Teamsportswear.nl: online en toch persoonlijk

De verkoop van sportkleding, -schoenen en -tassen beweegt meer een meer naar het wereldwijde web. Een markt waar zich een nieuwe toetreder aandient: Teamsportswear.nl. De franchiseformule heeft als belangrijkste doelgroep verenigingen, bedrijven en scholen die behoefte hebben aan sportbenodigdheden. 

Ooit had ik het plan om vijf winkels te openen, daar zijn we de laatste jaren van teruggekomen. Als zelfstandige winkelier zonder formule is het toch moeilijk om het hoofd boven water te houden in al het online geweld”, zegt franchisegever Jakko Bouman. Desondanks heeft hij nog wel een winkel, Jakko Sport in Sleeuwijk. “De winkel heb ik al jaren, eerst in Wijk en Aalburg en nu hier in Sleeuwijk. Ik heb een aardig klantenbestand opgebouwd, dat is erg belangrijk en de reden dat ik bestaansrecht heb.” Onder de klanten van Bouman ook sportverenigingen, scholen en bedrijven. Deze voorziet hij van alle sportbenodigdheden: van kleding en het drukwerk tot aan doelen en doelnetten. Het is dit assortiment en deze klantengroep die ook behoren tot de doelgroep van Teamsportswear.nl, het franchiseconcept dat Bouman zelf heeft bedacht. “Die markt is te ontginnen. Grote merken en enkele lokale sportwinkels bedienen deze klanten ook, maar dat gebeurt nog niet in gezamenlijkheid en nog niet met een servicegerichte aanpak die nodig is om er een blijvend succes van te maken”, legt Bouman uit.

Niet zonder slag of stoot

Bouman bedacht franchiseformule Teamsportswear.nl enige jaren terug. De aanloop daarnaartoe ging echter niet zonder slag of stoot. “In eerste instantie had ik een formule bedacht waarbij vertegenwoordigers op provisiebasis voor mij de markt bewerkten. Maar dat bleek toch te vrijblijvend, het werkte daardoor niet. Ze waren niet actief genoeg.” In het huidige model betaalt de franchisenemer van Teamsportswear.nl een startfee van tien eurocent per inwoner van het rayon. Daarnaast hanteert Bouman een vaste fee van een cent per inwoner van het rayon per jaar. “Kijk, voor een rayon met 50.000 inwoners betaalt een franchisenemer dus vijfduizend euro. Dat is best veel geld als je het zo zegt, maar voor het starten van een eigen bedrijf is het in mijn ogen een aantrekkelijk bedrag.”

Daarbij ontzorgt Bouman de franchisenemers van a tot z met niet alleen een compleet assortiment van 25.000 artikelen. Ook het bedrukken van de shirts, het verzenden van de artikelen, het contact met de leveranciers en het inrichten en up-to-date houden van de webshop doen zij doen allemaal voor de franchisenemers. En die webshop is niet zomaar een webshop. Bouman: “Iedereen franchisenemer van Teamsportswear.nl krijgt een eigen omgeving binnen de webshop en kan daar de klanten en hun leden naar toe verwijzen. Zij kunnen daar vervolgens zelf hun gewenste shirt, tas of sportsokken bestellen en betalen. Onze franchisenemers krijgen vervolgens automatisch een factuur voor de boekhouding toegestuurd. Wij verwerken vervolgens alles in ons systeem en betalen de fee maandelijks aan de franchisenemers uit.”

Drukwerk in eigen beheer

Teamsportswear.nl werkt samen met bekende merken als: Hummel, Stanno, Reece, Derbystar, Jako, Erima, Macron, Acerbis, en Masita. “Het klopt dat andere merken zelf ook de sportclubs benaderen, maar ons voordeel ten opzichte van die aanpak is dat wij sportverenigingen beter ondersteunen. De webshop is daar een voorbeeld van, maar ook het drukwerk dat we in eigen beheer hebben. En vergeet niet het persoonlijke aspect, ondanks dat we een online franchiseconcept presenteren.” Om die reden zoekt Teamsportswear.nl ook franchisenemers die lokaal bekend zijn in de markt, sportminnend zijn en niet bang zijn om een clubhuis binnen te stappen. “De markt kan worden bewerkt met bestaande contacten bij de voetbalvereniging, maar men moet ook contacten leggen met de hockeyclub, de turnvereniging en de zwemclub. Overal zit omzet”, aldus Bouman. Volgens hem zit er een goed verdienmodel in zijn franchise-opzet. “De ondernemer loopt zelf eigenlijk weinig risico. De voorraad, de kosten voor de ontwikkeling van de webshop, noem het allemaal maar of wij als franchisegever doen de investeringen.” Als het gaat om die webshop, dan heeft Bouman overigens nog wel een wensenlijstje. ”Zo willen we koppelingen tot stand brengen met onze leveranciers, zodat de voorraden automatisch worden aangevuld als dat nodig blijkt te zijn. Maar goed, we zijn net gestart en willen eerst ondernemers aan ons binden voor we verdere investeringen doen.” 

Gesprekken 

Bouman voert dan ook al diverse gesprekken met potentiële franchisenemers. Die lopen volgens hem goed. “We willen snel de eerste ondernemer aan ons binden en van daaruit groeien.” En de potentie is er. “Het concept bestaat nog niet, ruimte voor een landelijke dekking is er dan ook zeker in mijn optiek”, weet Bouman. Hierbij wordt het land ingedeeld in rayons. “Nederland telt zo’n 355 gemeentes, simpel gezegd zijn we op zoek naar zo’n 355 franchisenemers. De kleinste gemeente telt 1.654 inwoners, er kan dus al worden ingestapt voor € 165,40 aan startersfee. Echter de grootste gemeente telt 863.202 inwoners. Maar dan zullen we niet ruim 8.600 euro aan fee vragen, dan komen we echt wel tot een oplossing. Een grote stad kent immers ook heel veel verenigingen en biedt op die manier veel kansen voor ons”, lacht Bouman. Hij ziet overigens wel een ontwikkeling naar wat grotere sportclubs. “Een club van een paar honderd leden blijkt vaak toch lastig rond te rekenen, daarom ontstaan er overal fusieclubs. Je hebt toch al snel achthonderd tot duizend leden nodig. En de meeste van die leden spelen hun wedstrijden in clubkleding, clubkleding en alle andere sportbenodigdheden die bij onze franchisenemers snel en makkelijk kunnen worden besteld.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook