Taco Mundo en Lekkerland content over samenwerking 

Ruim twintig jaar geleden richtte Tom Filippini Taco Mundo op, geïnspireerd en gepassioneerd geraakt door streetfood in Mexico. Intussen heeft de formule 32 vestigingen in Nederland en is marktleider in de bezorging van Mexicaans eten. De samenwerking met leverancier Lekkerland markeert een nieuwe ontwikkelingsfase.

Die ontwikkelingen gaan hard en niet alleen wat betreft groei van het aantal vestigingen. De formule wordt almaar milieubewuster en gezonder. Met elektrische brommers en fietsen worden de gerechten bezorgd, een derde van het menu is vegetarisch en er wordt gewerkt volgens het clean label. Zo worden er alleen verse ingrediënten en minder zout gebruikt.

De afgelopen jaren groeide Taco Mundo met vijf vestigingen per jaar. Binnen drie jaar wil de formule het aantal vestigingen verdubbelen naar ruim zestig. Om die versnelde groei te faciliteren kwam logistiek dienstverlener Lekkerland in beeld. “We zochten een partner met een goede landelijke dekking en een fijnmazige distributie”, licht operations manager Just van der Horst van Taco Mundo toe. Op 1 maart vorig jaar startte de samenwerking, in de aanloop naar de coronacrisis. Dat was geen rustige opstartfase, herinnert hij zich. “Lekkerland moest direct de flexibiliteit tonen die Taco Mundo nodig had. En dat hebben ze goed gedaan.”

Proactief voorraadbeheer

Zo konden vertragingen in leveringen worden opgevangen door proactief voorraadbeheer. ‘’Daarbij vinden wij de rapportages van Lekkerland heel ondersteunend. Waardoor wij extra controle hebben op het voorraadbeheer en dan met name op de Taco Mundo only-artikelen.”
Lekkerland blijft innoveren, ziet Van der Horst. Zoals met de nieuwe delivery tracker en de app waarmee franchisenemers hun bestellingen kunnen doen. Daarnaast prijst hij de flexibiliteit. Naast de vele private label artikelen is er integratie met de ‘ultraverse leveranciers’ van Taco Mundo. De vestigingen worden ten minste tweemaal per week beleverd, met producten uit de drie temperatuurstromen: vries, koel en omgevingstemperatuur. Van der Horst: “Dat zorgt voor rust en structuur in de vestigingen.”

Olaf Gockel, directeur verkoop van Lekkerland, noemt het leveren van klantspecifieke producten met een eigen label als belangrijke onderscheidende kwaliteit ten opzichte van de concurrentie. “En klanten zoals Taco Mundo zaten voorheen bij een pure logistieke dienstverlener. Wij zijn een full-service specialist voor on-the-go consumptie. Wij nemen het volledige logistieke proces uit handen, efficiënt en duurzaam. Daarnaast bieden wij onze klanten eenvoudig toegang tot een breed en relevant groothandelsassortiment. Handig als aanvulling op de klantspecifieke artikelen, of om een keer een nieuw product uit te proberen.”

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook

Lekkerland bestaat al meer dan 60 jaar. Wij zijn uitgegroeid tot een (food)servicepartner met een uitgebreid assortiment in food en non-food én ruim 90.000 verkooppunten in 6 Europese landen. Wij zijn dé convenience-specialist voor ondernemers die hun klanten gemak willen bieden.