op de troepen.

De Nederlandse markt voor bezorgmaaltijden groeit hard. De omzet van de sector steeg van 472 miljoen euro in 2014 naar 1,9 miljard euro eind 2018. De retail- en supermarktbranche kijken begerig naar de bezorgmarkt. Franchiseketens ontkomen er niet aan om na te denken hoe zij bezorgdiensten onderdeel kunnen maken van het businessmodel. Regel je zelf het transport en de bestellingen of sluit je je aan bij een van de maaltijdbezorgdiensten? Op de markt voor bezorgmaaltijden zijn allerlei partijen actief: bezorgketens, onafhankelijke bezorgrestaurants, bezorgplatforms en logistieke dienstverleners die restaurants-zonder-eigen-bezorgers bedienen. 

Buitenshuis

David Pinedo van Spare Rib Express: “Mensen willen meer gemak. Ze bestellen thuis en eten buitenshuis. Dat zie je niet alleen met maaltijdbezorgers, maar ook met het succes van boodschappenbezorgers als Picnic en Hello Fresh. Jumbo en Albert Heijn richten hier ook hun pijlen op, bijvoorbeeld door in de winkel verse maaltijden te bereiden.” Spare Rib Express is spekkoper van de trend. “Van origine zijn we een bezorgconcept. Klanten kopen tijd. Dat is altijd verankerd geweest in ons business concept. “We scoren op genieten, zetten een complete maaltijd voor. Ambachtelijk en dagvers. Veel concurrenten voorzien in het stillen van trek. Een belangrijk verschil met traditionele retail is dat wij van 90% van onze klanten weten wie ze zijn en waar ze van houden.”

Misja Vroom, CEO Nederland en België bij Domino’s heeft het consumentengedrag zien veranderen. “Heb je het over het aanbod, de manier van bestellen en hoe er wordt bezorgd, dan is in korte tijd enorm veel veranderd. Eigenlijk wordt alles wat je maar kunt bedenken tegenwoordig bezorgd. Ook McDonald’s en dat soort grote partijen zijn ermee begonnen.” Domino’s haalt vrijwel de volledige omzet via het onlinekanaal, vertelt Vroom. “Inmiddels komt 95% van de bezorgbestellingen online binnen. Je loopt winkels binnen en denkt ‘wat is het rustig’, terwijl er continue bestellingen binnenkomen op het scherm.”

Vroom is al 25 jaar in verschillende hoedanigheden werkzaam bij Domino’s. “We hebben een voorsprong. Thuisbezorgen zit in ons DNA. Zestig jaar geleden, bij het bedenken van het concept, was al alles gericht op bezorgen.” Met de hang naar gemak vanuit de consument zie je een versnelling, stelt hij vast. “Vijftien jaar geleden gingen we ervan uit dat er ruimte was voor maximaal honderd Domino’s-vestigingen in Nederland. Inmiddels is vestiging nummer driehonderd in zicht en dat gaat nog wel even door.” Met de groei speelt de keten in op de marktontwikkeling. “Thuisbezorgen gaat alleen goed als je dicht bij de klant zit, dus moet je veel vestigingen bouwen.”

Bezorgers

Bij Subway is thuisbezorging vooralsnog een zaak van individuele franchisenemers, vertelt directeur Nederland Menno van der Hoeven. “Op dit moment hebben wij geen landelijke overeenkomst met partijen. Daar komt mogelijk verandering in, maar voor nu hebben individuele franchisenemers zelf hun afspraken.”

Spare Rib Express werkt alleen met eigen bezorgers, stelt Pinedo. De formule heeft ruim 1.500 man rondlopen, waarvan 80 à 90 procent bezorgers. “We willen alles in eigen hand houden, ook de service aan de deur.” Hij sluit samenwerking met externe partijen niet uit voor de toekomst als de krapte op de arbeidsmarkt zich doorzet.

Domino’s heeft rond de 5.000 koeriers rondrijden. De pizzaformule maakt naast het eigen bestelplatform ook gebruik van Thuisbezorgd.nl. “Dat doen we vooral omdat we hebben gemerkt dat er een categorie klanten is die maar één bestelapp wil downloaden. Vanuit dat oogpunt is het verstandig om met zo’n partij in zee te gaan.” De bezorging wordt daarbij verzorgd door de eigen koeriers. “We vinden het belangrijk dat we de kwaliteit van het voedsel en de bezorging zelf in de hand hebben. Op het moment dat je diensten van iemand anders inzet, kun je dat niet waarborgen.”

Domino’s hanteert geen extra kosten bij bestellingen via Thuisbezorgd.nl en via het eigen platform. “Iets meer dan 70% van de omzet wordt bezorgd.” Zo’n 70% van de bestellingen wordt per e-bike afgeleverd, de rest zo veel mogelijk per e-scooter. “Vanaf 2021 moet alle vervoer elektrisch zijn,” aldus Vroom.

Spare Rib Express rekent € 1,50 bezorgkosten. “Het gemiddelde bestelbedrag ligt boven de € 30,00 daarbij valt het bedrag mee.” De bezorgers verplaatsen zich van origine met name per auto. Meestal ligt een vestiging aan de doorgaande weg, op een strategisch punt richting de stad, met parkeerplaatsen.” Inmiddels heeft het concept zich verbreed met nieuwe concepten, zoals een ‘to-go’ in samenwerking met een benzinestation en een ‘fast casual dining’-concept in de stad.

Supermarktketens

Fastfood- en bezorgformules liggen nu nog fier aan kop qua omzet uit maaltijdbezorging, maar concurrentie is onderweg. Onder de naam ‘Allerhande Kookt’ is supermarktketen Albert Heijn begin dit jaar als eerste supermarkt begonnen met maaltijdbezorging, waarbij Thuisbezorgd.nl en Deliveroo de maaltijden rondbrengen. In eerste instantie beperkt de service zich tot Amsterdam-West. IKEA heeft een pilot lopen in Groningen, met koeriers van Thuisbezorgd.nl.

Vroom is niet bang voor de concurrentie vanuit het supermarktsegment. “Je ziet het aantal momenten waarop mensen bestellen toenemen, zoals rond de lunch, waardoor er extra kansen zijn.” Ook Pinedo is vol vertrouwen: “Waar wij hard groeien, moeten supermarkten anticiperen op dit veranderende consumentengedrag. Voorheen draaide het binnen supermarkten vooral om winkeloppervlak, nu is het ‘en-en’: thuisbezorgen en nieuwe concepten om de winkel belangrijker te maken.”

Menselijk aspect

Gevraagd naar een tip voor formules die nog geen bezorgservice hebben, antwoordt Vroom: “Bezint eer je begint. Bezorgen is moeilijker dan je denkt. Het lijkt simpeler dan het is. Uiteindelijk is het hospitality verder weg van je winkel. Wij hebben dat in onze vingers.” Pinedo benadrukt het voordeel van de franchiseformule: “De opstart is volledig gedocumenteerd en gestroomlijnd. Je stapt letterlijk in een rijdende trein.” Bij doorvragen: “Je wilt een maaltijd op tijd afleveren. Het verkeer is steeds meer de bottleneck, vooral in grote steden.”

“Het is hospitality ver weg van je winkel”