‘Weg met de one-size-fits-all marketingaanpak’ 

De webwinkel wint aan terrein, maar het overgrote deel van de retailaankopen vindt nog steeds in de fysieke winkel plaats. Toch orienteert de consument zich tegenwoordig wel eerst grotendeels online. En dat stelt eisen aan de (lokale) marketing van franchiseorganisaties. 

Franchiseorganisaties hangen nogal vaak het adagium van ‘one-size-fits-all’ aan als het gaat om de marketing, stelt Erik Valkenburg van Retailbox. “Weg ermee. Retailers die op lokaal niveau inhaken met relevante informatie of boodschap op zogenoemde micromomenten tijdens de klantreis winnen namelijk veel meer klanten voor zich”, zegt hij. Met andere woorden: de klant is thuis of onderweg en zoekt via zijn smartphone naar een product of dienst. “De zaak die bovenaan in de zoekopdracht verschijnt, is spekkoper. Hier laten veel franchisenemers veel kansen liggen. Google onderzoek toont namelijk aan dat maar liefst 50 procent van de consumenten, die online via zijn smartphone een lokale winkel zoekt en vindt, deze binnen 24 uur bezoekt of belt. Maar liefst één op de vijf doet vervolgens ook een aankoop.” 

Geen waste van marketingbudget

Hij wil er maar mee zeggen dat lokale marketing essentieel is tegenwoordig. “Veel franchiseorganisaties zetten landelijke Adwords-campagnes in. Maar als je een keten bent zonder landelijke dekking, dan gaat deze aanpak ten koste van het rendement. Men geeft onnodig budget uit in gebieden waar het geen effect heeft. Door juist per locatie de consument van relevante zoekresultaten te voorzien, aangevuld met een lokale landingspagina, wordt veel waste van het marketingbudget voorkomen”, weet Valkenburg. Om die reden implementeert Retailbox een door Google ontwikkelde lokale zoekmachinetool. “Hiermee kunnen franchiseorganisaties in één keer voor alle winkels een lokale campagne inrichten. Dat levert direct meer winkelbezoek en conversie op lokaal niveau op.”

Aanvullend op deze zoekmachine tool biedt RetailBox+ een e-mailmarketing oplossing voor franchisers. Valkenburg: “Franchisenemers kunnen hiermee zelf een e-mailing naar de eigen klanten maken op basis van actuele klantgegevens en aankoophistorie, maar wel met behoud van centrale huisstijl. Zo ontstaat relevantie. Immers, consumenten verwachten de dichtstbijzijnde locatie in de zoekresultaten van Google. Het is zaak om daartussen te staan, met alle relevante informatie als openingstijden, recensies en een directe link van de route ernaartoe.”

Impact van actuele klantdata

Maar alleen met een lokale online marketingcampagne ben je er in de ogen van Valkenburg niet. Een koppeling met winkelkassa’s voor actuele klantdata en loyalty programma’s is volgens hem ook essentieel. “Iedereen werkt binnen hetzelfde systeem en zo heeft de organisatie inzicht per locatie in klantgedrag en -voorkeuren. Daarop kan vervolgens worden ingespeeld met lokale en gepersonaliseerde marketinguitingen. En dat ziet de klant graag; de juiste informatie, op het juiste moment en op de juiste plaats. Lokale ondernemers krijgen daardoor veel nieuwe klanten, waar iedereen binnen de franchiseformule van profiteert.”

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur