Taco Mundo groeit gestaag door

Hij weet waar hij over praat wanneer hij franchisenemers bezoekt en van advies voorziet. Want Tom Filippini heeft de formule zelf opgezet en twee jaar lang, zeven dagen in de week, de eerste vestiging opgebouwd en aangestuurd. De oprichter van Taco Mundo over het momentum van zijn formule. 

Tijdens zijn werk als expat in verschillende landen in Latijns-Amerika, maakte Filippini kennis met de populariteit van de Mexicaanse keuken, ook in de Verenigde Staten. Hij was ervan overtuigd dat Nederland ook klaar was voor ‘een gevarieerd en gezond alternatief voor het bestaande fastfood’ en keerde medio 2000 terug om samen met een Mexicaanse topkok het concept Taco Mundo in de markt te zetten. Een half jaar later opende hij zijn eerste vestiging aan de 1e Constantijn Huygensstraat in Amsterdam. De Chinees en de pizzeria in de hoofdstad hadden er een concurrent op de bezorgmarkt bij gekregen. Het was altijd zijn bedoeling om met franchise te starten, maar allereerst wilde hij de formule optimaliseren. In 2005, met vier vestigingen in eigen beheer, achtte hij de tijd rijp om over te gaan op franchise. 

Volwassen fase

De eerste franchisevestiging werd geopend in Haarlem en de jaren daarna werden de eigen restaurants ook aan franchisenemers verkocht. Filippini: “Ik geloof heel erg in de kracht van het ondernemerschap. Juist de ondernemer kan succes behalen door commitment, doorzettingsvermogen en ambitie.”

Hij zag zijn overtuiging bevestigd door de resultaten. De overgenomen eigen vestigingen groeiden met 30 tot 40 procent na overname onder de vleugels van de ondernemers. “Maar een franchisevestiging is niet in één dag opgebouwd, het is heel hard werken en veel uren maken. Zeker de eerste paar jaar.”

Hij acht de tijd nu rijp voor een groeispurt. Want na ruim tien jaar franchise ziet hij de formule in een  volwassen fase verkeren: ondernemers, die inmiddels jarenlange ervaring hebben opgedaan, zijn toe aan een tweede vestiging. En medewerkers worden franchisenemers. Zo startten twee oud-werknemers van de vestiging in Utrecht met succes een eigen franchisevestiging in Amersfoort. Ondertussen zijn de ondersteuning voor de franchisenemers en de automatisering sterk doorontwikkeld. “We kunnen bijvoorbeeld alles meten en inzichtelijk maken in de keten van bestellen tot en met bezorgen.”

Onlangs opende de eenentwintigste vestiging en de verwachting is 2017 af te sluiten met 25 tot 30 restaurants, met name in grote steden waar de formule nog niet is gevestigd. Filippini schat in dat er ruimte is voor omstreeks 50 vestigingen in Nederland en waarschijnlijk nog meer wanneer er ook in kleinere steden bezorgrestaurants worden geopend. Ook een stap naar het buitenland wordt overwogen. De core-business is nu bezorging, maar hij sluit een ander format in de toekomst niet uit.

Clean label

Innovatie is voor hem een voorwaarde voor toekomstbestendigheid. Zo wordt er continu gesleuteld aan het assortiment en aan de recepten. Dat doet hij samen met chef-kok ‘Don Gustavo’. Het aanbod aan tacos, burritos en quesadillas is daardoor sterk uitgebreid en heeft gezelschap gekregen van onder meer enchiladas en de Mexicaanse hamburger. En er wordt hard gewerkt aan het ‘clean label’, voor producten zonder ongezonde toevoegingen. Maar ook in de marketing, operatie en de IT staat innovatie centraal. 

De voortdurende innovatie is volgens hem de enige manier om marktleider te blijven in het Mexicaanse segment. Want Taco Mundo heeft de populariteit van Mexicaans eten in Nederland zodanig vergroot dat er ondertussen enkele concurrenten zijn. Zo opende het Amerikaanse Taco Bell onlangs een eerste vestiging in Eindhoven. Filippini juicht die ontwikkeling toe. “In onze vestiging in Eindhoven werd het meteen veel drukker.”

Extra check

Hij zoekt franchisenemers voor de lange termijn en gaat bij de selectie dan ook zorgvuldig te werk. In het aanlooptraject van een half jaar draait de kandidaat onder meer mee in vestigingen, ondergaat verschillende testen en moet een goed ondernemingsplan schrijven. Naast het eigen vermogen van 40.000 euro moet er circa 80.000 euro geleend worden voor de eerste investering. Dat laatste verloopt soepel. “Ook tijdens de crisis werden de financieringen steeds goedgekeurd. Dat betekent dat de ondernemer in spe een degelijk plan voorlegt. Wij zien de bank als een extra check. Daarnaast werken we met één administratiekantoor dat al onze vestigingen bedient. Zij zijn met ons meegegroeid en zijn van grote toegevoegde waarde voor onze ondernemers.”

Tom Filippini ziet de groei op de bezorgmarkt nog wel even doorgaan. “Want jonge mensen koken gemiddeld nog zo’n twee tot drie keer per week. Verder kiezen ze uit verschillende segmenten: uit eten, afhalen, bezorgen.” De toenemende concurrentie baart hem geen zorgen. “Er zijn veel toetreders op de bezorgmarkt maar het is nog niet zo eenvoudig om het goed te doen.” Naast de eigen website en de app is Thuisbezorgd.nl een belangrijk kanaal voor Taco Mundo. Andere samenwerkingen acht hij in de toekomst goed mogelijk.

Azdin El Kabir: “Verschil maken met goed team”

Hij heeft op 11 mei dit jaar zijn tweede vestiging van Taco Mundo geopend, in winkelcentrum Mosveld in Amsterdam Noord. “Dat ging hartstikke goed”, vertelt Azdin El Kabir (29) daags na de opening. “De mensen reageren heel enthousiast. Ze zijn blij dat er weer iets nieuws is tussen alle pizzeria’s en dönerzaken.”
Anderhalf jaar geleden begon hij als franchisenemer toen hij de eerste vestiging van de formule overnam, die in de 1e Constantijn Huygenstraat. Daarvoor had hij twaalf jaar ervaring opgedaan bij Burger King, waarin hij leiding gaf aan meerdere vestigingen.

“De bezorgmarkt groeit enorm en die potentie wil ik benutten”, motiveert hij zijn stap. “Daarnaast geloof ik in het frisse en unieke concept van Taco Mundo waarin je bovendien als ondernemer je steentje kunt bijdragen.”

Het bouwen aan een hecht team met de juiste mensen in een prettige werksfeer, noemt hij een sterk punt van hem. “Daarmee kun je het verschil maken.” Hij is nog lang niet klaar. Zodra ook in zijn tweede zaak zijn team stabiel genoeg is om alleen te draaien, zet hij zijn zinnen op de volgende vestiging.