Welke andere formule spreekt mij aan?

Nou, dat was wel even een gevoelig onderwerp deze keer. Maar liefst twee franchisenemers trokken hun uitspraken weer in nadat ze hun eigen woorden teruglazen, bang om problemen te krijgen met hun eigen franchiseorganisatie. Kennelijk kun je niet ongestraft andere formules bewonderen. Gelukkig was niet iedereen zo bevreesd en legt een aantal franchisenemers uit wat ze - met het mes op de keel - zouden doen. Switchen? Of toch weer dezelfde keus maken?

Kees Kroon, Arron Automatics:

‘Ik ben blij met mijn formule’

“Met het mes op de keel zeg ik: Sport2000. Die mensen zijn er heel erg goed van doordrongen dat we meer moeten bewegen. Je leest en ziet niet anders. Kinderen worden te dik en noem maar op. Bij Sport2000 springen ze daar goed op in dus er zit zeker potentie. Vroeger had je allemaal van die bekende sporters die een speciaalzaak begonnen, nu heb je sterke formules. Bij Sport2000 kun je alles kopen, van trendy kleding tot echte sportartikelen. Die formule is goed bedacht. Het is niet zo dat ik het niet meer naar mijn zin heb bij Arron, integendeel. Ik ben blij met mijn formule. Ik ben bijvoorbeeld vrij om in te kopen bij wie ik wil. Maar ik ben nu eenmaal van huis uit een sportieve jongen, ben ook trainer in de voetballerij, dus dat is een branche waar ik wel naar kijk. Ik kan de twee formules echter niet met elkaar vergelijken, daarvoor weet ik te weinig van de ins en outs van Sport2000.” (Kees Kroon, franchisenemer Arron Automatics, Den Haag)

Arie Hoefakker, De Diepvriesman:

‘Ik zou wel iets in de vis willen beginnen’

“Als er dwang aan te pas komt? Dan zou ik toch weer iets kiezen in de ambulante handel. Als je kijkt naar de bakkers op dit moment; die doen het heel goed. Maar dat heeft niet mijn voorkeur. Ik zou iets dergelijks wel in de vis willen. Op elke markt staat een viskraam, maar de ondernemers zijn nauwelijks georganiseerd. Als ik echt zou moeten veranderen, dan zou ik daar iets in gaan beginnen, daar valt een heleboel uit te halen. Als ik zou moeten kiezen voor een specifieke formule dan vind ik dat moeilijk. Ik heb wel bewondering voor formules als Oil & Vinegar en Shoeby. Die hebben een eigen gezicht en doen het heel goed. Ze zien ook steeds kans om weer op een goede locatie terecht te komen. Maar het is heel lastig om ze te vergelijken met De Diepvriesman. We zijn al jaren op zoek naar een formule waar we ons aan kunnen spiegelen. We hebben veel geld besteed aan onderzoek naar wie onze klanten zijn. Die blijken niet doorsnee te zijn. Ze variëren van jong tot oud en van zakelijk tot particulier. Daar kun je geen direct mail op zetten bijvoorbeeld. We hebben een unieke en mooie formule, een goed assortiment dat we kunnen ondersteunen via de website en folders en daarnaast hebben we behoorlijk wat vrijheid als franchisenemers. Dat laatste gaat ook heel goed, er is nooit een misverstand over wat wel en wat niet. Specifieke behoeften van klanten kunnen we zelf invullen. Dat wordt dan gewoon even kortgesloten met elkaar.” (Arie Hoefakker, franchisenemer De Diepvriesman, Kesteren)

Rob van Hees, Fixet:

‘Ik heb wel bewondering voor Ikea’

“Weer Fixet. Ik ben erg tevreden over het formulebeleid. Ik heb wel bewondering voor bepaalde aspecten van andere formules. Zo vind ik het decoratieve karakter van Karwei heel goed. Maar wat me daar weer in tegenstaat, is de gigantische hoeveelheid branchevreemde artikelen. En de manier van klanten benaderen. Wij zijn wat servicegerichter, dat spreekt mij meer aan. Verder vind ik Saturn, een groot elektronicabedrijf in Duitsland, een schitterende zaak, met een compleet assortiment en een goede bediening. Maar ja, dat is niet toepasbaar bij ons. En voor Ikea heb ik bewondering. Hoe die de consument weet te prikkelen… Gaat de klant niet met een bank dan wel met een kaarsenhouder naar buiten. Goede marketing en presentatie! Maar Fixet blijft voor mij de formule. Je hebt een stukje vrijheid terwijl je toch past binnen een bepaald stramien en een bepaalde profilering. Ik kan mijn eigen ideeën hier kwijt. Zo heeft Fixet Cuijk bijvoorbeeld een grote kerstafdeling, terwijl op andere locaties wellicht meer aandacht is voor verlichting.” (Rob van Hees, franchisenemer Fixet, Cuijk)

Krista Schoot, Lakeside:

‘Wij voelen ons nu niet meer echt ondernemer’

“Grappig, dat is wat heel erg bij ons speelt bij ons nu de formule sinds enkele maanden in andere handen is. Wij zijn een beetje onze vrijheid kwijtgeraakt, voelen ons niet meer echt ondernemer. We waren nog heel erg jong toen we elf jaar geleden startten met wat toen nog Snuffel was. We waren 21 en 24 en woonden nog thuis. We vonden het een leuke formule met leuke mensen. Het was heel relaxed en de toenmalige franchisegever was een grote bron van inspiratie. Nu zijn niet alleen wij veranderd maar ook de organisatie van de formule is veranderd. We zouden er nu dan ook heel anders over denken. Mijn man is heel goed in verkopen en ervaart nu wel wat beperkingen. Een franchiseformule zou je juist daarin moeten ondersteunen. Ik heb wel bewondering voor de modeformule Cecil. Daar is wat meer ruimte en wat meer ondersteuning voor ondernemerschap. Maar ik denk niet dat we daar naar zullen overstappen.” (Krista Schoot, franchisenemer Lakeside, Veenendaal)

Melinda ten Hoope, Rots-Vast:

‘McDonald’s is mooi maar past niet bij ons’

“De kans is groot dat mijn partner en ik dan in de horeca terecht zouden komen. We hebben allebei de hotelschool gedaan en hebben ook een horeca-achtergrond. Waarschijnlijk wordt het een restaurantformule. We zijn daar een tijd geleden ook nog even mee bezig geweest. Toen wilden we met een derde persoon een vestiging van Gonzales opstarten. Ik vind Gonzales wel een leuke formule en we houden ook allebei van barbecue. Maar de formule stond toen nog in de kinderschoenen en het was onduidelijk welke kant het precies op zou gaan. We kwamen er met zijn drieën ook niet uit dus toen hebben we er allemaal van afgezien. Ik vind McDonald’s wel een mooi voorbeeld van een goede, strak georganiseerde formule. Maar zoiets past niet bij onze persoonlijkheid. Vanuit onze horeca-ervaring zijn wij altijd bezig met gastvrijheid en klantenbenadering en bij McDonald’s is het klantencontact erg kort. Wij zouden wel wat langer contact willen om ook een persoonlijke service te kunnen verlenen. Dat is wat we nu in de Rots-Vast Groep ook belangrijk vinden. We zijn nu drieëneenhalf jaar bezig met franchisen. We zijn hier in gerold vanuit een loondienstverband met de franchisegever. De vastgoedbranche is een leuke en dynamische branche en de ondersteuning vanuit de Rots-Vast Groep is heel sterk. Ook de flexibiliteit die je hebt als zelfstandig ondernemer is groot. Maar de horeca blijft wel trekken!” (Melinda ten Hoope, franchisenemer Rots-Vast Groep, Utrecht)

Frans Schot, Speedheat:

‘Bij andere clubs weinig ruimte’

“Ik denk dat ik toch weer voor Speedheat zou kiezen. Het is een niet al te harde franchiseformule. Bij andere clubs is er volgens mij weinig ruimte voor overleg en is die vrijheid ver te zoeken. Ik ben van oorsprong een geheel zelfstandig ondernemer – ik had een binnenvaartonderneming – en ik had in het begin best wel moeite om me aan te passen binnen de formule. Ik ben gevraagd om samen met een compagnon de eerste vestiging na de pilot op te zetten en ik wist eigenlijk nauwelijks wat franchise was. Dat is nu negen jaar geleden. Het aardige was dat het voor de andere mensen van Speedheat ook allemaal nieuw was, ook voor de jongens die de formule tien jaar geleden uit Zuid-Afrika gehaald hebben. Daardoor hebben we met elkaar veel hobbels moeten nemen voor de boel een beetje op de rails stond. Dat schept een band. Ik moest wel erg wennen aan de beperkingen van een franchiseformule. Het is een spel met spelregels en dat spel had ik nog nooit gespeeld. Je kunt niet meer doen waar je zin hebt. Zo gingen we in het begin op zoek naar innovatieve producten en nieuwe technieken en die gebruikten we ook. Maar dat werd door de franchisegever verboden, terwijl het later weer werd toegestaan. Dat begrepen we niet. Nu gaat dat heel anders. We bekijken het met z’n allen en gaan het dan ook allemaal wel of niet gebruiken. Er is veel meer overleg. En in de zakelijke omgang heerst toch een bepaalde familiesfeer en dat spreekt me aan. Als je met mensen werkt met wie je niets hebt en die je van bovenaf alles willen opleggen, zou ik snel afhaken. Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat mensen die een vrije ondernemer willen zijn, niet aan franchising moeten beginnen.” (Frans Schot, franchiseondernemer Speedheat, Ridderkerk)

Lees meer over: