Op zoek naar de verbinding tijdens Onderneem ’t!

De economie trekt aan, het consumentenvertrouwen neemt toe. Net als het vertrouwen om een eigen franchisezaak te starten, zo valt op te maken uit de interesse voor de Franchisebeurs Onderneem ’t! In EXPO Hoevelaken gingen op 6 en 7 april honderden franchisegevers en franchisenemers met elkaar in gesprek. Op zoek naar de klik, naar de verbinding.

“Acht goede leads al”, glundert Robert Sprengers, general manager van Fieldbox. “En dat, terwijl dag twee van de beurs nog maar net is gestart.” Helemaal gek is die concrete interesse in zijn concept overigens niet. Fieldbox sorteert namelijk voor op iets dat de belangstelling heeft van veel bedrijven, namelijk de digitalisering van processen. “Fieldbox is speciaal ontwikkeld voor organisaties met een buitendienst, organisaties met onderhoudsmonteurs, schoonmakers, reparateurs, glazenwassers en koeriers”, legt Sprengers uit. Deze ‘fieldworkers’, zoals hij ze zelf noemt, zijn in bedrijfsauto’s de hele dag onderweg voor opdrachten. “Zij moeten efficiënt en effectief samenwerken met de mensen op kantoor en de klant. Fieldbox werkt dit in de hand.” Fieldbox maakt namelijk papierwerk overbodig, alles wordt gerealiseerd vanuit één omgeving en één systeem dat toegankelijk is via pc, tablet en een smartphone app voor klanten. Zo ontvangen de fieldworkers via het platform werkadressen en wordt een rittenadministratie bijgehouden. “Na het afronden van de opdrachten kunnen klanten direct aftekenen en afrekenen en ze ontvangen direct de werkbon en factuur in hun mailbox”, vertelt Sprengers. 

Vanwege de toenemende vraag start Fieldbox een franchisenetwerk. “We hebben nu mensen in loondienst moeten nemen, maar dat is niet ideaal. We zoeken echte ondernemers, salesgedreven mensen die er alles aan doen om van dit concept in hun regio een succes te maken”, aldus Sprengers. De achtergrond van de franchisenemer is minder van belang, zegt hij verder. “Alle franchisenemers doorlopen namelijk een franchise trainingsprogramma en kunnen vervolgens aan de slag met het concept.” Daarbij ondersteunt Fieldbox de nieuwkomers in de breedte. “Fieldbox helpt je bij het opzetten van je eigen franchiseonderneming en ondersteunt door middel van materialen, systemen, kennis en het voortdurend geven van feedback.” Binnen het model krijgt elke franchisenemer zijn eigen regio, waarbinnen een klantenkring moet worden opgebouwd en onderhouden. “Het verdienmodel? Voor iedere klant krijgt de franchisenemer een doorlopende provisie.”

Geen hype

Fieldbox is een startend franchiseconcept. Dat geldt min of meer ook voor De Pizzabakkers. Geen hype, maar gestage groei is de gedachte achter de uitrol van het concept. De Pizzabakkers heeft eigen vestigingen en twee franchisevestigingen in Amsterdam, Haarlem, Utrecht en Nijmegen. “We willen in drie jaar tijd naar dertig zaken. De grote steden zijn daarbij het speerpunt, meerdere franchisevestigingen per stad is zeker mogelijk. Kijk maar naar Amsterdam, daar hebben wij er vijf. En alle vijf zijn ze succesvol”, aldus oprichtster Siang-Lan Go. Zij benadrukt geen prijsvechter te zijn, zoals er al zoveel concepten zijn in de pizzawereld. “Wij zijn een restaurantconcept, een echt horecaconcept. Wij bezorgen ook niet. Ons concept verbindt, gasten komen hier genieten van lekker eten en drinken.” Naast de ambachtelijke pizza’s, die worden gebakken in de Italiaanse houtovens, belegd met uitsluitend verse ingrediënten die men zo veel mogelijk koopt van ambachtelijke, kleine producenten, biedt het concept gasten namelijk ook bubbels aan. “Wij hebben een frizzante en een spumante op de kaart en we maken er lekkere cocktails van zoals scroppino, hugo en Apérol spritz”, aldus Go. Ondernemers moeten volgens de oprichtster het concept leven. “Wij zoeken franchisenemers die het leuk vinden om gasten in de watten te leggen. Horecaervaring is wel belangrijk, maar het is niet onoverkomelijk als men dit niet heeft. Het is een pre.”

Aan horecaervaring geen gebrek bij beursbezoeker Jeroen Sop. “De informatie die ik op de stand krijg is goed, negen van de tien vragen worden perfect beantwoord. Daar heb ik echt wat aan”, zegt hij. Sop is vanwege zijn achtergrond geïnteresseerd in horecaconcepten. “Ik twijfel nog; ga ik zelf een formule ontwikkelen of sluit ik mij aan bij een franchiseformule?” Om zich te oriënteren heeft Sop onder meer een uitgebreid gesprek gehad op de stand van De Beren. “Zij hebben het echt strak georganiseerd, complimenten hoor. Maar dat feit brengt mij wel aan het twijfelen, ik wil ook wel heel graag echt ondernemen en niet helemaal vastzitten aan een concept. Ik moet de ruimte hebben.” Maar is franchise dan wel het juiste model? “Jazeker, binnen een formule wordt er ook veel voor je geregeld. Dat is fijn, het zorgt ervoor dat ik mij kan focussen op het ondernemen. Bovendien ga ik uit van vertrouwen, dat je elkaar helpt om het beste uit de formule te halen. Voor beide partijen een win-winsituatie. Dat is franchise in mijn ogen.” Toch is Sop er nog niet uit, ook niet na het bezoek aan de beurs Onderneem ’t! “Maar het beursbezoek heeft mij wel geholpen, ik weet namelijk hoe bepaalde formules in de wedstrijd staan.”

Strijdbaar

Bij Ladage zijn ze strijdbaar, gaan ze de wedstrijd samen met franchisenemers graag aan als het gaat om het nieuwe concept BRAM’S Gourmet Frites. De ambities liegen er namelijk niet om; honderd locaties over vijf jaar. “Het vinden van geschikte franchisenemers is best een uitdaging. Vandaar onze aanwezigheid hier”, erkent directeur Rocco Ladage. In een zeecontainer, die is omgebouwd tot flexibele foodunit, gaat hij in gesprek met de diverse geïnteresseerden. Naast frites van aardappelen met schil en stoofvlees volgens receptuur van Herman den Blijker zijn deze zeecontainers namelijk de kern van het concept. Franchisenemers die een BRAM’S willen beginnen, krijgen de container kant-en-klaar opgeleverd op locatie, vertelt Ladage. “De zeecontainers zorgen voor flexibiliteit, bovendien is vanwege de compacte omvang een locatie zo gevonden. Ook gaan de containers gepaard met lage opstartkosten. Locaties die eerst niet rendabel genoeg waren of seizoensgebonden plekken zijn op deze manier wél interessant.” Op de beurs heeft het concept aan aandacht geen gebrek. Ladage: “Managers die met een goede regeling zijn vertrokken bij een bank, zelfs een Rituals-ondernemer; we hebben ze hier allemaal al gezien. Dat is interessant, dergelijke mensen zoeken wij. Managers die het leuk vinden om een team aan te sturen en die ook de drang hebben om meerdere zaken te openen.”

Ook bij SNS de mogelijkheid om meerdere vestigingen te openen en/of over te nemen als franchisenemer. En ook daar worden managementkwaliteiten gevraagd. “Onze franchisenemers zijn zowel juridisch als economisch zelfstandig en eindverantwoordelijk voor de eigen business. Men geeft leiding aan het eigen team van klant- en financieel adviseurs. Zij zijn bij hen in dienst en moeten kunnen rekenen op de coachende en inspirerende managementstijlen van de franchisenemer”, vertelt formulemanager Rene Kerst van SNS Advies. Ondernemers die bij SNS aan de slag willen moeten best een heel traject afleggen, erkent hij. “Daarnaast speelt ervaring een rol, evenals opleiding en de behaalde diploma’s. Het franchisenemerschap bij SNS is dus niet voor iedereen weggelegd.” Ook op Onderneem ’t! heeft Kerst al enige mensen moeten teleurstellen. “Wij zoeken zogezegd stevige kandidaten. Mensen die kunnen aansturen, gemiddeld heb je toch al gauw zo’n vijf tot tien mensen onder je.” Maar dat betekent volgens Kerst niet dat men alleen maar aan het managen is. “Nee, een hands-on mentaliteit is erg belangrijk. Wij zoeken meewerkende voormannen en –vrouwen. Of we die al hebben ontmoet hier op de beursvloer? Ja. Mensen komen over het algemeen heel gericht naar ons toe. Ze hebben zich van tevoren goed voorbereid, weten dat wij hier staan en stellen de juiste vragen om ook gevoel te krijgen bij ons en ons concept.” 

Die ervaring heeft ook algemeen directeur Peter de Boer van Schoolfruit.nu. “Wat wij zoeken? Ondernemende mensen die in een groot team willen werken en een goede en gezonde boterham willen verdienen aan een formule die er toe doet. Franchisenemers die affiniteit hebben met onderwijs, relatiebeheer en gezonde voeding.” In september starten meerdere franchisenemers met het schoolfruitconcept in hun regio. De instapfee is € 10.000. “Wat men daarvoor krijgt? Sales training, het concept, exclusiviteit in de eigen regio, verkooptools en veel warme leads”, aldus De Boer. Maar bovenal een goedlopende organisatie die al meer dan 10 jaar ervaring heeft op het gebied van inkoop, organisatie en distributie van verswaren in de vorm van groente en fruit, stelt hij. 

Het kriebelt

Doppio Espresso en Kaldi Koffie en Thee zijn concepten die al langer franchisen en op veel plekken breed worden omarmd door de consumenten. Het zijn om die redenen concepten die de interesse hebben van beursbezoeker Shanti Holdinga. Zij is op Onderneem ’t! “Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan, het ondernemen zit gewoon in haar genen. Ik wil in de koffie.” De beurs Onderneem ’t! is dan de ideale marktplaats voor haar met meer dan vijftig formules die er zich presenteren. “Ik heb zelf jarenlang in een koffiezaak gestaan, super leuk. Nu wil ik graag iets voor mij zelf beginnen.” De stands van zowel Doppio als Kaldi zijn bezocht. “De ontvangst op beide stands van zowel Doppio als Kaldi was hartelijk”, vertelt Holdinga. “Bij Doppio keken ze echter wat meer de kat uit de boom. Zo van, zijn dit  wel echt geïnteresseerde mensen. Dat deden ze bij Kaldi beter, daar kreeg ik gelijk de juiste informatie.” Maar de informatie was dan misschien wel beter bij Kaldi, de koffie was beter bij Doppio, stelt Holdinga. “Ja, dat is toch wel een dilemma. Ik denk er nog maar even over na de komende dagen.”       

‘Retailen is een way of life’

Het ‘nieuwe’ Mitra presenteerde zich ook op Onderneem ’t! De reden is tweeledig, vertelt  franchisebegeleider Patrick Koerhuis. 

“Wij zijn een nieuwe, frisse weg ingeslagen na het faillissement van de moedermaatschappij begin 2016. Dat brengen wij hier nadrukkelijk voor het voetlicht met bijvoorbeeld ons nieuwe winkelconcept. Dit winkelconcept is te bewonderen in onze testwinkel in Duiven.” Ook worden nieuwe franchisenemers geworven op de beurs. Koerhuis: “Mitra-ondernemers zijn gepassioneerde ondernemers, ondernemers die een passie hebben met dranken. Wij zeggen weleens: retailen is een way of life. Onze franchisenemers zijn dan ook echt ondernemers. Mitra combineert bijvoorbeeld meer en meer dranken met food, de ondernemer is hiervoor verantwoordelijk.” Er is veel speelruimte binnen de formule, laat Koerhuis weten. “Er zijn kaders vastgesteld, zo is de uitstraling overal hetzelfde. Maar dat neemt niet weg dat ondernemers bij Mitra echt wel goed hun passie en enthousiasme kwijt kunnen. Wij zijn op zoek naar verhalenvertellers, naar ondernemers die tijd nemen voor de klanten en alles weten over onze producten”, zegt de franchisebegeleider. Hij heeft tijdens de beurs al diverse goede kandidaten gesproken. “Het is onze eerste keer, maar het is een zeer geslaagde beurs. Nu al. Ik verwacht de komende weken via vervolggesprekken ondernemers aan de formule te kunnen binden.”

Nieuwkomer: StumpBusters

Opvallende aanwezige op de beurs Onderneem ‘t! was StumpBusters. Dit concept komt uit Engeland en probeert via de beursdeelname vaste voet op Nederlandse bodem te krijgen. “StumpBusters verwijdert boomstronken. Hierbij maken wij gebruik van geavanceerde werktuigen die boomstronken probleemloos verwijderen en vermalen tot houtsnippers”, vertelt franchisegever Darren Taylor. Een kind kan de was doen, stelt hij. “Je hoeft echt geen groene vingers te hebben of heel technisch onderlegd te zijn. Dat maak ik de bezoekers van onze stand ook duidelijk. Salesgedreven, een goede motivatie, een liefde voor frisse lucht en interesse om deel uit te maken van een team dat nationaal opereert is het allerbelangrijkste voor succes met dit concept.” StumpBusters hanteert een instapfee van € 40.000 en maandelijkse fee van € 400. Taylor: “Hiermee zijn wij toegankelijk voor een flinke groep potentiële ondernemers, zo maak ik op uit de reacties hier op de beurs. Ik verwacht daarom dat wij snel in Nederland op veel plekken actief zijn met ons concept.”

Lees meer over: