Onverminderde ambities New York Pizza

Op weg naar 30 jaar New York Pizza

In 2023, als New York Pizza 30 jaar bestaat, moet de teller op ruim 300 vestigingen staan. De coronacrisis heeft die ambities niet afgeremd. Het gaat de keten voor de wind. Het zorgt voor een dubbel gevoel, stelt oprichter Philippe Vorst. “Je ziet veel ellende om je heen, bij mensen thuis en bij collega’s in de horeca en in de economie.”

“We horen tot de gelukkigen die niet zwaar zijn getroffen door de coronacrisis, maar het smaakt niet goed. Wat is er positief als je gezondheid en vrijheid onder druk staat? De impact op de mensen om je heen is gewoon negatief”, meent Philippe Vorst.

Veiligheid voorop

Bij de eerste lockdownmaatregelen, halverwege maart, speelde naast de onzekerheid vooral de vraag welke maatregelen nodig waren voor de veiligheid van de eigen medewerkers en de klanten. “Veiligheid stond op één, met ‘zero contact’-delivery, er kon alleen nog maar elektronisch worden betaald, de digitale fooi is geïntroduceerd. Juist doordat de franchisenemers veel vragen stelden en wij de antwoorden daarbij zochten, was het een hectische en onzekere tijd. We zijn elke dag vanuit het hoofdkantoor in overleg geweest met onze franchisenemers. De vragen die speelden beantwoorden, dagelijks een nieuwsbrief met alle vragen en antwoorden.”

“De relatie met onze franchisenemers is nog nooit zo goed geweest. Misschien heeft het ermee te maken dat het verdienmodel voor de franchisenemer ook goed is”, constateert Vorst. “Alleen voor de slice-stores in het centrum van Amsterdam, waar je puntenpizza’s kunt halen, is de impact groot. Er zijn geen toeristen, niks. Het waren florissante bedrijven, maar het is nu even kommer en kwel. Dat zal nog wel even duren. We helpen de betreffende franchisenemers bij de onderhandelingen met de huurbazen en ook financieel qua rekeningen.” 

Customer journey

“We hebben dit jaar extra aandacht gegeven aan nieuwe productintroducties door dit thematisch aan te pakken. Bijvoorbeeld de hotdogpizza’s en de BBQ-lijn. Sommige introducties, zoals de hotdogbroodjes, zijn zo goed aangeslagen, dat ze een plek in het vaste assortiment hebben veroverd. We zijn ongelofelijk innoverend bezig, in brede zin.” Dit jaar is de eerste pizzadrive geopend, in Goes, in samenwerking met Dunkin’ Donuts. Binnenkort wordt de eerste winkel in de nieuwe huisstijl opgeleverd. Op digitaal vlak is een gepersonaliseerde ‘customer journey’ geïntroduceerd. “We zijn druk bezig met het versterken van de positie in Nederland”, vertelt Vorst. “De meeste groei komt van binnenuit, maar we staan nog open voor nieuwe franchisenemers. We hebben de komende drie jaar nog een stevige klus. Juist in deze gekke tijden is het een interessante branche om in te beginnen.”

‘Hart voor de zorg’

Virun Dauwan klopte als achttienjarig jochie voor het eerst aan bij New York Pizza om franchisenemer te worden. Iets te snel. “Ik ben daarna gaan werken bij KPN en ING, op de hypotheekafdeling, maar toen ik vijf jaar geleden opnieuw een advertentie tegenkwam, dacht ik: ‘ik waag het erop’. Hij kon starten in Limmen. Eind dit jaar opent zijn tweede vestiging, in Uitgeest. “In de beginjaren was het rennen, maar inmiddels ben ik heel ontspannen. Ik heb een goed team, in principe ben ik niet nodig in de vestiging. Ik heb hard gewerkt voor de volgende stap, in Uitgeest.”

In de coronatijd bedacht hij zijn eigen ‘hart voor de zorg’-actie. “We hebben gratis pizza gegeven aan ambulance- en zorgpersoneel en de brandweer en verzorgingshuizen blij gemaakt.” Hij is heel erg blij met zijn medewerkers, die de regels om besmettingen te voorkomen meteen goed oppakten, maar merkt ook dat de discipline bij klanten langzaamaan weer is verslapt. “In het begin was er veel meer bewust afstand als een bezorger aan de deur kwam. Nu zijn mensen weer geneigd om een praatje te maken. Hierbij is het aan ons om daar goed op in te haken en tevens klantvriendelijk te blijven.”

Hygiënemaatregelen

Casper Zoetmulder is sinds dit voorjaar franchisenemer. Samen met zijn broer Vincent opende hij op 6 april zijn zaak in Valkenswaard. Begin augustus hebben ze de New York Pizza-vestiging in Veldhoven overgenomen. “Oost-Brabant was dé coronabrandhaard. Vanaf dag één hebben we alle coronaregels toegepast. Iedereen werkt met mondkapjes. Het personeel weet niet beter. Het is de normale manier van werken.” Bij de overname van de vestiging in Veldhoven hoefde alleen maar de puntjes op de ‘i’ te worden gezet. “Ik heb iedereen uitgelegd wat de gevolgen zijn als het misgaat. Dat we er alles aan doen om dat te voorkomen.”

‘Geweldig’ is het favoriete woord dat Casper gebruikt als hij het over New York Pizza, het hoofdkantoor of zijn medewerkers heeft. Hij heeft negen jaar voor een concurrerende pizzaketen gewerkt, maar koos uiteindelijk voor New York Pizza. “Ik had meteen een goed gevoel. De communicatie is super. Het is fijn dat het een Nederlands bedrijf is. De lijntjes zijn superkort. Dat is voor mij een belangrijke reden geweest. Ik vind het lekker dat ik als startende ondernemer direct kan bellen met mijn niet altijd even slimme vragen.”

Oprichter Philippe Vorst: “De meeste groei komt van binnenuit, maar we staan nog open voor nieuwe franchisenemers. We hebben de komende drie jaar nog een stevige klus. Juist in deze gekke tijden is het een interessante branche om in te beginnen.”
 

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook