'We denken dat we snel marktleider kunnen worden'

“Dat je aan je vrienden vertelt: wat ik nóu heb meegemaakt!” Jesse van der Lely is duidelijk over hoe zijn startende franchiseformule zich onderscheidt: een bezoek aan een escaperoom van Live Escape moet een onvergetelijke ervaring zijn. Dit lukt dankzij een verregaande automatisering, vertelt hij: “Je zet het spel aan en op dat moment neemt de computer volledig de controle over.” Als beginnende franchisenemer van Live Escape val je dus zowel in een immens populaire branche als in een bijzondere formule, aldus Jesse.

De aanleiding om zelf een bedrijf in escaperooms op te zetten was simpel: een geslaagd bezoek aan een escaperoom in februari 2016. In april van dat jaar startte Jesse van der Lely zijn Live Escape in Rotterdam met twee escaperooms, waarin je als groep op zoek gaat naar oplossingen en uitwegen. Wegens succes werden dat er al snel drie en later zelfs vier, met vier verschillende spannende verhalen – in al even spannende decors, “want het decor is extreem belangrijk voor de experience”, zegt Jesse. Zijn idee bij de opstart was mensen een leuke en spannende ervaring bieden om nooit meer te vergeten. “Niet voor niets is onze slogan ‘A one hour experience, a lifetime memory’”, zegt hij. “Dat je aan je vrienden vertelt: wat ik nóu heb meegemaakt!”

‘Dynamic difficulty’

Het succes bracht hem op het spoor van groeien via franchise. “Uniek aan onze formule is dat onze kamers volledig zijn geautomatiseerd via Artificial Intelligence. De computer bepaalt of en wanneer er bijvoorbeeld hints worden gegeven, maar bepaalt ook dat als de groep heel snel is, het niveau wordt verhoogd. Dankzij de automatisering in combinatie met die ‘dynamic difficulty’ bieden we alle escapers een uitdaging. In combinatie met onze marketing is dat uniek in de branche.” Jesse denkt daarom snel te kunnen groeien via franchise – waarbij de kosten voor onder andere die automatisering worden verdeeld over meerdere escaperooms – en snel marktleider te worden.

Zweden

Om te kijken of hij dat wel kon, een bedrijf op afstand runnen zonder voor elk wissewasje toe te snellen, kocht hij een escaperoom in Zweden. “De automatisering moet zo goed zijn dat we alles op afstand kunnen repareren en verwerken wat nodig is. Dat is gelukt.”

In februari van dit jaar nam hij een escaperoom in Amersfoort over. Jesse: “We hebben in deze coronatijd rondgekeken of er goede escaperooms zijn die op dit moment niet goed genoeg draaien. We hebben twaalf gesprekken gevoerd en bij één vonden we de kwaliteit goed genoeg om op te kunnen poetsen en snel op het gewenste niveau te krijgen. Nu hebben we dus drie eigen vestigingen en zijn we op zoek naar franchisenemers om meerdere vestigingen te openen. We willen dit jaar groeien met twee vestigingen – te beginnen in omgeving Utrecht – en volgend jaar met vier.”

Populair

Wat zijn de voordelen voor de startende Live Escape-franchisenemer? Jesse: “Wat sterk is in deze branche, is dat je bijna geen inkoopkosten hebt; zodra je je escaperoom hebt neergezet heb je geen inkoop of derving. Verder is de escaperoom erg populair. Eerst dachten we dat het een hype zou zijn, maar de populariteit stijgt na zeven jaar nog steeds – dat is de hype wel voorbij.”

De formule deelt zijn expertise met zijn toekomstige franchisenemers en geeft hun een enorme voorsprong door sterke marketing en SEO, aldus Jesse.

De franchisenemer kiest welke verhalen hij of zij wil gaan bouwen. “We hebben ook nog verhalen compleet met gameflow op de plank liggen”, zegt Jesse. “En we kunnen natuurlijk altijd samen in goed overleg nieuwe verhalen schrijven.”

Gastheer of -vrouw

De persoon die Live Escape zoekt, is jong en ambitieus: “Heel belangrijk is ook dat hij of zij flexibel is in de werktijden; je werkt als andere mensen vrij zijn.” Het is een pre als je een marketingachtergrond of een technische achtergrond hebt, maar bovenal is de Live Escape-franchisenemer sociaal: je bent gastheer of gastvrouw. “Het grootste gedeelte van ons werk bestaat uit praten met klanten. De automatisering biedt ons de kans om het personeel zo in te zetten dat de klanten ook voor en na het spel alle aandacht krijgen”, aldus Jesse. “Kort gezegd: we kunnen met minder personeelskosten meer tijd aan de klanten besteden.”

Harry Potter

Zodra er meer vestigingen zijn, gaat het los qua automatisering. Jesse: “We zijn nu bijvoorbeeld aan het kijken of we een kamer de hele tijd kunnen laten meeluisteren, net als bij een Google Home. Dat als mensen bepaalde dingen zeggen, ze iets kunnen triggeren. Zo hebben we voor ons Harry Potter-achtig thema, de Wizard School, een aanvulling bedacht waarbij bij een bepaalde toverspreuk de lampen aangaan of er ergens een geheime deur opengaat. Maar dat kan alleen als we die kosten over meerdere escaperooms kunnen verdelen. Voor één of twee vestigingen is dat te duur.”