‘Onze klanten zijn de reden dat we bestaan’

Op dit moment zijn er 37 vestigingen van Taco Mundo door het hele land, maar er zijn nog genoeg mogelijkheden om te verdubbelen. Franchisenemer Bram Puyenbroek, eigenaar van Taco Mundo Enschede, vertelt waarom het zo leuk is om een eigen bedrijf te runnen en hoe de samenwerking met de franchisegever verloopt.

De 26-jarige Bram Puyenbroek werkte in zijn tienerjaren al in de maaltijdbezorging en het was altijd zijn ambitie om in de horeca te gaan werken. Hij ging zes jaar geleden aan de slag bij de vestiging van Taco Mundo in Zwolle en kreeg steeds meer verantwoordelijkheden. Toen de eigenaar van de Zwolle-vestiging ook franchisenemer werd van de vestiging in Enschede ging hij daar werken als bedrijfsleider. Ondertussen haalde hij zijn HBO-diploma Ondernemerschap & Retailmanagement en een paar maanden geleden deed zich de mooie kans voor om zelf eigenaar te worden van de Taco Mundo-vestiging in Enschede. ‘Dat leek me een geweldig plan want ik had alle vertrouwen in het merk. Ze zijn immers al sinds 2000 een gevestigde naam in de maaltijdbezorging. Taco Mundo is niet alleen een franchiseformule; het is een familie. Als ik om me heen kijk wat betreft het aanbod van verschillende aanbieders, dan springen wij als Mexicaan er echt bovenuit en dit was voor mij reden dat ik voor Taco Mundo heb gekozen. Elke dag creëren we heerlijke, kleurrijke gerechten met liefde en passie.’  

De eerste vestiging van Taco Mundo is in 2000 geopend door oprichter Tom Filippini in de Eerste Constantijn Huygensstraat in Amsterdam. Hij woonde jarenlang in Latijns-Amerika, waaronder een aantal jaar in Mexico, en daar ontstond zijn liefde voor de Mexicaanse keuken met haar gevarieerde, kleurrijke en smaakvolle gerechten. Het gevarieerde menu bestaat onder andere uit Tacos, Burritos, Quesadillas en Nachos, elk met een verrassende twist! ‘Wat ons onderscheidt zijn de verse, hoogwaardige ingrediënten die we gebruiken,’ zegt Bram. ‘Alles wordt pas bereid nadat het besteld is om de beste kwaliteit en klantervaring te garanderen. Daarnaast staan we bekend als de kleurrijke formule die iedereen in Nederland heerlijk Mexicaans en een goed gevoel wil bezorgen. Bij Taco Mundo staat de klant centraal en willen we onze Amigos elke dag weer verrassen met hun favoriete gerechten.’ De introductie was een succes en er volgden snel vestigingen in steden als Rotterdam, Utrecht en Haarlem. Vandaag de dag zijn er dus 37 Taco Mundo-vestigingen en er zijn ambities om in veel andere steden te starten met franchisenemers. Denk onder andere aan Alkmaar, Den Bosch, Deventer, Hengelo, Leidsche Rijn, Nieuwegein, Oss en Zaandam.

Ondernemen met een succesvolle én bewezen formule

Bram zou het iedereen adviseren om aan de slag te gaan als franchisenemer bij Taco Mundo. ‘Je hebt voldoende ruimte voor je eigen plannen, maar je krijgt toch veel ondersteuning op het gebied van marketing en inkoop. De wisselwerking is perfect.’ Hij legt uit hoe de kennis van de omgeving van de ondernemer en de marketingpower van het hoofdkantoor kunnen samenwerken. ‘Hier in Enschede heb je bijvoorbeeld veel studenten, maar de campus is relatief ver weg van onze vestiging. Het is dus niet handig om heel vaak die kant op te rijden, maar als studenten samen met elkaar bestellen dan is dat wel heel lucratief. Dan regel je dus extra korting voor mensen die een grote order plaatsen.’ Qua marketing heeft Taco Mundo de zaken echt goed op orde in zijn ogen. ‘Ze weten echt alles van de postcodegebieden en zo kun je daar jouw marketingacties op aanpassen.’ 

Ook het contact met de mensen van het servicekantoor is intensief. ‘Je kan altijd mailen of bellen met vragen over inkoop of marketing en krijgt snel antwoord. Het is ook een overzichtelijk bedrijf waar je snel iedereen kent.’ Elke franchisenemer heeft bovendien een ondernemerscoach. ‘Hij is er vaak en stuurt elke week een E-mail met de cijfers en de dingen die we nog kunnen verbeteren.’

"Taco Mundo is niet alleen een franchiseformule; het is een familie."

Gedreven

Bram heeft een duidelijk idee over de perfecte franchise-ondernemer. ‘In mijn ogen is het belangrijk dat je als franchiseondernemer gedreven, vasthoudend en ambitieus bent. Je krijgt energie van ondernemen en ziet altijd kansen. Daarnaast is het cruciaal dat je oog voor detail hebt en goede leidinggevende en organiserende vaardigheden bezit. Niet te vergeten is natuurlijk doorzettingsvermogen, ofwel doorgaan waar anderen stoppen.’ Verder denkt hij dat je een goede klik moet hebben met de Taco Mundo-formule en maaltijdbezorging. ‘Wat ik bij mezelf vooral merk is dat ik plezier heb in het werken en aansturen van jonge mensen en samen met het team elke dag beter te zijn dan gisteren. Tot slot ben ik van mening dat de meest succesvolle Taco Mundo-franchiseondernemers degenen zijn die zo nauwkeurig mogelijk volgens de formulerichtlijnen werken, het gezicht van hun onderneming zijn en ernaar streven "local hero" te zijn in de gemeenschap.’

Bram is nog jong, maar hij heeft een duidelijk beeld over hoe zijn leven er over vijf jaar uitziet. ‘Onze klanten zijn de reden dat we bestaan en daarom zou mijn advies zijn: Ga door waar anderen stoppen, zorg voor een leuke sfeer in je team en behandel elke klant alsof het je eerste is. Met dit recept maak je gegarandeerd een succes van je onderneming.’
 
Wil je net als Bram succesvol je eigen Taco Mundo vestiging runnen? Klik hieronder voor meer informatie en ontdek de mogelijkheden om franchisenemer te worden!