Straetus Incasso denkt vanuit franchisenemer

Franchisenemers van Straetus Incasso doen sinds begin dit jaar zaken met twee ervaringsdeskundigen. Crijn Janssen en Dennis Kuipers over hun stap van franchisenemer naar franchisegever en hun ambities. “Wij willen een incassoautoriteit in Nederland worden.”

Straetus Incasso is sinds 2009 een franchiseformule. In dat jaar startte Crijn Janssen ook als franchisenemer in de Achterhoek. Ruim drie jaar runde hij deze vestiging en deed daar veel ideeën op. Die wil hij nu, als franchisegever, ten uitvoer brengen. Zoals het uitrollen van aanvullende diensten, waaronder debiteurenbeheer. “Wij willen de klanten ontzorgen vanaf het moment dat de factuur verstuurd wordt. En zelfs dat willen we voor ze doen”, vult compagnon Dennis Kuipers aan. Na jarenlange ervaring in de incassobranche begon hij in 2010 als franchisenemer van een vestiging van Straetus Incasso in Kampen. “Wij zijn ervaringsdeskundigen en kunnen daardoor meevoelen waar de franchisenemer tegenaan loopt.” Janssen: “Wij denken vanuit de franchisenemer.” In januari 2013 namen ze de formule in Nederland over. Het hoofdkantoor verhuisde daarmee van Amsterdam naar Kampen.

Kredietinformatie leveren zij eveneens, debiteurenbeheer komt eraan maar de corebusiness blijft incasso. Daarbij hanteren zij drie kernwaarden: persoonlijkheid, transparantie en klantvriendelijkheid. “Wij hebben regionale kantoren waardoor er nauw contact is met de opdrachtgever en debiteur”, licht Kuipers toe. “Wij staan echt voor klantvriendelijk incasseren, niet zachtaardig maar wel netjes en oplossingsgericht.” Problemen moeten samen opgelost worden, benadrukt Janssen. “Waar nodig formuleert een franchisenemer in overleg met de klant het voorstel. Dat legt hij voor aan de debiteur tijdens een huisbezoek. Bij zakelijke klanten gaan we overdag langs, bij particulieren gebeurt dit meestal ’s avonds. Vanwege onze benadering zijn al veel debiteuren opdrachtgever geworden.”

Commerciële ervaring

Als franchisegever is hun rol in de organisatie natuurlijk veranderd. “Wij ondersteunen nu de franchisenemers actief bij hun verkoop en administratie. En inhoudelijk bij de dossiers.” De website wordt klaargemaakt voor de toekomst door een gerenommeerd kantoor. Zo komt er op termijn een live-chat functie om klanten en debiteuren nog beter te helpen. “Wij willen ons nu profileren en een incassoautoriteit in Nederland worden.” Er wordt het nodige verwacht van de franchisenemers: hard werken en een stapje extra doen. Geen negen-tot-vijf- mentaliteit. “Wij hebben de lat qua aannameprocedure dan ook hoog gelegd. Wij willen gedreven ondernemers met eenzelfde visie en kracht die wij hebben. Commerciële ervaring en het kunnen samenwerken zijn daarbij zeer belangrijk.”

De twintigste vestiging is dit voorjaar geopend in Waalwijk. Maar er zijn nog meer op te vullen ‘witte vlekjes’, zoals in Limburg. Met dertig vestigingen moet een landelijke dekking worden gehaald. Dat geeft grote voordelen voor de regionale franchisenemers. “De landelijke accounts worden ondergebracht bij de verschillende vestigingen. En er zijn altijd collega’s voor ruggespraak. Zo bundel je de krachten.”

+