Samenwerken als sleutel tot succes bij Family

FHC Formulebeheer staat voor succesvolle franchiseformules in Fastfood, Horeca en Catering. De basis voor het succes, zoals bij de formule Family, ligt in het woord samen. Samen werken franchisegever en franchisenemer aan groei. Dit wordt duidelijk uit een gesprek met directeur en franchisegever Ralph Markwat van FHC en Family-franchisenemer Reinard van Baak.

“Ik zou die frietzakjes toch net even ergens anders neerleggen, niet op de bakwand. Dat is niet mooi voor de foto”, zegt Markwat, terwijl hij eigenhandig de counter stileert. De fotograaf van Franchise+ maakt de foto. “Laat ‘s zien! Wauw, gaaf.” Markwat is oprecht trots op de nieuwe Family in Apeldoorn. Hij geeft Van Baak een tik op de schouder. “Mooi dit, hè.” Het is hoe Markwat is. Hij is begaan met de winkels van ‘zijn’ franchisenemers. “Gaat het goed met hen, dan gaat het ook goed met ons”, verklaart de directeur van FHC Formulebeheer. En het gaat goed. “We hebben de wind in de zeilen. De horecamarkt als geheel groeide het afgelopen jaar fors. Belangrijke uitschieters daarbinnen waren de zaken in de fastcasual hoek. Met Family zitten we in die hoek, we zijn dan ook harder gegroeid dan de markt”, vertelt Markwat.

Samen genieten

Family is de franchiseformule van FHC met de kernwaarden kwaliteit en gemak. Het is een laagdrempelig concept waar alles draait om samen genieten. Warme kleuren, lekkere stoelen en goed eten. Dat is Family in een notendop. “Gasten zitten hier al snel drie kwartier en eten een lekkere maaltijd. Vaak samen”, vertelt Van Baak. Ondertussen lopen er twee jonge meiden de zaak binnen. Ze gaan zitten, nemen iets te drinken, bestellen een salade en na ruim een half uur vertrekken ze weer. “Family is geen traditionele cafetaria waar mensen vooral hun friet en snacks afhalen. Wij zijn een ontmoetingsplek, een plek waar je gezellig even zit. Gisteren nog zat hier een groep van tien man aan de stamtafel.

De gemiddelde besteding? Ruim tien euro per persoon”, glundert Van Baak. Markwat vult hem aan: “Zo’n 50 procent van de gasten van Family blijft er eten en als ze hier zijn dan willen we ze boven verwachting huisvesten met goede gerechten, een goede sfeer en veel service.” Voor dat laatste is de ondernemer en het team medewerkers doorslaggevend, weet Markwat. “De factor mens is in de horeca van onschatbare waarde, vooral voor formules waar gastvrijheid centraal staat. Zoals bij Family. Onze mensen stralen daarom geluk uit en ontvangen gasten met een gulle lach.” En dat is iets dat niet is aangeleerd, verzekert Markwat. “Gastvrijheid zit in het dna van de mensen die bij Family actief zijn. Wat wel door ons wordt aangeleerd zijn productkennis en bereidingstechnieken, maar ook overvalpreventie, HACCP- en BHV-trainingen.” FHC heeft hiervoor een speciaal trainingscentrum in het eigen hoofdkantoor. “Hier gaan we samen met franchisenemers en hun medewerkers aan de slag; leuk en leerzaam”, aldus Markwat. 

Trendtour

Maar het hoofdkantoor van FHC in Nieuw-Vennep is niet de enige plek waar de franchisegever zijn franchisenemers met regelmaat ontmoet. Dat gebeurt ook tijdens de diverse trendtours die FHC initieert. “Binnenkort gaan we naar New York, samen met zo’n 60 franchisenemers, fabrikanten en grossiers. Hoe gaaf is dat? We zien de mooiste concepten, ontmoeten inspirerende mensen en spotten de belangrijkste foodtrends. Maar bovenal: we zien elkaar eens in een andere setting. Lekker ontspannen, samen gaan we op zoek naar frisse ideeën die we in onze eigen praktijk kunnen toepassen”, vertelt Markwat. Hij is trots op het feit dat er maar liefst zestig mensen deelnemen aan de trendtour. “Het kost de deelnemers al snel enkele duizenden euro’s. En toch gaan ze mee, omdat ze de meerwaarde ervan inzien.” De grote groep deelnemers is volgens Markwat ook te danken aan de goede ‘vibe’ bij FHC en de franchiseformules. “We doen het samen. Samen werken we aan succesvolle formules. De franchisenemer staat dagelijks met zijn team in de zaak en moet optimaal presteren. Wij zijn er voor om die ondernemer ook optimaal te laten presenteren. We ondersteunen hem of haar in de breedte.”

Zo heeft FHC Formulebeheer een breed scala aan diensten en producten voor franchisenemers beschikbaar. Een belangrijk aspect is bijvoorbeeld de marketingondersteuning. Via landelijke consumentenmarketing wordt méér omzet gegenereerd voor de formuleondernemers. De marketingmedewerkers van de formule-organisatie ontwikkelen creatieve en effectieve reclamemiddelen. Markwat: “We hebben een eigen drukkerij waar de marketingmaterialen worden vervaardigd. Dat heeft als groot voordeel dat we snel kunnen schakelen en dat we specifiek folders kunnen maken afgestemd op het assortiment en de doelgroep van één specifieke ondernemer. En in het marketingteam zit ook een specialist op het gebied van online media. Zij maakt voor ondernemers social media posts, een eigen website of een bedrijfsfilmpje dat online kan worden gepost.”

Formulecoach

Dat het FHC en de Family-formule voor de wind gaat is voor een belangrijk deel ook te danken aan de formulecoaches. Deze coaches bezoeken de vestigingen zo’n vijftien keer per jaar en geven de ondernemers ondersteuning en begeleiding op maat. “We zitten echt samen aan tafel, met de boeken open. Hoe ontwikkelt de omzet zich in relatie tot de kosten? We maken bijvoorbeeld samen een berekening van de omzet per gewerkt uur. Gelukkig is dat bij mij met € 42,- dik in orde. Maar zou dat niet zo zijn, dan kijken we hoe we het beter kunnen doen en het rendement kunnen opkrikken met bijvoorbeeld een beter personeelsmanagement”, aldus Van Baak. En aangezien FHC voor een belangrijk deel van de ondernemers ook de administratie verzorgt, worden cijfers ook vergeleken met andere vestigingen. “Ook dat is een fantastisch stuurmiddel; waar steek je boven het gemiddelde uit en waar kan het beter. Het geeft mij belangrijke inzichten waar ik mee aan de slag kan”, aldus Van Baak. De nauwe samenwerking tussen franchisegever en franchisenemer zorgt ervoor dat FHC Family-ondernemers lang aan zich weet te binden. “Ondernemers zijn over het algemeen loyaal aan ons, vaak langer dan tien jaar. We zijn namelijk geen club die alleen de inkoop regelt, we creëren op allerlei vlakken waarde.” ‘Zo’n 50 procent van de gasten van Family blijft er eten en als ze hier zijn dan willen we ze boven verwachting huisvesten.’

‘Een gelijkwaardige partner in crime’

De Family van Reinard van Baak opende een jaar geleden. De zaak meet 200 vierkante meter is gelegen in nieuwbouwwijk Zuidbroek, waar zo’n 9.000 mensen wonen. Hieronder vallen veel jonge gezinnen en tweeverdieners. “De reden dat ik voor Family heb gekozen? De formule past hier gewoon. Het is een moderne formule met een assortiment dat net even iets meer biedt dan een traditionele cafetaria. Bovendien kunnen gasten hier ook gewoon even lekker zitten. Het interieur is sfeervol en daardoor uitnodigend.” De franchisenemer realiseert dan ook zo’n 50 procent van de omzet met gasten die er blijven eten. De andere 50 procent is afkomstig van afhaal- en bezorgklanten. “Met name bezorging groeit. Zeker in deze wijk met veel tweeverdieners vinden mensen het gemakkelijk dat het eten aan huis wordt bezorgd”, zegt Van Baak. Ook bezorgt de Family dagelijks diverse vers belegde broodjes bij bedrijven in de omgeving. Het stemt Van Baak om die reden naar tevredenheid dat FHC hem daarin vol ondersteunt met een eigentijds bestelplatform. “Ook de kassa’s zijn er op ingesteld, ideaal.” En in de doorontwikkeling van het platform wordt nauw samengewerkt met de ondernemers. “Dit, de bedrijfscoach, de marketing; alles samen geeft mij het gevoel dat FHC net als ik alles op alles zet om het optimale uit mijn zaak te halen. Ik ben voor hen niet het middel om omzet te genereren.”

FHC Formulebeheer

Behalve de twee cafetariaformules, Family en Foodmaster, beheert FHC Formulebeheer ook twee cateringconcepten. TGTHR (lees together) is de nieuwe loot aan de stam. Deze formule is ontwikkeld in eigen beheer en in eerste instantie specifiek bedoeld voor het ROC van Amsterdam. Met Vital4Skool richt FHC zich juist op het voortgezet onderwijs. Die formule heeft zich al ruimschoots bewezen, met inmiddels 32 vestigingen die worden gerund door in totaal acht franchisenemers. In totaal heeft FHC 133 franchisevestigingen. De formulebeheerder ziet mogelijkheden voor groei, vooral met de formule Family.