Recruiters selecteerden in 2017 meer dan 40 franchisenemers

"Een groot voordeel van onze rol is dat wij een onafhankelijk oordeel kunnen geven over kandidaten. Daarnaast beschikken we over een database waar zich jaarlijks 8.000 mensen inschrijven die franchisenemer willen worden. En: wij kunnen snel het eerste contact leggen.”

Voor Ferdinand Molenaar, recruitment consultant bij Koelewijn & Partners, is het duidelijk: een franchisegever kan grote voordelen behalen met het inschakelen van een professionele recruiter. Molenaar werkt onder meer samen met Valérie Bakker en Janine van den Eshof voor binnen- en buitenlandse franchisegevers die zoeken naar nieuwe franchisenemers.

"Wij inventariseren altijd eerst: wat verkoopt of biedt de franchisegever en welk budget heeft hij beschikbaar voor de werving van franchisenemers", vertelt Ferdinand. "Vervolgens geven we een voorzet voor de werving. We hebben meer dan vijftig kanalen waaruit we kunnen kiezen. Denk aan social media, online, gedrukte media en ons eigen netwerk.”

Actief of afwachtend

Als de eerste contacten op gang komen, verzorgt Ferdinand met zijn collega's Valérie en Janine de afhandeling. "Binnen 24 uur leggen we contact. In het eerste gesprek letten we op hard en soft skills", zegt Valérie. "Wat kan de betrokkene, maar ook: hoe komt hij of zij over?" 

Om één franchisenemer aan te sluiten, gaat Ferdinand met zijn team gemiddeld achter honderd mensen aan die blijk geven van hun interesse. Met een groot deel daarvan voeren ze een telefoongesprek. De interessantste kandidaten nodigen ze uit voor een wervingsgesprek van een uur. Valérie: "De beste daarvan stellen we voor aan de franchisegever.”

Zelf doen?

Waarom zou een franchisegever de werving en selectie niet zelf ter hand nemen? Ferdinand: "Ik heb nu zeven jaar ervaring in dit werk. Ik zie dat franchisegevers soms franchisenemers aansluiten die ze uit hun eigen netwerk kennen. Ze kijken elkaar eens diep in de ogen en de overeenkomst is een feit. Het is moeilijk om een bevriende relatie af te wijzen of kritisch te bevragen omdat je twijfelt aan bepaalde vaardigheden. Bovendien wil je als (startende) franchisegever vaak graag groeien. Vanwege je enthousiasme, of de voorinvesteringen die je hebt gedaan. Maar haast is een slechte raadgever en een absolute valkuil voor veel franchisegevers. Wij geven een onafhankelijk oordeel.”

Relatie belangrijk

"Wij nemen snel contact op en we informeren de kandidaat ook uitgebreid over het bedrijf", vertelt hij. "Als franchisegever laat je daarmee zien: wij vinden de relatie met onze franchisenemers belangrijk. Bij franchise draait het toch vaak om uitbreiding van het aantal franchisenemers. Werving en selectie van goede kandidaten is de levensader van je organisatie. Maak daar geen sluitpost van!"

Crowdfunding

Als de juiste kandidaat gekozen is, kan Koelewijn & Partners ook bemiddelen als er financiering nodig is. "We hebben goede contacten met banken en crowdfundingplatforms", vertelt Ferdinand Molenaar. "Dit jaar hebben we al voor 25 franchisenemers de financiering verzorgd."

'Betrokkenheid Koelewijn & Partners gaf mij vertrouwen'

Je goed voelen in een gezond lijf: wie wil dat niet? Danny Put (27) biedt sinds vorig jaar mensen de gelegenheid hierin persoonlijk begeleid te worden. 

Danny is franchisenemer geworden in Apeldoorn bij Personal Fitness Nederland (PFN). Met succes. Onlangs opende hij een tweede vestiging in Deventer, volgend jaar hoopt hij zijn derde studio te openen in Zutphen.

Hij werd geselecteerd door de recruitment afdeling van Koelewijn & Partners. De betrokkenheid van een derde partij gaf hem extra vertrouwen in de aanpak van PFN, vertelt hij. "Via Facebook had iemand mij getagd in een bericht van PFN. Dat vertrouw ik dan nooit onmiddellijk, maar later zag ik nog een keer een bericht en toen besloot ik contact te zoeken. Ik vond het geruststellend dat Koelewijn & Partners erbij betrokken was. Tijdens het selectiegesprek was ik zenuwachtig, het lijkt een beetje op een sollicitatiegesprek. De benadering was zakelijk. Toen ik eenmaal met de mensen van Personal Fitness Nederland in contact was, gaf dat gelijk een ander gevoel. De communicatie verliep overigens heel vlot." 

Koelewijn & Partners hielp hem later ook bij de financiering. Danny: "Ik heb met hen een ondernemingsplan en een financieel plan gemaakt, zij hebben dat gepitcht bij een crowdfundingsplatform. Binnen een half uur was de financiering gevuld! En het gaat heel goed nu."

Simon Lévelt: al 21 jaar klant bij Koelewijn & Partners

"Mensen hebben soms een romantisch beeld van ons bedrijf", zegt directeur Mikkel Levelt van het eeuwenoude koffie- en theebedrijf Simon Lévelt. "Bij ons gaan ze een avontuur aan voor minimaal tien jaar. Als je zelf gaat selecteren, komt er veel op je af. Daarom schakelen we al 21 jaar Koelewijn & Partners in voor de selectie van franchisenemers.”

Mikkel Levelt noemt als pluspunt dat Koelewijn & Partners een eigen database kan raadplegen. "Daarin zitten mensen die soms al eerder blijk gegeven hebben van belangstelling om ondernemer bij ons te worden. We willen dat de eventuele nieuwe franchisenemer goed nadenkt over de stap die hij of zij zet. Koelewijn & Partners doet de eerste selectie. Ze gaan na of de betrokkene ondernemersvaardigheden en initiatief heeft en ervaring met retail. Ook onderzoeken ze of de persoon sociaal vaardig is en welke drijfveren hij of zij heeft. 

Het is fijn als die eerste selectie al gedaan is voor mensen bij ons komen. Wij hebben daarna nog een heel traject met kennismaking, stagedagen en aan het eind een assessment. De gesprekken bij ons doe ik samen met een collega. Prettig is dat Koelewijn & Partners de kandidaten meteen stimuleert een bedrijfsplan te gaan schrijven. Dat krijgen wij toegestuurd voor we in gesprek gaan. Dat helpt beide partijen om na te gaan of we bij elkaar passen.”

Auke Schouwstra Auke Schouwstra
Redacteur
Bekijk ook

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.